Skoda Enyaq Coupé i RS-trim
Skoda Enyaq Coupé i RS-trim© Skoda

Skoda's nye elbil er billig, fræk OG fornuftig!

Skoda vil med Enyaq Coupé gerne være sporty, men stadig praktisk. Frækkere, men stadig fornuftig. De vil have vildt design, men ikke gå på kompromis med bagsædeplads eller pris. Kort sagt skal Enyaq Coupé kunne det hele, til kun ca. 15.000 kroner mere end de almindelige Enyaq-modeller.

17. marts 2022 af Lasse Torp Hansen, Mikkel Thomsager og Steen Bachmann

Skoda Enyaq i coupé-version

Skoda Enyaq Coupé er, som navnet antyder, en coupé-version af den velkendte Skoda Enyaq iV. Det er rent ud sagt det samme karrosseri med en lidt mere hændende taglinje ved bagagerummet.

Coupéen er en god blanding af fy og fornuft. Bilen har et tidstypisk gamingcomputer-design, som fungerer ekstremt godt, især når man ser den oplyste kølergrill i bakspejlet. Designet læner sig op af SUV-coupéer som BMW X6 og Mercedes GLC Coupé og er i mine øjne meget mere vellykket end de to. Enyaq Coupé byder på nok skøre farver og hovedvendende designpunkter til at gøre køreturen ekstra speciel hver dag.

Den hurtigste er den dårligste

Med kun 15 liter bagagerums-tab, ukompromitteret bagsædeplads og med ekstraudstyr nok til at forsvare merprisen over standardmodellen, er der ikke mange grunde til at vælge coupéen fra.

I Danmark lanceres bilen i den topudstyrede og firhjulstrukne RS-model, som desværre er den eneste version, som faktisk ikke kan det hele.

Et RS-logo forpligter, men betyder i Enyaq desværre primært, at du får 299 hestekræfter, lidt ekstra lir på ydersiden og nogle elektroniske modifikationer, der skal få bilen til at føles mere sporty. Det er heller ikke hver dag, man ser en RS med tromlebremser. Enyaq Coupé RS har desuden en ret hoppende affjedring, hvilket gør den 2.180 kilo tunge bil til en lidt blandet fornøjelse på de små veje. 

Læs også: 5 spørgsmål til Skoda's nye danske direktør: Hvor lang tid skal man vente på en ny elbil hos jer?

Hvilken Enyaq Coupé er så bedst?

Det er på næstøverste hylde, i 80x-modellen, at det hele fungerer bedst. Den føles lige så sjov som RS, og giver med 265 hk et solidt elektrisk ryk ved acceleration. Både ude- og indefra er den lige så slående som RS, selvom den ikke kommer som standard med Skodas ”Crystal Face” LED-oplyste grill. Både 80x og RS kan lade 100 km på 6 minutter, og kan gå fra 10-80% opladning på 36 minutter.

Med udtagelse af RS-modellen er det lykkedes Skoda at lave en stor, rummelig, stilet coupé, som vender hoveder og pleaser på motorvejen. På gadget-siden er der ét stort plus og ét stort minus: AI-heads-up-displayet er noget af det mest behagelige navigation, jeg har oplevet i mit liv, og jeg håber det bliver standard på alle biler i fremtiden. Desværre er bilens lane assist decideret ondskabsfuld og håbløst besværlig at sætte op. 

Hvad koster Skoda Enyaq Coupé?

Vi har forsøgt at trække de danske priser ud af Skoda, men dem er de ikke helt klar til at levere, men det bliver formentlig meget tæt på 15.000 kr. oven i prisen på den "almindelige" Skoda Enyaq. For de ekstra kroner får man blandt andet et glas-panorama-tag. Priserne på Skoda Enyaq ser således ud:

  • Skoda Enyaq 60 fra 341.995 kr.
  • Skoda Enyaq 80 fra 391.995 kr
  • Skoda Enyaq 80x fra 411.995 kr.
  • Skoda Enyaq RS - pris endnu ukendt.
Enyaq Coupé
Enyaq Coupé© Skoda

Det største minus ved Enyaq Coupé

Man kunne naturligvis gå ind i menuen, undermenuen, driver assist-menuen og derefter trykke på lane assist, hvorefter den kunne slås fra. I softwareopdateringen, som bilen lanceres med, har de angiveligt rykket sluk-knappen op på forsiden.

Det ville ikke gøre så meget, hvis det ikke var fordi lane assist-systemet kun anerkender godt halvdelen af vejstriberne og ikke kan overlades til sig selv. I stedet ville den på tilfældige tidspunkter rykke i rattet, og derefter overlade resten til den chokerede fører. Det var en fornøjelse at slå systemet fra!

Men generelt er Skoda lykkedes med at skabe en hovedvendende, praktisk, velprissat og velkørende elektrisk coupé. En bil som kan vælges med hjertet og hjernen. Hjertedelen går måske ikke yderligere end en fornuftig mængde hestekræfter og et fedt design, men det er også helt okay, når man køber bil til det virkelig liv. 

Enyaq Coupé
Enyaq Coupé© Skoda

Første elektriske RS

Enyaq Coupé er Skoda's første elbil i en RS-version. Enyaq Coupé RS har to elmotorer og en systemydelse på 299 hk og 460 Nm. 0-100 km/t tager 6,5 sekunder og topfarten er 180 km/t. Batteriet er på 82 kWh og bilen har firehjulstræk.

Enyaq Coupé iV 80x har ligeledes to elmotorer/firehjulstræk og et batteri på 82 kWh, men her er den samlede ydelse 265 hk/425 Nm. Begge varianter godkendt til at trække 1.200 kg.

For længst mulig rækkevidde har Enyaq Coupé 80 også et batteri på 82 kWh, men kun én elmotor med 204 hk/310 Nm. Den kan køre over 500 km (WLTP) på en opladning. Den billigste variant bliver Coupé 60 med et batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en elmotor på 179 hk /310 Nm. Enyaq Coupé iV 60 og 80 må trække 1.000 kg.

Læs også: De mest interessante elbiler i 2022.

Alle varianter kan kan lade med 11 kW i hjemmelader. Coupé 60 kan lade med op til 120 kW, mens varianter med det store batteri kan lade med op til 135 kW.

Euro NCAP kårede fornylig Enyaq iV som den mest sikre bil i sin klasse i 2021. Denne vurderling gælder også for Enyaq Coupé. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...