Juryen bag Årets Brugtbil har udvalgt fem finalister til årets kåring. I år er der valgt bilmodeller fra og med årgangen 2013 til og med årgangen 2018.
De fem finalister er udvalgt af en jury bestående af motorjournalister, teknikere og FDM efter afstemning på baggrund af TCO (totalomkostninger), serviceomkostninger, reservedelspriser, udbud, liggetider (hvor lang tid bilen har været til salg) og tidligere ejeres vurderinger. For Bil Magasinet deltager chefredaktør Mikkel Thomsager og journalist Steen Bachmann.
Finalisterne er i alfabetisk rækkefølge:
* BMW i3
* Hyundai i30
* Mercedes C-klasse
* Skoda Superb
* Toyota Yaris

De fleste brugte Superb i Danmark har 6- eller 7-trins DSG-gearkasse (dobbeltkobling). Hvis du køber en tidligere taxa, er det værd at få gearkassen tjekket af en specialist eller få en ekstra garantiordning med for at undgå høje omkostninger til reparation eller udskiftning.
© Karsten LemcheFinalist Skoda Superb
I 2015 viste Skoda første gang tredje generation af deres topmodel. Bil Revyen 2016 skrev:
"Den nye Superb er en overbevisende pakke. Der er vildt meget plads i kabinen – der er næsten plads til en agurk fra knæskallen til stoleryggen foran, når du sidder på bagsædet! I ægte luksusbilsstil er der paraply i fordørene, og som en ekstra detalje er der en isskraber med forstørrelsesglasfunktion gemt i tankdækslet. I bagagerummet er der en lommelygte og små rumdelere med velcro under bunden, som gør det muligt at få selv små ting til at stå fast under transport."
Den enorme stationcar Superb Combi fik disse ord med på vejen i årbogen:
"Ligesom forgængeren er Combi-udgaven af Superb enorm og vil nok også blive den mest populære i Europa. Den eneste stationcar på markedet, som har lige så meget plads som den tjekkiske firmaflyder, er Mercedes E-klasse. Den autoritære 3,6 V6 er udgået i Superb, og topvarianten har nu VW’s kraftfulde 2-liters TSI med 280 hk. Dieselprogrammet spænder fra 1,6 TDI med 120 hk til en potent 2,0 TDI med 190 hk og solide 400 Nm med et forbrug ned til 24,4 km/l."

Skoda Superb, årgang 2014 (sep)-2018
Antal til salg 149
Tidligere ejere rating 4,7/5
Reservedelsprisindeks 117 (1,6 TDi, 2016)
Serviceprisindeks 115 (1,6 TDi, 2016)
Billigste brugtbil til salg 159.800 kr (2,0 TDi, 2016)
Gennemsnitspriser 202.000 kr
Antal dieselbiler til salg 89
Antal benzinbiler til salg 50
Liggedage 41 dage

Fra venstre Toyota Yaris, Skoda Superb, BMW i3, Mercedes C-klasse og Hyundai i30. Vinderen offentliggøres 14. oktober.
© Karsten LemcheTotalomkostninger når alt er regnet med
Bilbasen har udregnet TCO (total cost of ownership = totalomkostninger) for de fem finalister ved finansiering, køb, fire års ejerskab og salg efter 80.000 km. .
TCO indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris: 13,21kr, dieselpris: 11,98 kr, kWh-pris: 2,55 kr). Løbetid for finansiering: 84 mdr med 20% udbetaling, effektiv rente: 2,7%, billån indfries efter 48 mdr, bil sælges i ren handel. Forsikringstager bosat i 5000 Odense C, 41 år, elitebilist.

Det skrev Bil Magasinet om Superb
I juni 2020 testede Bil Magasinet den faceliftede Superb III:
Forfinet Superb
Hvis du elsker at få noget for dine penge, vil du allerede vide, hvad en Skoda Superb er. Det er groft sagt Skoda’s svar på en VW Passat bare med mere plads og en lavere pris.
Superb starter ved 300.000 kr., og får de penge får du en 150-hestes benziner med laveste udstyrsniveau og manuelt gear. Testbilen er dog en hel del trin længere op på skalaen.


Skoda Superb har 190 hk og koster 464.000 kr.
Motoren er den største 190-hestes diesel koblet til et 7-trins DSG-gear, hvilket hæver prisen til 464.000 kr., mens stationcarudgaven hæver det med yderligere 10.000 kr.Denne test stammer fra Bil Magasinet, som du bliver nødt til at have abonnement på, hvis du vil have de bedste bilnyheder og test af biler først. Klik hér, og start dit abonnement på Bil Magasinet i dag!
Udstyrsniveauet er det mellemste kaldet Style, dog krydret med en Business Executive-pakke til 70.005 kr. Det betyder, at den samlede pris ender på 544.005 kr. for testbilen, som på den måde ikke er helt så meget folkeeje mere.

Bogstaver i stedet for logo
Superb er netop blevet faceliftet. Den største nyhed rent visuelt er, at Skoda-logoet bagpå nu er udskiftet med bogstaver i stil med det, du finder på en Porsche 911.
Foran er der også kommet lidt ny makeup til, selv om du skal være godt inde i Skoda’s modelprogram for at kunne se kende forskel på den nye og den gamle.

Skoda Superb er bedre med 150 hk
Under motorhjelmen er ankommet lidt ny teknik i form af VAG-koncernens Evo-dieselmotorer, og Superb er en af de første i den store familie til at modtage den nye teknik.
Den nye motor får du dog ikke, hvis du vælger den kraftigere 190-hestes diesel. Når den startes fra kold, kan du godt høre, at det ikke er seneste dieselteknologi, og selv om den har masser af kræfter, leverer den ikke gangkultur eller et forbrug, der giver mening.
Du kan spare 34.000 kr. ved at vælge den mindre kraftige 150-hestes diesel, som er af den nye motorgeneration, og det ville jeg gøre. Der er dog også en anden vej.

Nu kommer Skoda Superb som plug-in hybrid
Fra 2020 bliver det muligt at bestille Superb som plug-in hybrid, og det kan meget vel være den mest interessante i familien. Den er udstyret med teknikken fra VW Passat GTE, hvilket betyder en 1,4-liters benzinmotor koblet til en elmotor og et batteri på 15 kWh.Med en elektrisk rækkevidde på 55 km vil den passe perfekt ind i mange danskeres hverdag, men den må du altså vente på lidt endnu. Mens du gør det, kan du nyde de lækre lædersæder, som følger med i Business Executive-pakken, og ikke mindst den enorme benplads bagi, der følger med som standard.
Hvis du vælger en skrabet basisvariant, får du stadig rigtig meget bil for pengene. Går du op af stigen begynder Skoda Superb at blive en relativt dyr bil, og her skal den kæmpe mod nogle stærke biler i klassen. Heldigvis har den en hel del at have det i, og faceliftet har kun gjort den bedre.
Se specs og pris på bilen herunder!

Skoda Superb 2,0 TDI Combi Style DSG årg. 2020
Nypris 474.000 kr.
-
Motor R4, 1.968 cm3, 16V, turbodiesel
-
Ydelse 190 hk ved 3.500 o/min, 400 Nm ved 1.900 o/min
-
Topfart 230 km/t
-
0-100 km/t 8,4 sek.
-
EU-miks 16,7 km/l