Skoda's mest solgte model er også populær i Danmark, hvor der aktuelt kører 48.370 Octavia'er. Modellen er netop vist for første gang i den nye fjerde generation, der markerer et digitalt gennembrud og giver debut for nye elektrificerede drivliner.
Octavia fås fortsat som 5-dørs hatchback og stationcar (Combi), og begge vokser i længde, bredde og rummelighed. En længere akselafstand giver blandt andet bedre knæplads på bagsædet, hvor Octavia nu må være den bil i mellemklassen med mest plads i kabinen.

Stationcaren er blevet 22 mm længere og har en akselafstand på 267 cm. Bagagerummet er vokset med 30 liter, så det nu rummer 640 liter.
Motorudvalg i Octavia IV
Benzin
Er du til gammeldags benzinmotorer, er der tre at vælge mellem:
- 1,0 TSI med 110 hk og manuelt gear
- 1,5 TSI med 150 hk og manuelt gear
- 2,0 TSI med 200 hk, DSG-gear og 4x4
VW-gruppens nye generation af EVO-dieselmotorer udleder op til 80 procent mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. Du kan vælge mellem:
- 2,0 TDI med 115 hk og manuelt gear
- 2,0 TDI med 150 hk og manuelt eller DSG-gear
- 2,0 TDI med biturbo, 200 hk og med DSG-gear
Mildhybrid
Octavia bliver Skoda's første mildhybrid. Den har benzinmotor, en 48V-startermotor, der drives af en rem direkte på krumtappen, og et lille 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Målet er at spare brændstof og sænke CO-udslippet. Der kommer to varianter:
- 1,0 TSI eTEC DSG med 110 hk
- 1,5 TSI eTEC DSG med 150 hk
Octavia bliver Skoda's anden plugin hybrid efter Superb iV. Plugin-versionen har benzin- og elmotor, og et lithium-batteri, der kan lades via et kabel inden afgang. Batteriet er på 13 kWh og giver en rækkevidde på strøm alene på 55 km i WLTP-normen.
- 1,4 TSI eTec med 150 hk + elmotor med 102 hk. Systemydelse: 204 hk.

Plugin hybriden giver mulighed for at bruge Octavia som elbil på kortere ture. Udgiften til strøm er under halvdelen af udgiften til benzin.
DSG-automatgearet er af en ny type med shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne.

Octavia IV har et instrumentbord i flere niveauer. Nederst i 10" skærmen i midten er der en trykplade, der kan betjenes med en glidende bevægelse, og under den er der et område med dedikerede knapper til funktioner som kørestilsvælger og p-assistent.
Der fås et nyt to-eget multifunktionsrat, hvorfra man kan betjene 14 funktioner.
Man kan vælge mellem 10 forskellige farver i den nye LED-ambiente-belysning, som man kan bruge til at skabe lysscenarier som f.eks. daggry, sol eller overskyet.
Nye digitale instrumenter
Udstyr omfatter ergonomiske forsæder med elektronisk indstilling af lændestøtten. De fås også med massagefunktion og køl/varme. Nyudviklede sportssæder har et ekstra åndbart betræk.
Octavia IV er den første Skoda , som fås med head-up-display, hvor informationer som hastighed, navigation og genkendelse af trafikskilte vises på forruden i førerens synsfelt. Den fås også med nye digitale instrumenter, ligesom den 10,25” store skærm kan arbejde sammen med midterkonsollens skærm om at vise navigationen.

Sikkerhed omfatter en assistent til at undgå kollisioner. Når systemet opdager, at man er ved at kollidere med en fodgænger, cyklist eller en anden bil, øger det ratudslaget, så man skal dreje mindre på rattet for at foretage undvigemanøvren.
Et andet nyt system er en drejeassistent, som advarer og ultimativt bremser bilen, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving.
Forhindrer dig i at smadre døren ud i en cyklist
Det handler ligeledes om bagfrakommende trafik, når udstigningsassistenten advarer føreren, hvis vedkommende er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den. Denne feature så vi for første gang i Audi A8 i 2018, og er et eksempel på, hvordan ny teknologi siver ned gennem modelrækkerne.
Kø-assistenten er udvidet, så den nu er mere forudseende ved at advare mod stop i trafikken ved f.eks. trafikpropper.
Den adaptive fartpilot er udviklet til at blive mere forudseende. Den bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser på forhånd farten derefter. Ligeledes kan man tilvælge en ny blindvinkelalarm, der er i stand til at opdage og advare mod køretøjer op til 20 meter bag bilen.
Octavia IV kommer til Danmark i sommeren 2020.
