© bilmagasinet.dk

Seat: Det kunne være vores første elbil

2+2 coupé med batterier og elmotor viser, hvor Seat vil hen

8. marts 2010 af Steen Bachmann

 

På Seats stand i Genève vækker en fiks coupé en vis opsigt. IBE Concept er kort, lang og bred, og man lægger mærke til en meget lav front og de brede skuldre. Kommer den næste Leon til at se sådan ud, ser det ikke skidt ud for fabrikken.

"IBE er en slags koncentreret genbank for vores næste generation af biler. Den vil have stor indflydelse på alle vores modeller," siger Seats chefdesigner, Luc Donckerwolke. "Og den repræsenterer ligeledes et løfte for bilindustriens fremtid - selv med elektrisk drivlinje vil designet stadig være spændende, og det vil være sjovt at køre, i hvert fald i en Seat."

SEAT IBE er 378 cm lang - mere end 25 cm kortere end en Ibiza - mens den er 180 cm bred og 122 cm høj.

© bilmagasinet.dk

Fronten har LED-forlygter med Seats karakteristiske V og en V-form, som fortsætter op over motorhjelmen. De to luftindtag i den nederste del af kofangeren er tilstrækkelige til den elektriske drivlinjes relativt lave behov for køling.

Da den kompakte elektriske motor og dens elektronik kræver mindre plads, har det været muligt at strække den V-formede motorhjelm meget fladere omkring fronten, end det ville have været muligt med en forbrændingsmotor.

I profil har IBE brede skuldre, indsnit bag forhjulene og 5-egede 19" alufælge. Dækkene i størrelse 175 er dog langt fra ekstreme - med deres lave rullemodstand bidrager de til den elektriske konceptbils lave forbrug.

Baglygterne med LED-lysteknologi viser igen "arrow"-temaet med en hentydning af en diffusor under den bageste stødfanger, som afspejler designet af de forreste luftindtag. Hele bilen er komplet uden udsmykning - godt design har ikke brug for pynt, skirver Seat.

SEAT IBE er en 2+2-sæders bil, altså to voksne og to børn. Den lange taglinje sikrer dog god lofthøjde i kabinen.

SEAT IBE er en komplet eldrevet bil, som ikke udleder nogen emissioner. Motoren er placeret sammen med drivlinjeelektronikken under den ekstremt flade motorhjelm, mens litium-ion-batteriet er placeret i bilens meget korte bagende.

Med en maksimal ydelse på 102 hk/200 Nm er 0-100-tiden 9,4 sek., blandet andet takket være en vægt på kun 1.000 kg. Den konstante ydelse er begrænset til 68 hk og en topfart på 160 km/t.

© bilmagasinet.dk

Hvad er meningen?
Målet med udviklingen er en komplet eldrevet bil, og her er SEAT IBE konceptbilen en forsmag. Samtidig markerer IBE starten på et projekt til at fremme elektrisk mobilitet i Spanien. Cenit VERDE-initiativet samler viden fra 16 førende teknologivirksomheder og 16 førende universiteter og forskningsorganisationer.

På baggrund af sin ekspertise inden for forskning, udvikling og produktion har Seat overtaget den industrielle ledelse af dette projekt. Med støtte fra det spanske videnskabs- og innovationsministerium (CDTI) skal virksomheden undersøge, udvikle og etablere de grundlæggende krav til elektrisk mobilitet. Målet er at udvikle teknologier til produktion af elbiler i Spanien og etablere den tilknyttede infrastruktur.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...