© bilmagasinet.dk

Seat Leon 1,8 TSI

De ekstra kræfter i 1,8'eren er pengene værd

16. februar 2012 af Carsten Nymann

Jo, du har set bilen på ovenstående billede før. Det var nemlig selv samme Seat Leon 1,8 TSI, som i stortesten i 2010 nappede en overraskende sejr for snuden af den nye Alfa Romeo Giulietta. Bilen har været inde om redaktionen igen i en anden forbindelse, og denne gang lykkedes det undertegnede at stjæle den i nogle dage.

Interessant, ikke mindst fordi, jeg tidligere har udtrykt stor begejstring for 1,4’eren med 122 hk. Prisforskellen er cirka 30.000 kr. så det er oplagt at spørge sig selv, om de ekstra kræfter er merprisen værd. Den store motor var lidt af en bisse i den præ-faceliftede Leon, som stampede ivrigt med forhjulene ved stort set hver eneste igangsætning.

Selv om den faceliftede model ikke har fået XDS-differentiale ligesom FR og Cupra, har Seat fået meget bedre styr på kræfterne. Harmonisk semi-GTI er overskriften, som presser sig på. Med den nye, fornuftige 1,2 TSI på programmet (til 20.000 kr. mindre end 1,4 TSI) er 1,4’eren næsten overflødig, for 1,8 TSI er det sjoveste valg, og den er rigeligt pengene værd.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...