Honda Civic 2006
Honda Civic 2006 © Bil Magasinet

De 5 bedste brugtkøb lige nu

Eksperterne fra BilBasen giver inside-tips

15. januar 2012 af Jan Lang

Ford C-Max

Ford C-Max, 2003-2010

Det er ikke nogen hemmelighed, at Ford giver en klækkelig rabat på deres nye biler, og det presser priserne på brugtbilmarkedet. Derfor kan du på Bilbasen finde den rummelige og fleksible 5-personers familiebil C-MAX til lige over 120.000 kr. for en 2007, endda med dieselmotor og en fremragende brændstoføkonomi - også i praksis. Driftsomkostningerne er tilmed lave.

Samlede omkostninger, set over tre år/60.000 km
112.000 kr.*

* hvis du køber bilen kontant, kører 60.000 km i den og sælger den i ren handel til en forhandler. Beløbet er inkl. afskrivning, forsikring, ejerafgift og service. Brændstof er ikke medregnet.

Ford C-Max til salg på BilBasen lige nu

Brugtbil Guiden 2011 skriver:

FORD FOCUS C-Max er er en yderst velkørende 5-personers MPV, som er blevet en solid succes for Ford. Testbilen har den lille udgave af den 1,6-liters TDCi dieselmotor af fransk afstamning. Den er stærk, støjsvag og pålidelig, og med fartpiloten på 120 km/t står forbruget på det lille infodisplay mellem speedometer og omdrejningstæller angivet til næsten 20 km/l.

Bag rattet sidder du mærkbart højere end i en almindelig personbil, og den typiske MPV-facon skal du lige vænne dig til. Især hvad angår den massive A-stolpe, hvis lille trekant-rude forrest ikke gør meget for udsynet.

Sæderne er fast stoppede på tysk manér, og det er befriende, så rent interiøret er opbygget og designet. Alt sidder, hvor man forventer det og der er ikke noget grimt plastik-”aluminium” i syne. Den korte joystick-gearstang sidder i kort afstand fra rattet, og selve styretøjet formidler god kontakt ud til hjulene.

Basismodellen Ambiente har seks airbags, cd/radio, fire elruder og sædevarme. C-Max Trend har herudover aircon, læderrat og armlæn.

I 2006 var næsten halvdelen af alle solgte nye C-Max på gule plader, hvoraf mange er købt til privat kørsel. Som pendlerbil er en brugt C-Max Van et glimrende alternativ til f.eks. en Peugeot 206 HDi på hvide plader med samme motor. Priserne på BilBasen begynder ved ca. 130.000 kr. for en 1,6 Trend fra 2007-08, og der er ca. 65 forhandlerbiler til salg.

Honda Civic

Honda Civic, 2006-2011

Lad dig ikke skræmme af det markante og anderledes design. Honda Civic er en fremragende brugtbil, og priserne er yderst attraktive sammenlignet med konkurrenterne. En 2007-model med sportsudstyr og 1,8 liters motor er set på BilBasen til under 120.000 kr. efter at have kørt 73.000 km.

Samlede omkostninger, set over tre år/60.000 km
111.000 kr.*

* hvis du køber bilen kontant, kører 60.000 km i den og sælger den i ren handel til en forhandler. Beløbet er inkl. afskrivning, forsikring, ejerafgift og service. Brændstof er ikke medregnet.

Honda Civic til salg på BilBasen lige nu

Honda Civic 2006
Honda Civic 2006 © Bil Magasinet

Brugtbil Guiden skriver:

HONDA præsenterede første gang Civic i 1973, og siden har de vist den ene mere kedelige generation efter den anden. Holdbarheden var i orden, og i dag er det en af de mest driftsikre biler, du kan få. Men Honda kunne ikke leve med at blive stemplet som kedelig, og derfor gik de anderledes til værks med generation otte. Resultatet ser du her, og den er designmæssig vild sammenlignet med en samtidig VW Golf.

Men tro nu ikke, at Honda i sin iver glemte kvaliteten, da designet skulle revideres. Udenpå er det eneste, der er værd at nævne på testbilen med 76.000 km på tælleren, at den højst sandsynligt har levet det meste af sig liv i storbyens gader. Sådan noget sætter spor ­gennem småridser, en enkelt bule og et par kantskader. Eneste ­fejl er fjederen til ­tankdækslet, der har det med at blive slap, så dækslet ikke springer ordentligt op.

Selv om bilen er fire år gammel og ikke har fået ekstra rustbeskyttelse, er det kun meget få steder, man kan skimte den orange syge. Hjulophæng, lejer og bøsninger er ikke det mindste slidte, og har masser af kilometer tilbage, før de giver problemer. Tjek alligevel de forreste støddæmperes bøsninger, da de kan hoppe ud af fæstningspunkterne med klonkelyde som resultat.

Det er sjældent, at vi i vores brugttest støder på en bil med få fejl, hvor brugtprisen er lav, og køreegenskaberne er i top. Men det gælder Civic, der i dén grad anbefales.

Opel Astra

Opel Astra G, 1997-2009

Det var fuldt fortjent, da Opel Astra i modelgenerationen 1998 til 2005 blev Årets Brugtbil i 2010. Det er nemlig en fremragende brugtbil, der er enkelt konstrueret og blandt de billigste at holde kørende. Den er desuden faldet godt syv procent i pris på seks måneder, og derfor kan du blandt andet på BilBasen finde en 2004-stationcarmodel med 1,6 16V-motor til 60.000 kroner efter 145.000 kilometers kørsel.

Samlede omkostninger, set over tre år/60.000 km
79.000 kr.*

* hvis du køber bilen kontant, kører 60.000 km i den og sælger den i ren handel til en forhandler. Beløbet er inkl. afskrivning, forsikring, ejerafgift og service. Brændstof er ikke medregnet.

Opel Astra under 150.000 kr. på Bilbasen lige nu

© bilmagasinet.dk

Brugtbil Guiden skriver:

I GENERATIONER har Opel haft ry for kvalitet og driftssikkerhed, men sammen med forgængeren Kadett E sørgede første generation af Astra for, at det ry blev grundigt spoleret. Astra kæmpede mod massive rustproblemer, og da der samtidig opstod problemer med svage tandremme, var katastrofen et faktum. Sammen med andre fejl som slør i undervognen, slidte støddæmpere, skæve bremser og utætte toppakninger er Astra af første generation en bil, man bør undgå.

Men det er gudskelov fortid nu, for afløseren, der kom i 1997, er en helt anden og meget bedre bil, der er bygget efter helt andre kvalitetsnormer. Først og fremmest er der ikke de samme rustproblemer, for Astra G har galvaniseret karrosseri, og Opel gav 12 års gennemtæringsgaranti. Lakken kan dog stadig være følsom for stenslag.

Tekniske problemer er der få af, men pas alligevel på, især med en 1,6 16V. Forgængerens tandrems-bøvl er ikke helt ude af verden, og pudsigt nok har Opel halveret skifteintervallerne fra 120.000 til 60.000 km - det mindsker risikoen for havarier, men hæver værksteds-omkostningerne. Er uheldet alligevel ude, er det altafgørende, at bilen har fået autoriseret service, hvis du skal gøre dig håb om kulance-erstatning. Af samme grund fik tandrems­problemerne FDM og Forbrugerrådet til at slæbe Opel i retten.

Der er godt 200 stk. Astra G på BilBasen til priser fra 20.000 til 125.000 kr. Især stationcaren er populær.

© bilmagasinet.dk

Opel Vectra

Opel Vectra C, 2002-2009

Opel Vectra er for længst afløst af den elegante Insignia, og det har betydet, at priserne på den store firmabil er faldet markant. Du får rigtig megen, solid brugtbil for pengene, og samtidig er Vectra billig at holde kørende. På BilBasen starter priserne ved lige over 100.000 kroner for en 2007 model.

Samlede omkostninger, set over tre år/60.000 km
102.000 kr.*

* hvis du køber bilen kontant, kører 60.000 km i den og sælger den i ren handel til en forhandler. Beløbet er inkl. afskrivning, forsikring, ejerafgift og service. Brændstof er ikke medregnet.

Opel Vectra på BilBasen lige nu

Opel Vectra Wagon
Opel Vectra Wagon © Brugtbil Guiden

Brugtbil Guiden skriver:

At OPEL har fået et tvivlsomt kvalitetsry, er blandt andet Vectras fortjeneste. Første og anden generation fra 1988 og 1995 led af rustproblemer, men modellen fra 2002 har der været langt færre problemer med.

Kabinen er konservativ med stram orden og funktionalisme. Materialevalget ser solidt ud, men der er ikke overvældende luksus i en standard-Vectra. Det er afdæmpet, det hele - og vigtigst af alt er der aircon på udstyrs­listen. Ergonomien omkring førerpladsen er rigtig god med multi-justérbart rat og logisk placering af instrumenter og greb.Og så er det skønt rigtigt at kunne brede sig. Køre førersædet tilbage uden at skulle spørge dem på bagsædet om lov. Kunne fylde bagagerummet med en hel weekend-oppakning. Tage i byggemarkedet og købe lister, som kan være der, fordi bagsædet har gennemlæsnings­åbning. Til campingvogn og større trailere er Vectra Wagon perfekt - testbilen må således trække 2.000 kg.

Affjedringen er til den komfortable side, hvilket gør Vectra III til en ægte langtursbil. Det elektriske servostyretøj er lagt an til komfort, men det passer til stilen.

De grimme ridser i Opels image fra 1990’erne slipper de ikke af med lige med det samme, men en Vectra af generation III lader ikke på nogen måde til at være en ringere bil end så mange andre.

Priserne er attraktive og udvalget stort, så vi giver et Godt Køb.

Skoda Fabia

Skoda Fabia, 2007-

Vi kommer altså ikke udenom, at Skoda Fabia er en fremragende brugtbil. Den er faldet mindre i pris end de andre brugte minibiler på markedet, men til gengæld vil du heller ikke tabe tilsvarende på den i løbet af ejerskabet. Skoda Fabia er blandt de bedste brugtbiler. En 2007-model med den lille benzin motor er set til 73.000 kroner efter at have kørt 39.000 kilometer.

Samlede omkostninger, set over tre år/60.000 km
92.000 kr.*

* hvis du køber bilen kontant, kører 60.000 km i den og sælger den i ren handel til en forhandler. Beløbet er inkl. afskrivning, forsikring, ejerafgift og service. Brændstof er ikke medregnet.

Skoda Fabia 2007-2011 til salg på BilBasen lige nu

Skoda Fabia
Skoda Fabia © Brugtbil Guiden

Brugtbil Guiden skriver:

KAN MAN ikke få den, man elsker, må man elske den, man får. Og vel er der ikke meget rock og rul over seneste generation af Fabia, men den er et uprætentiøst forsøg på at løse den lille families transportbehov. Budskabet er ikke pakket ind i sportslige ambitioner, der ikke er belæg for.

Teknisk er det i nogen grad samme bil som Fabia I, og motorerne i biler fra før 2009 imponerer ikke. Den 4-cyl. 1,4-liters benziner i testbilen har ikke meget at byde på, og den 1,2-liters med 60 og 70 hk kan knapt slæbe bilen, hvis du har tænkt dig at komme over 100 km/t. Den 1,2-liters turbomotor på 105 hk fra 2009 er en helt anderledes potent oplevelse, og anbefales sammen med den yderst sparsommelige 1,6-liters TDI med 90 og 105 hk.

Fabia har gode sæder og en indretning, der ikke mere minder om et venteværelse, og det klæder også bilen, at der er fuld sikkerhedspakke med bl.a. seks airbags og ESC i alle modeller. Motormæssigt vil vi hellere over i en diesel, men stor efterspørgsel efter fornuftige dieselbiler med lavt forbrug betyder, at brugtpriserne på Fabia II er relativt høje.

Der er et stort antal brugte eksemplarer af den nye model, for i 2007 var den danskerne foretrukne bilmodel med 3.151 solgte biler i årets første halvdel. På BilBasen er der mere end 250 stk. brugte Fabia forhandlerbiler til salg, hvoraf næsten 150 er stationcarmodellen. Det kan derfor betale sig at undersøge udbuddet grundigt.

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia Combi © Brugtbil Guiden

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...