I Halle Secheron midt i Genève viste Europas største bilproducent mandag aften sine nye produkter for et publikum på mere end 1.200 journalister, VIP'er og medlemmer af direktioner og bestyrelser for koncernens mange mærker. De tæller Seat, Skoda, Ducati, Audi, Lamborghini, Bentley, Volkswagen, Scania og MAN.
Der var linet det helt store show op med ståpladser i tre etager foran en 150 meter lang scene, hvor syv svejserobotter med en koordineret og ballet-agtig elegance udførte en dans som en del af showet, mens mærke efter mærke blev præsenteret på tysk og simultanoversat i høretelefoner til engelsk, fransk, spansk, italiensk og kinesisk.
Prof. Dr. Martin Winterkorn, CEO of Volkswagen Aktiengesellschaft, fortalte i sit indlæg, at Volkswagen investerede 11,5 mia. euro (86 mia. kr.) i forskning og udvikling i 2014, hvilket var mere end nogen anden virksomhed i verden. VW-gruppen har nu 46.000 forskere og udviklere og 10.000 IT-folk ansat, der arbejder på at udvikle fremtidens mobilitet og fremtidige koncepter for miljøvenlig transport.
"Volkswagen har bragt sig i en førende position til at forandre den automotive udvikling. For fortsat at stå stærkt i konkurrencen mod USA og Asien er det nødvendigt for den europæiske industri at udvise mere mod og innovativ styrke. Men der er også brug for større åbenhed i de politiske processer og større opbakning fra beslutningstagere og samfund," sagde VW-bossen.
Han vil gerne se et erhvervsklima i Europa, hvor nye teknologier bliver mødt med åbne arme i stedet for mistro. Europa skal være center for automotiv udvikling og bør gå forrest i at udvikle nye teknolgier som selvkørende biler, lyder det.