De fleste tror, at brændstofforbrug og reparationer er de største udgifter ved at eje en bil, men det passer ikke, når vi taler nye og nyere biler: Her er det værditabet, der er langt den største omkostning.
En aktuel analyse af brugtmarkedet fra Bilbasen viser, at Skoda er bilmærket med det laveste værditab.
Stabile nypriser holder brugtprisen oppe
”Det er kendetegnende for Skoda, at de på det danske marked har en konservativ prisstrategi, der medfører, at ejerne alt andet lige har rigtig gode forudsætninger for at vurdere deres værditab,” forklarer Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.
Jan Lang påpeger, at det er af afgørende betydning for bilkøberne i forhold til værditabet, at de trygt kan købe en bil og vide, at den ikke bliver sat 30.000 kroner ned måneden efter. Samtidig forplanter prisstrategien sig på brugtbilmarkedet, hvor gensalgsprisen over årene også bliver højere.
”Det er vigtigt for os, at vores kunder er trygge. De skal på alle måder kunne stole på Skoda. Både når det gælder sikkerhed, driftssikkerhed og totaløkonomi. Derfor glæder det os, at Skoda er det mest værdifaste bilmærke,” siger Michael Ebeling, direktør for Skoda Danmark.
Biler taber i værdi
Bilbasen har undersøgt hvilket bilmærke, der holder værdien bedst efter 3 år/60.000 km
Det gode råd til en bilkøber, der ønsker et lavt værditab er følgende: Køb en bil, der er efterspurgt af så mange som muligt, når den skal sælges igen.
På den baggrund er en sort stationcar i mellemklassen, med en mellemstor benzinmotor, det bedste valg. Her kan man komme ned på et værditab omkring 40 pct., hvilket er rekordlavt.
Vælger man omvendt en bilmodel, der appellerer til væsentlig færre bilkøbere, stiger afskrivningen. En 3-dørs GTI med store fælge og mange hestekræfter taber mellem 50 og 55 pct. på tre år.
Skoda Octavia er bilmodellen med det laveste værditab overhovedet på det danske marked.
Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang oplyser, at Octavia har ligget på 1.-pladsen i Bilbasens analyse i 10 år.