Seat Leon Hatchback forfra

Vi forstår godt, hvis du overvejer at købe den nye Seat Leon – her er vores mening

Den nye Seat Leon er landet i Danmark, og Bil Magasinet har som nogle af de første hevet luppen frem for at finde ud af, om Seat Leon stadig er en af de bedste i sin klasse?

14. august 2020 af Mathias Brandt

Vi kører Seat Leon i...

Grundet de nuværende Covid-19 omstændigheder blev den danske presselancering af Seat Leon afholdt i Danmark. Vi har fået fingre i bilen herhjemme, og derfor har vi faktisk brugt mere tid i selskab den den nye spanier, end vi normalt har, når vi tester en ny model for første gang. Her er vores indtryk af den nye Seat Leon.

Ny Seat Leon interiør

Hvad er nyt i Seat Leon?

Seat Leon er spritny og er baseret på samme modul-platform som den nye VW Golf 8. Det er kommet pladsen til gavn. Sammenlignet med forgængeren er Leon hatchback vokset med 8,6 cm i længden, mens den er 1,6 mm smallere og beskedne 3 mm lavere. Sidst men ikke mindst er akselafstanden blevet 5 cm længere - og det kan i den grad mærkes på bagsædet. Bagagerummet har samme størrelse som den gamle, og kan sluge i alt 380 liter.

Bag rattet mærker man også, at dette er en ny Leon. Den traditionelle gearvælger til DSG-gearkassen er skiftet ud med en lille vippestik i stil med den, vi kender fra den nye Porsche 911. Derudover har man vinket farvel til stort set alle fysiske knapper i midterkonsollen. Funktionerne er i stedet samlet på den 10” store touchskærm og på rattet. Det kræver tid at vænne sig til den nye betjeningsform.  

Hvilken motor skal du vælge i Seat Leon?

Den nye Seat Leon er også udstyret med de nyeste motorer fra VAG-koncernen. Den billigste Seat Leon bliver udstyret med en 1-liters 3-cylindret turbomotor med 90 hk. Derudover fås den nye Leon med den fremragende 1,5-liters TSI-motor 150 hk. Nyeste tilføjelse er denne eTSI-motor som betyder, at 1,5-liters motoren har fået et 48 volts mild-hybrid system. 

Det er også fortsat muligt at udstyre Seat Leon med dieselmotor, og her har du på nuværende tidspunkt kun en 2-liters TDI-motor med 150 hk at vælge mellem. Alle motorer, på nær den lille 1,0 TSI-motor, kan fås med DSG-gear. Vi anbefaler dog, at hoppe over den billigste 3-cylindrede motor med 90 hk. Den nye Seat Leon fortjener som minimum en 1,5 TSI-motor med 150 hk.

Seat Leon eTSI

Er Seat Leon sikker?

Ja, den nye Seat Leon er langt fremme, når det kommer til nyt sikkerhedsudstyr. Som ekstraudstyr kan Leon fås med noget Seat kalder “Exit Warning”. Systemet advarer føreren, hvis vedkommende er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den.

Et andet nyt sikkerhedssystem er “Predictive Cruise Control”, hvilket bedst kan beskrives som en videreudvikling af den velkendte adaptive fartpilot. Predictive Cruise Control bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser, og tilpasser så på forhånd farten derefter.

Præcis som i VW Golf og Passat vil Leon også snart kunne fås med Travel Assist til autonom kørsel. Det er et førerassistentsystem, der bruger informationer fra Predictive Cruise Control og vejbaneassistenten Lane Assist til assisteret kørsel ved hastigheder på op til 210 km/t.

Hvornår lanceres den nye Seat Leon?

Den står allerede klar hos landets Seat-forhandlere. 

Priser på Seat Leon hatchback

Benzin

  • Leon Reference 1,0 TSI (90 hk) - 214.990 kr.
  • Leon Style 1,5 TSI (150 hk) - 244.990 kr.
  • Leon Style1,5 eTSI DSG (150 hk) - 259.990 kr.
  • Leon Xcellence 1,5 TSI (150 hk) 274.990 kr.
  • Leon Xcellence 1,5 eTSI DSG (150 hk) 289.990 kr.
  • Leon FR 1,5 TSI (150 hk) 274.990 kr.
  • Leon FR 1,5 eTSI DSG (150 hk) - 289.990 kr.

Diesel

  • Leon Xcellence 2,0 TDI (150 hk) 304.990 kr.
  • Leon FR 2,0 TDI (150 hk) - 304.990 kr. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...