Skoda Kodiaq RS 2021 facelift
© Skoda

Skoda's kæmpe-SUV får hidsig benzinmotor og nyt look

Skoda har løftet sløret for hvordan den helt nye Kodiaq skal tage sig ud, når den rammer vejene i sensommeren 2021.

14. april 2021 af Emma Steensen

Rummelig og aerodynamisk

Skoda fortæller, at deres nye Kodiaq kommer til at blive et slaraffenland af plads med mulighed for tre sæderækker og op til 835 liters bagagerum. Udover at have masser af plads indeni, trækker den helt op til 2.500 kg på anhængertrækket. Hvis man vælger den største model vel at mærke. 

Det lyder imponerende rummeligt, og Skoda selv kalder den da også for den ultimative familiebil. Udover at have fået endnu mere plads til at boltre sig på har Kodiaq været en tur forbi designerne og har fået sig et vellykket facelift. 

Skoda Kodiaq RS 2021 facelift
© Skoda

Ny front og nyere motor

Det, som springer mest i øjnene, er den redesignede front, som både er markeret og hård i udtrykket. Lygterne har også fået en ordentlig tur og fås nu med fuld LED og matrixteknologi. Der er også både en ny frontspoiler og en ny forkofanger i vente for den faceliftede Kodiaq. 

Under kølerhjelmen gemmer den på en nyeste generation af EVO-motorer og under bilen er der mulighed for op til 20" alufælge.

Bagtil er der også forandringer at spore, og med en blanksort bagspoiler hvori bremselyset er integreret, får Kodiaq et mere dynamisk udseende. Skoda fortæller, at de ligeledes har forbedret aerodynamikken bagtil. 

Skoda Kodiaq RS 2021 facelift
© Skoda

Indvendig luksus

Kontrastfarvede syninger og ambiente-belysning bidrager til en blød stemning inde i den nye Skoda Kodiaq. 

Laura er navnet på Skodas stemmestyrede assistent, som bor inde i det helt nye infotainmentsystem. Touchskærmen er godt nok kun 9,2" men Kodiaq fås nu med et virtuelt cockpit på hele 10,25". Dette er dog kun standard i topmodellen Kodiaq RS, ligesom denne model har et enormt og effektivt lydsystem der leverer 575 watt fra i alt 10 højttalere rundt om i kabinen. 

Desuden har førersæden den luksus, at der findes både en massagefunktion og mulighed for kølig luft. 

Af sikkerhedsudstyr kan det nævnes Crew Protect Assist, som kan nå at forberede bilen og sikre passagerne før en kollision. 

Under motorhjelmen

Der er blevet lagt den helt nye generation af EVO-motorer i den faceliftede Kodiaq, således at alle varianter lever op til Euronorm 6d. Motorvarianterne spænder fra den mindste TSI-motor på 1.5 med 150 HK og 250 Nm til en 2.0 TSI med 190 HK og 320 Nm. 

I dieselsektionen finder man en 2.0 TDI med 150 hk/360 Nm og en 2.0 TDI med 200 hk/400 Nm.

Topmodellen Kodiaq RS ligger desuden inde med en TSI-motor der producerer 245 HK og flytter den tunge SUV fra 0-100 km/t på bare 6,3 sekunder.

Alle varianter, på nær 1.5 TSI 150 HK, har 7-trins DSG-automatgear som standard og alle varianter over 190 HK har firehjulstræk.

Der er altså endnu ikke melding om nogle motorer med hybrid-teknologi, men mon ikke vi kommer til at se plugin-hybrid-motoren med 204 hk, som blandt andet ligger i Skoda Superb.

Den nye Skoda Kodiaq kommer til salg i Danmark i sensommeren 2021. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...