Test af Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq holder liv i gamle dyder som masser af plads og traditionnelle benzinmotorer
Store familiebiler med plads til alt og sågar op til syv personer er en mangelvare, efter at MPV-begrebet blev helt udfaset til fordel for SUV’erne. Men de findes, og har man behovet, får man rigtig meget transport for pengene i mange af dem. Det er Skoda's store Kodiaq et eksempel på.
Den blev lanceret i 2016, og den fik en mindre revision i 2021, men hvor flere søster-modeller i VW-koncernen er blevet opgraderet med hybrid-teknologik, så rummer Kodiaq-programmet fortsat primært traditionelle benzin-motorer og gearkasser og sågar firehjulstræk.
Kodiaq bygger på VW-koncernens såkladte MQB-platform, som bliver brugt til en stribe forskellige modeller fra både VW, Audi, Seat og altså Skoda.
Karoq deler således grundlæggende dimensioner med Seat Tarraco, som udgik i 2022. Begge benytter de samme teknik (platform) som VW Tiguan, men Kodiaq har betydeligt længere akselafstand.

Skoda Kodiaq har masser af plads
Den lange akselafstand kommer kabinen til gavn, især på bagsædet, og sågar 3. sæderrække. 2. sæderække kan skyde frem og tilbage for dermed at give mere plads til 3. sæderække, som dermed kan blive så rummelig, at voksne kan finde plads på kortere ture. Og selv med 3. sæderække i brug, er der et pæn bagagerum bagest.
De ekstra sæder er dog ikke standard i Kodiaq. De er ekstradustyr som kan tilvælges til alle versioner, også de firehjulstrukne. Merprisen er 18.695 kr. De ekstra sæder skal bestilles fra fabrikken. De kan ikke eftermonteres.
Vælger man Kodiaq med fem sæder, får man et kæmpe bagagerum på 650 liter, dog ikke med gulv i plan med kofangeren, sådan som det er i versionen med syv sæder, eller 2.065 liter, hvis man lægger sæderne ned.

Skoda Kodiaq førerplads som i en VW Golf
Adgangen til 3. sæderække sker ved at vippe 2. sæderække. Det er ikke bekvemt hverken at vippe sædet eller rent faktisk at stige om til klapsæderne.
Førerplads og frontpanel bærer præg af, at teknikken er den samme som i mange andre af VW-koncernens biler. Al betjening sidder således præcis som man forventer det, og det er let at bruge.
I billigste udstyrsvariant, kaldet “Style”, får man faktisk det meste af det udstyr, man kan forvente i en bil til prisen, og udstyret fungerer godt. Finishen er pæn, om end kabinen fremstår som sort-i-sort og dermed mindre ophidsende.
Kodiaq har alt det sikkerhedsudstyr, man forventer af en bil i denne klasse, og den automatiske fartpilot, som også er standard, fungerer godt.
Læs også: Test af Jaugar F-Pace.

Til kortere ture er der fint plads på de to ekstra sæder - selv til voksne mennesker.
© Bil MagasinetHvor meget koster en Skoda Kodiaq?
Skoda Kodiaq koster lige under 500.000 kr. Den kan ikke fås med nogen former for hybridteknik, og dermed heller ikke som opladningshybrid, som ofte giver store rabatter på registreringsafgiften.
Til gengæld kan man fortsat få den som diesel, hvilket stadig kan være en rigtig god løsning til mange transportbehov, også fordi den faktisk er ganske økonomisk at køre, hvilket smitter af på årlige afgift på Kodiaq også når det gælder diesel-motoren.
Den kan også fås med traditionel firehjulstræk både i forbindelse med både benzin og dieselmotorerne, hvilket gør den til en et god bud på en campingvogns- eller hestetrailer-trækker. Den må da også trække minimum 1.800 kg, og med den store diesel-motor helt op til 2.200 kg.
Læs også: Test og priser på Volvo XC90.
Er Skoda Kodiaq en god bil?
Ja - til visse transportbehov er den endog særdeles vellykket. Leder man efter en syv personers bil med plads til store børn, er Kodiaq et rigtig godt bud, fordi kabinen er så rummelig. Uden bagsæder er det store bagagerum et godt aktiv i forhold til mange konkurrenter. Det gælder også i forhold til priserne.
Dog skal man være opmærksom på, at Kodiaq ikke fås med moderne hybrid-teknik. Det, at den fortsat fås som diesel, kan opfattes som et udtryk for, at det efterhånden er en ældre model, men for mange vil netop diesel-løsningen fortsat være rigtig god
Læs også: Test af Mercedes EQC.
Priser på Skoda Kodiaq 2023
Skoda Kodiaq Style
- 1.5 TSI ACT, DSG, 150 hk - 494.995 kr.
- 2.0 TSI 4x4, DSG, 190 hk - 588.995 kr.
- 2.0 TDI, DSG, 150 hk - 515.995 kr.
- 2.0 TDI 4x4, DSG, 200 hk - 601.995 kr.
Skoda Kodiaq RS
- 2.0 TSI 4x4, DSG, 245 hk - 769.995 kr.
Skoda Kodiaq Sportline
- 1.5 TSI ACT, DSG, 150 hk - 541.995 kr.
- 2.0 TDI, DSG, 150 hk - 562.995 kr.
- 2.0 TDI, DSG, 200 hk - 648.995 kr.

Selv når 3. stolrække stilles op, er der udmærket plads i bagagerummet.
© Bil Magasinet