Seat’s mellemstore SUV Ateca kom til Danmark i 2016 som en fætter til den lidt større VW Tiguan.
Ateca fås i dag i tre udstyrsversioner fra 249.900 kr. for en 1,0 TSI Reference til 474.440 kr. for en 2,0 TDI 190 4x4 Excellence, men der er to yderligere udstyrstrim på vej: Ateca FR og Ateca Cupra.
FR-trim i flere motorvarianter
I første omgang kommer FR-versionen med et mere sportsligt udtryk. Bagtil er kofangeren indfarvet i bilens farve, og øverst er der en lille hækspoiler. Tagrælingerne er blanksorte ligesom kølergrillen. Fortil er nye LED-tågelygter, og i kabinen er her Alcantara-sæder og et sportsligt læderrat.
Ateca FR vil blandt andet kunne fås med 2,0 TSI-motor og 190 hk.
Danske priser og introduktionstidspunkt er endnu ikke oplyst, men vi forventer at se bilen herhjemme i løbet af foråret.

Seat Ateca Cupra
Cupra-versionen af Ateca præsenteres i Genève i starten af marts, hvor Seat markerer grundlæggelsen af Cupra-brandet som et selvstændigt undermærke. Det skal være for Seat, hvad AMG er for Mercedes og M-modellerne er for BMW.

Ateca Cupra får en 4-cyilndret turbomotor med en ydelse på 300 hk og et såkaldt Otto-partikelfilter for at kunne overholde de seneste EU6-emissionskrav.
Standard er en mere rå motorlyd end i de øvrige Ateca'er, og her er en sportsligt afstemt 7-trins DSG-gearkasse, elektronisk styret firehjulstræk og elektronisk styret undervogn (Dynamic Chassis Control). Bilens køreprogrammer er Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road og CUPRA.


Cupra har unikke tagrælinger, sidespejle, vinduesrammer, skørter, hjul og diffuser. Når man låser bilen op, viser den et CUPRA-logo på asfalten.
Her er sorte bremsecalipre, fire afgangsrør og 19" alufælge, og Ateca Cupra fås i seks farver: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black og Nevada White (billedet).
0-100-tiden er 5,4 sek. og topfarten 245 km/t. Vi vender tilbage med en test, lige så snart vi får fingre i bilen.
Se reportagen fra præsentationen af det nye Cupra-brand: