Biltest af Seat Toledo 2,0 FSI Stylance
Biltest af Seat Toledo 2,0 FSI Stylance© bilmagasinet.dk

Seat Toledo 2,0 FSI Stylance

Quasimodo

19. maj 2005 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen & Thomas Hjortshøj

Seat Toledo har potentiale – men hvem køber en grim bil?

Sportsvogn til familien, lyder reklamebudskabet om den nye Seat Toledo. Jeg forstår det sådan set godt, for når man tager den rummelige, kønne og velkørende Seat Altea – som bekendt en af vore favoritter – og giver den endnu mere bagageplads, kan det jo ikke gå helt galt. Eller hvad?

Bekendtskabet med Toledo 2,0 FSI startede også lovende. Dejlige sæder, friskt designet instrumentpanel i kulfiber-look med dybe skakter til urene, lækkert tre-eget sportsrat. Masser af plads. 150 villige heste, seks kvikt skiftende gear, rap på rattet, fine bremser. Herlig bil – her lyver reklamen åbenbart ikke, var min første tanke. Men så parkerede jeg Toledoen derhjemme.

“Hm, ser den ikke lidt – øh, speciel ud?”, spurgte min kæreste diplomatisk. Og det var blot den første i en lang række syrlige, spydige, undrende og hånlige bemærkninger, der ganske uprovokeret skulle hagle ned over den stakkels Toledo. Faktisk gav omgivelserne den ikke ét eneste venligt ord med på vejen i løbet af test-ugen. Alle negative kommentarer gjaldt den store, påklistrede pukkelryg, der spolerer harmonien.

Det anede os, men det er rart at vide, at vi ikke står alene med vores holdning, og vi kan ikke skjule en mild undren, hvordan en så elegant, frisk og vellykket bil som Seat Altea kan blive slået helt skæv af at blive 18 cm længere.

Design er en svær balancegang, og et eller andet er åbenbart gået galt nede på Barcelona-kanten. En bil kan have nok så meget at byde på, men udseendet afgør stadig, om underskriften havner på købekontrakten eller ej, for hvem vil give flere hundrede tusinde kroner for en bil, blot for at høre nedladende bemærkninger fra naboen?

Bilen fejler ikke noget
Ærgerligt nok, for som bil betragtet har Toledo så meget at byde på, at den sagtens kunne have være svaret på den køreglade familiefars bønner. Der er aflæggeplads overalt, bagi har du ben- og hovedplads som i en limousine, og det tredelte ryglæns midtersektion kan foldes frem som et stort midterarmlæn med kopholdere.

500 liter bagagerum (91 mere end i Altea) er på niveau med en Mercedes S-klasse, og dobbelt bund og hattehylde skruer op for anvendeligheden.

Også på vejen er den overbevisende. Ligesom Altea deler den platform, motorer og hjulophæng med VW Golf V og Audi A3, og afstemningen er sporty, fast og forfriskende. Styretøjet med el-hydraulisk servo er skarpt og præcist, og det samme er den seks-trins gearkasse. 2,0-motoren med direkte FSI-indsprøjtning giver præstationer, der matcher.

Men hvad nytte har den køreglade familiefar af de mange talenter, når indpakningen støder omgivelserne fra sig? Næh, tag hellere en Altea i stedet. Som 2,0 FSI med Stylance-udstyr er den 17.000 kr. billigere end Toledo – og naboen griner ikke ad den.

SEAT TOLEDO 2,0 FSI STYLANCE
Motor R4, 1.984 cm3, 16V
Ydelse 150 hk ved 6.000 o/min
200 Nm ved 3.250 o/min
0-100 km/t. 9,7 sek.
Topfart 206 km/t.
Forbrug EU-miks 12,2 km/l
Årlig ejerafgift 4.000 kr.
Vægt 1.375 kg
Mål (L/B/H) 446/177/157 cm
Bagagekapacitet 500 liter
Dækmontering 205/55R16V
Værditab 3år/60.000 km 130.000 kr. (38 pct.)
Reservedelsindeks 124
Pris 332.474 kr.
Pris uden afgifter 116.124 kr.

VI SYNES…En vinder set med objektive briller. Men de subjektive spiller jo også ind, når du vælger bil, og her har Toledo et seriøst problem...

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...