Skoda Enyaq Coupé test pris
Skoda Enyaq 80 Coupé


© Skoda

Skoda Enyaq Coupé: Vi tester den kække udgave af den populære elbil

Skoda har hugget et hjørne af den populære elbil, Skoda Enyaq. Nogen vil sikkert mene, at Enyaq Coupé ser bedre ud, men koster det på det praktiske, og kan det gøre godt for noget? Det tester vi!

28. september 2023 af Patrick Boje Jensen og Steen Bachmann

Skoda Enyaqs kække coupé-bror

Elbilen Skoda Enyaq blev lanceret i Danmark i januar 2021 og i januar 2023 fulgte coupé-udgaven. Begge varianter er en 5-sædes familiebil med stor bagklap, batteri i bunden og baghjulstræk eller firehjulstræk.

Coupé-udgaven skruer lidt op for wow-faktoren, men teknikken er uændret. Her får du overblikket over Enyaq Coupé årgang 2023.

skoda enyaq coupe bagsæde test
© Søren Juul

Test: Udstyrsbombe på tilbud

Patrick Boje Jensen, september 2023

Skoda’s dunkle østblok-fortid som discountmærke føles som noget, der er sket i en fjern galakse, når man sætter sig ind i en Enyaq.

Materialerne er både flotte og føles som høj kvalitet i hele kabinen, og vælger du Lounge-pakken (18.552 kr. ) som her, er instrumentbordet beklædt med et lækkert gråt uldmateriale.

Sæderne er faste, men man sidder utroligt godt, og alt i alt er der en lækker, simpel “nyt-nordisk”-fornemmelse i hele kabinen.

Et stort minus er dog infotainmentsystemet, der styres via en central 13 tommer skærm. Det er ganske enkelt for sløvt! Layoutet og designet er for så vidt fint, men hvad hjælper det, når det loader, som om det blev hentet over et ISDN-modem?!

Læs også: Alle test af elbiler: Find den bedste elbil til dig

skoda enyaq premium test
© Søren Juul

Hvad er rækkevidden i Enyaq Coupé?

Enyaq Coupé er baseret på samme platform som VW ID.4, Cupra Born, Audi Q4 e-tron og en helt stribe andre biler fra samme koncern. Denne 80-variant er udstyret med det store batteri på 77 kWh og en WLTP-rækkevidde på fine 546 km. Det er 9 km bedre end den almindelige Enyaq, fordi coupéen er bedre til at skære sig gennem luftmodstanden.

Det lod jeg komme an på en prøve med en 400 km testtur (360 km motorvej/40 km landevej), men jeg var slet ikke tæt på at kunne køre de 400 km på én opladning.

Ja, motorvej koster dyrt i en elbil, men som køber ville jeg blive vred, hvis jeg havde købt en bil med 546 km rækkevidde, og den knapt kunne kørte 350 km. Jeg mistænker, at skylden langt henad vejen ligger hos de enorme 21” fælge, som testbilen er udstyret med.

De 21 tommer store "Supernova"-fælge er flotte, men skal du køre langt, giver det mening at spare de 17.914 kr.

© Søren Juul

Hvordan er Premium-udstyret i Enyaq?

Til trods for de brede dæk og store fælge er Enyaq Coupé imponerende støjsvag, selv for en elbil. Ved 130 km/t er lydniveauet nogenlunde det samme i en fossil- og elbil på grund af dæk- og vindstøj, men lydniveauet i Enyaq Coupé er bemærkelsesværdigt lavt, og det bidrager blot til følelsen af luksuriøs fremfærd.

Enyaq lader 10-80 pct. på 29 min. Det er lidt skuffende i 2023, hvor flere konkurrenter som fx Kia EV6 er meget hurtigere.

Testbilen er en såkaldt Premium, som er en del af en kampagne, Skoda kører indtil den 31. december 2023. Premium-bilerne er proppet med udstyr uden meromkostning, blandt andet adaptiv fartpilot (som ellers ikke er standard i Enyaq). LED Matrix-lygter, elsæder med varme og meget mere.

Og så skal Enyaq have ros for, at den vigtige varmepumpe er standard i alle varianter!

Fordele og ulemper ved Skoda Enyaq Coupé 80 Premium

Fordele

+ Lækre materialer i kabinen

+ Rummelig kabine og bagsæde

+ Lavt støjniveau, også på store fælge

+ Du får meget udstyr for pengene, hvis du køber kampagnemodellen

Ulemper

- Coupé-bagklappen stjæler plads i bagagerummet

- Store fælge æder din rækkevidde

- Langt fra klasseførende på opladning

- Langsomt infotainment

Vi synes: Den traditionelle Skoda-kunde vil have masser af plads, og så giver det bedre mening at spare 29.000 kr. at tage den almindelige Enyaq. Uanset hvad er Enyaq en enorm og lækker elbil, men teknikken begynder at sakke bagud.

Testbil: Skoda Enyaq Coupé 80 Premium

  • 204 hk, 310 Nm
  • 11/135 kW (Ladeeffekt)
  • 160 km/t (Topfart)
  • 8,7 sek. (0-100 km/t)
  • 156 Wh/km (Forbrug)
  • 546 km (Rækkevidde)
  • 465/188/162/277 cm (L/B/H/akselafstand)
  • 2.127/515/1.000 kg (Vægt/last/påhæng)
  • 570-1.610 liter (Bagagerum)

Enyaq er en vellykket pendlerbil

Steen Bachmann, august 2023

Den blå testbil (Race Blue metallak koster 5.295 kr.) har et spøjst design. Forfra er det bare en almindelig Skoda med store hjul, men bagfra er her noget af det bastante udtryk, vi forbinder med kæmper som BMW X6 og Mercedes GLE Coupé. Så hvad er det for en bil?

Skoda Enyaq Coupé er teknisk identisk med den almindelige Enyaq, men har en mere strømlinet form og et symbolsk mindre bagagerum. Du taber kun 15 liter kapacitet ved at vælge coupéen og får samme bagsædeplads og mere omfattende standardudstyr - der er derfor god grund til at se nærmere på den lidt mere sexede Coupé.

elbil skoda enyaq coupe

Det lidt bastante udtryk med slanke LED-lygter, sort gitter og markerede luftindtag til bremserne giver familiebilen en vis street credit.

© S. Bachmann

Begrænset ladeeffekt i Enyaq

Testbilen har et relativt lille batteri med en kapacitet på 58 kWh (netto). Det er fint til at pendle med uanset om du lader hjemme eller ude, men kører du ofte lange stræk på motorvej, skal du nøje overveje merprisen for en 80 kWh-variant, der kan lades med 135 i stedet for 120 kW.

Bemærk dog, at regnestykket ikke er let: Merprisen for varianten med det store batteri er minimum 60.000 kr., så der skal virkelig tunge argumenter eller et stort kørselsbehov på bordet for at det giver mening. 

elbil skoda enyaq coupe

Adaptiv fartpilot er en del af Clever-pakken til 30.623 kr. Pakken omfatter også trådløs mobilopladning, akustiske sideruder, varme i rat, køreprogramvælger, solgardiner i bagerste sidedøre, 230V-stik, 2x USB-C stik bag og opbevaringsboks bag midterkonsollen og forberedelse til anhængertræk.

© A. Hansen

320 km rækkevidde på motorvej

Testbilen er angivet til en rækkevidde på op til 402 km i WLTP-normen og viste omkring 350 km ved 100 pct. ladet batteri i 20 graders varme og vindstille vejr. På motorvej med 120 km/t kan den køre over 320 km på en opladning, og det er ret flot.

Mit forbrug i testugen var ligeledes flotte 15,0 kWh/100 km.

De gode nyheder er, at man som i alle VW-koncernens biler kan stole blindt på rækkeviddemåleren. Den viser, hvor meget strøm, der er tilbage, hvis du kører nogenlunde som du gør nu.

Skuffende ladeeffekt hos Shell

Enyaq er ikke markedets hurtigste ved lynladeren. Heller ikke ved Shell Recharge-lynladeren ved MyGarage i Vejle, hvor vi var eneste kunde, men ladede med skuffende 47 kW. Og jo, jeg skiftede ladepistol og genstartede seancen - bil og lynlader ville bare ikke mere.

Det gik bedre ved Circle K i Kolding, hvor effekten strøg op på 112 kW. En ladeeffekt på 120 kW var okay ved Enyaq-modellens debut i 2021, men i dag forventer vi mere af en bil til over 400.000 kr. i en klasse, der er oversvømmet af konkurrence.

Bil Magasinet tester: Her er de bedste elbiler i 2023

elbil skoda enyaq coupe

Enyaq er ikke den hurtigste bil ved lynladeren: Den lader maks. med 120 kW med det lille batteri og 135 kW med det store.

© S. Bachmann

Udstyr og varianter af Enyaq

Enyaq Coupé fungerer godt med det lille batteri og her er så meget overskud, at ekstra hestekræfter og firehjulstræk er spild af penge - 170 hk og baghjulstræk er fint til danske forhold. Varmpepumpe er standard i alle varianter.

Med en meget vigtig undtagelser er udstyret fint i den mindste 60-variant med 19" alufælge, digitale instrumenter, 13" trykskærm, otte højttalere med fin lyd, ambient belysning, 2-zone klima, elklapspejle med varme, navigation, nøglefri adgang, lys- og regnsensor, panoramaglastag og paraply i førerdøren.

Her er trådløst Apple CarPlay - men INGEN adaptiv fartpilot.

Læs også: Find den perfekte SUV her.

Vi Synes...

Elefanten i rummet, den billigste variant af Tesla Model Y med baghjulstræk, kan lades med op til 170 kW, kan køre op til 455 km (WLTP) og koster 382.490 kr. Den barske realitet er dermed, at Tesla'en er større, kraftigere og lader hurtigere end Skoda Enyaq Coupé. Tag Enyaq Coupé, fordi du kender mærket eller fordi vil have noget, der er en lille smule mere lækkert at røre ved og køre i end en Tesla.

elbil skoda enyaq coupe

Bagsædet lider ikke under den skrå hæk i Enyaq Coupé. Her er en lidt flad siddehynde, men fornem plads. 

© PR

Danske priser pr. 28. sept. 2023

Skoda Enyaq 60 Coupé

58 kWh batteri, 170 hk, 402 km (WLTP), baghjulstræk, ladeeffekt hjemme/ude 11/120 kW.

Pris 389.995 kr.

Skoda Enyaq 60 Coupé Premium 

58 kWh batteri, 170 hk, 402 km (WLTP), baghjulstræk, ladeeffekt hjemme/ude 11/120 kW.

Pris 389.995 kr.

Skoda Enyaq 80 Coupé

77 kWh batteri, 204 hk, baghjulstræk, 550 km (WLTP), ladeeffekt hjemme/ude 11/135 kW.

Pris 449.995 kr.

Skoda Enyaq 80 Premium Coupé

77 kWh batteri, 204 hk, baghjulstræk, 546 km (WLTP), ladeeffekt hjemme/ude 11/135 kW.

Pris 449.995 kr.

Skoda Enyaq 80x Coupé

77 kWh batteri, 265 hk, firehjulstræk, 525 km (WLTP), ladeeffekt hjemme/ude 11/135 kW.

Pris 463.995 kr.

Skoda Enyaq RS iV Coupé

77 kWh batteri, 299 hk, firehjulstræk, 521 km (WLTP), ladeeffekt hjemme/ude 11/135 kW.

Pris 548.995 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...