Spansk bilproduktion i højeste gear: Her er de nye spanske modeller

Spanske biler. Så tænker de fleste nok instinktivt på Seat. Men de seneste år er flere af de store bilproducenter søgt mod de spanske breddegrader, så Spanien nu er blevet Europas næststørste bilproducerende land – og ottendestørst på global plan.
Kun Tyskland overgår med sine ca. 6 millioner årligt producerede biler de spanske fabrikker, der i 2015 sendte 2,7 millioner nye modeller ud i verden. Således ligger Spanien altså højere end både Frankrig og England, der bidrager med henholdsvis knap 2 og 1,7 millioner nye biler om året.
Spaniens foretrukne
Seat er fortsat landets førende bilmærke – og blandt andet takket være den nye Ateca holder den position formodentlig fortsat – men siden en lang række af verdens største bilproducenter har etableret sig med samlefabrikker i bl.a. Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Zaragoza og Palencia, er bilindustrien på kort tid for alvor blevet landets førende industrigren.
Opel får blandt andet produceret Mokka-modellen af spansk arbejdskraft, ligesom det er tilfældet med Ford Mondeo og Audi Q3. Japanske Nissan får faktisk også produceret den elektriske varevogn e-NV200 på spansk grund.
Tidligere i år annoncerede PSA-koncernen, der står bag Peugeot og Citroën, og som i forvejen får produceret en række modeller hos de spanske naboer, at de vil investere mere end 5 millioner i en ny spansk fabrik.