Biltest af Seat Toledo TDi Stella
Biltest af Seat Toledo TDi Stella© bilmagasinet.dk

Seat Toledo TDi Stella

Seat i familieklemme

27. januar 2000 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Toledo TDi 110 hk har et problem. Det hedder Skoda Octavia

Audi, VW, Seat og Skoda deler som bekendt ejer og masser af teknik, men adskiller sig i stedet på det ydre design. Forskelligt udseende hjælper naturligvis med til at sprede de fire mærker, og VW-koncernen har hidtil haft held med at holde balancen. Men det bliver sværere og sværere at skelne mellem fordele og ulemper ved de forskellige modeller. Det gør det imidlertid mere interessant at sammenligne priserne, og her kommer Seat Toledo lidt i klemme.

Mens VW er klar med den nye, 115-hestes pumpe-dyse-diesel, må både Seat og Skoda indtil videre nøjes med den gamle, 110-hestes version med direkte, gammeldags indsprøjtning.

Vi havde den femdørs Octavia TDi med i diesel-stortesten i BM nr. 10/99. Den koster 239.999 kroner i versionen med 110 hk. Seat tilbyder på sin side den firedørs Toledo med samme motor til 244.990 kroner. Det er på papiret en fordyrelse på 4.991 kroner, men hvis vi går i detaljer med sammenligningen, er forskellen betydeligt større. Octavia stiller nemlig ikke kun med en ekstra dør i forhold til Toledo. Skodas liste over standardudstyr rummer også en del ekstra detaljer.

Både Skoda og Seat stiller med manuel aircondition som standard. Men Seat Toledo 1,9 TDi 110 hk har hverken elsidespejle med varme, varme i forsæderne, elruder bag, tågeforlygter eller alufælge. Det har Skoda Octavia 1,9 TDi 110 hk. Toledo har til gengæld fjernbetjent centrallås og RDS-kassetteradio med display i instrumenthuset. Det kan faktisk ikke gøres op i kroner og ører, hvad denne forskel er værd i Octavias favør, for udstyrsdele kan stadig ikke bestilles særskilt til Toledo, men hvis udstyret opregnes i VW-priser, bliver den reelle prisforskel mellem Skoda Octavia TDi og Seat Toledo TDi nærmere 30.000 kroner end 5.000 - og så hopper kæden af for spanieren.

Selve bilen kan vi sige lige så mange positive ting om, som vi tidligere har gjort om den samme Skoda. Vores test-Toledo synes dog at adskille sig på et enkelt område. Den ‘gamle’ 1,9-liters TDi-motor trækker formidabelt, men motorgangen er meget ‘dieselsk’, og rystelserne mærkes tydeligt i kabinen.

Seat Toledo TDi Stella 244.990 kr.

Tekniske data
Motor 1,9 TDi 8V, 1.896 cm3. Ydelse: 110 hk ved 4.150 o/min. 235 Nm ved 1.900 o/min. Topfart: 192 km/t 0-100 km/t: 11,3 sek. Årlig ejerafgift: 3.400 kr. EU-mix 20,0 km/l

Totaløkonomi:
Selv om Toledo kommer i klemme mellem VW og Skoda, vil den givetvis holde prisen godt - også som diesel. Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 81.000 kr. (33 procent)
Reservedelsindeks: 99
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 650 kr.
30.000 km: 800 kr.
45.000 km: 650 kr.

Vi synes:
En god dieselbil, men Skoda giver mere bil for pengene

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...