Der findes eksempler på, at discountbiler kan være cool (gør der ikke?). Men Skoda Rapid er ikke en af dem. Det er en underlig Skoda.
Lige siden 1996 har Skoda forsøgt at øge sin prestigeværdi ved at bygge VW-kloner, der var bedre end VW. Nu kommer der så en underlig discount-Skoda, der bygger på sidste års teknik tilført halvkedelig finish og et navn, Rapid, der oser af Skoda fra dengang, hvor Skoda ikke var et bilmærke, men en vittighed.
Teknisk set bygger Rapid på gammel VW/Skoda-teknik. Den er større end Fabia, men mindre end Octavia, men teknisk set er den en generation efter begge. Eneste forsvar er prisen, som følger med ned.
Testbilen er udstyret med den udmærkede 122-hestes 1,4 TSi-motor og det lige så fine DSG-gear. Den løsning fungerer lige så godt, som den 1,2 TSi med DSG, jeg kørte i Siat Ibiza i uge 1. Men finishen i Rapid-kabinen er ringere end i Seat'en, og så virker noget af udstyret eftermonteret.
Eksempelvis har bilen stop/start-funktion, men når bilen starter, tager den strømmen fra radioen, som dermed går ud et par sekunder. Det er temmelig irriterende.
Til gengæld får du meget plads for pengene.
Måske kan discountbiler være cool, men Rapid er ikke en af dem
