Biltest af Seat Leon 2,0 TDI Stylance
Biltest af Seat Leon 2,0 TDI Stylance© bilmagasinet.dk

Seat Leon 2,0 TDI Stylance

Løvebrøl på spansk

19. januar 2006 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Masser af power, men desværre også støj i Leon 2,0 TDI

Både i VW Golf og Skoda Octavia har vi rost VW’s 2,0 TDI-motor med pumpe/dyse-indsprøjtning og 140 hk for dens fine miks af kraft og fornem økonomi, garneret med et langt mere behageligt støjniveau end den lille 1,9 TDI med 105 hk. Derfor fik vi ikke så lidt af et chok, da vi fik Seat Leon 2,0 TDI til test.

Selvom Årets Bil i Danmark 2006 deler bund med Golf og Octavia, virkede 2,0’eren nemlig langt mere brovtende og højlydt, end vi er vant til, og prisen gjorde ikke chokket mindre: Leon 2,0 TDI koster fra 336.916 kr., mens en 1,9 TDI kan blive din for 249.992 kr. Okay, 2,0’eren har altid Stylance-udstyr (48.443 kr. ekstra til 1,9 TDI) med bl.a. aircondition, tågelygter, alufælge, kørecomputer og fartpilot. Testbilen havde tilmed ‘Sport-Up’-pakke med 17”-fælge med 225/45-dæk, sportsaffjedring og lækre sportssæder, og så er vi oppe på 347.390 kr.

Og der er masser af smæld i 2,0 TDI, der er to sekunder hurtigere til 100 km/t. og løber 21 km/t. stærkere på toppen end en 1,9, og det massive overskud passer fint til Leons sporty karakter. Men motorkulturen skuffer, og 17”-hjulenes ringe komfort og massive støj kan vi også godt undvære.

Til sammenligning er en 1,9 TDI med Reference-udstyr og DK-udstyrspakke (15.000 kr. for aircondition, sædevarme og tågelygter) plus Sport-Up-pakken – ganske vist kun med 16”-hjul, men til gengæld med kørecomputer – 66.772 kr. billigere. Tilmed kører den 2,1 km længere på literen og er det kloge kompromis, hvis du vil have en Leon med diesel.

1,9 TDI er ganske vist mindst lige så grov i munden som storebror, men det ændrer ikke på, at Leon med sit lækre design, fremragende køreegenskaber og fornuftige indretning og plads er den rigtige bil til den rigtige pris i Golf-klassen lige nu.

Bare ikke som 2,0 TDI.

SEAT LEON 2,0 TDI STYLANCE
Motor R4, 1.968 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 140 hk ved 4.000 o/min
320 Nm ved 1.750 o/min
0-100 km/t. 9,3 sek.
Topfart 205 km/t.
Forbrug 17,9 km/l EU-miks
Årlig vægtafgift 3.860 kr.
Vægt 1.400/700 kg
Mål (L/B/H) 432/177/146 cm
Bagagekapacitet 341/1.166 liter
Dækmontering 205/55R16V
Værditab (3 år/60.000 km) ca. 127.000 kr. (37 pct.)
Reservedelsindeks 117
Pris 336.916 kr.
Pris u/afgifter 132.770 kr.

VI SYNES…Leon er kørt direkte ind i vore hjerter - rap, smuk, sporty og praktisk. Men den ukultiverede og dyre 2,0 TDI er ikke bedste valg.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...