Biltest af Seat Ibiza 1,4 TDI Reference
Biltest af Seat Ibiza 1,4 TDI Reference© bilmagasinet.dk

Seat Ibiza 1,4 TDI Reference

På rystetur med Ibiza

19. juni 2007

Af: Mikkel Thomsager & Søren Juul

Den tre-cylindrede dieselmotor støjer, men kører fint

Har du en Seat Ibiza diesel på tapetet, er der én test, som omgående afgør, om det er en bil for dig: Start motoren.

Hvis støjen og rystelserne i fodbrønden er dig for meget, så behøver du end ikke sætte bilen i gear. Sagen kan afgøres præcis dér. Og sandsynligheden er desværre, at du står ud og vælger en anden model.

Har du derimod startet bilen med høreværn på, venter der dig en behagelig overraskelse, for bortset fra lyden og rystelserne optræder den trecylindrede dieselmotor på 70 hestekæfter med stor kompetence.

Seats 1,4 TDI-motor, som retteligen er en VW-motor, er i al sin enkelhed tre fjerdele af en 1,9 liters TDI. Den gamle to-ventilede 1,9 liters pumpe/dyse motor, der har tjent VW-koncernen biler i snart mange år, har præcis samme slagvolumen pr. cylinder som 1,4 TDI-motoren.

Derfor er det heller ikke overraskende, at 1,4 TDI-motoren har arvet 1,9 motorens særlige kendetegn: Den trækker godt og går langt på literen, men har uraffineret gangkultur og ryster meget.

Lægger man dertil, at tre-cylindrede motorer generelt lider med et grundlæggende ryste-problem, fordi firetakts motoren ikke rigtig harmonerer, når der mangler én cylinder, så har man den naturlige forklaring på den ekstremt støjende og rystende adfærd i Ibiza 1,4 TDI.

Når det er sagt, overgås ulemperne af fordele, når hastigheden kommer op i motorvejsfart. Da overdøver vindstøjen motorstøjen, rystelserne er knap mærkbare, og motoren har stadig kraft nok til at Ibiza kan overhale i femte gear uden at du behøver skifte ned.

Præstationerne fejler ikke noget, og det gør resten af bilen heller ikke. Ibiza er ikke nogen dynamisk oplevelse, men det er stadig en nydelig bil, der er godt skruet sammen til en fornuftig pris. Personligt foretrækker jeg dog en benzin-version.

SEAT IBIZA 1,4 TDI REFERENCE
Motor R3, 1.422 cm, 16V, turbodiesel
Ydelse 70 hk ved 4.000 o/min.
155 Nm ved 1.600 o/min
0-100 km/t. 14,8 sek.
Topfart 166 km/t.
Forbrug EU-miks 21,3 km/l
Årlig ejerafgift 2.600 kr.
Vægt/last/påhæng 1.230/390/1.000 kg
Mål (L/B/H) 395/170/144 cm
Bagagerum 267 liter
Dæk 195/55 R15H
Værditab 3år/60.000 km ca. 50.000 kr. (33 pct.)
Reservedelsindeks 87
Pris 156.496 kr.
Pris u/afgifter ca. 61.000 kr.

VI SYNES…Tanken er god, men resultatet rystende. Den trecylindrede motor bevarer TDI-fordelene, men forstærker ulemperne.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...