Biltest af Seat Cordoba Vario 1,4 16V Soul
Biltest af Seat Cordoba Vario 1,4 16V Soul© bilmagasinet.dk

Seat Cordoba Vario 1,4 16V Soul

Spanske variationer

25. oktober 2001 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Seat Cordoba Vario er en både fornuftig og underholdende bil til få penge - men den er ikke ny længere

AT EN SEAT er en VW i billigere, spansk forklædning, er gået op for de fleste. Kigger vi ud i Europa, vælger flere og flere at skippe mærkesnobberiet, så Volkswagen-koncernens billigmærker Seat og Skoda stormer frem på bekostning af de efterhånden ikke så folkelige Folkevogne.

Årsagen er ikke så svær at se, når vi kigger på stationcar-udgaven af Seat Cordoba, kaldet Vario. I kampagne-versionen Soul koster den 151.990 kroner med VW’s 1,4 16V-motor - vil du have samme maskine i den teknisk og karrosserimæssigt identiske VW Polo Variant, må du bløde mindst 173.942 kroner. De to biler løber af præcis det samme samlebånd, er basiskvaliteten den samme, så kan du leve med Seats mere plastic-agtige finish, er der ikke så meget at betænke sig på.

Soul-udstyret omfatter el-ruder for, fjernbetjent centrallås, kabinelys med forsinket slukning, hækspoiler, tagræling, indfarvede kofangere og specielt indtræk - alt sammen i en pænt rummelig stationcar. Pladsen bagi er lidt kneben, men bagagerummet rummer 390 liter med bagsædet på plads og 1.250 liter med sædet lagt ned. Det er ret meget bil for 152.000 kroner.

Den 16-ventilede 1,4-motor er et af lyspunkterne i VW-koncernens noget brogede motorprogram. Effekten er 75 hk og momentet 126 Nm ved 3.300 o/min., men føles af mere. Motoren reagerer rapt på gassen og tager villigt omdrejninger med en sprød lyd, der medvirker stærkt til, at Cordoba Vario er en munter bil at smide rundt i trafikken. Tilmed er motoren økonomisk.

Cordoba er som Seat Ibiza baseret på VW Polo, og da en helt ny Polo er i starthullerne, er den spanske duos afløser ikke langt væk. Her og der mærkes alderen også - bagsædepladsen er nævnt, kabinen er smal i forhold til i den nyere fætter Skoda Fabia, og kørestillingen er ikke optimal. Værre er det, at karrosseriet - som på Polo Variant - ikke er galvaniseret, og der er kun seks års rustgaranti mod 12 år på Seat Leon og Toledo.
Meget opvejes af prisen, men det skader nok alligevel ikke at kigge forbi koncern-kollegaen Skoda.

Fabia Combi, der allerede nu bygger på den nye Polo-bund, koster kun 145.997 kroner i basisversion og 153.994 som Comfort. Til gengæld må du så nøjes med Skodas antikverede stødstangsmotor på 68 hk - og Fabiaen er ikke nær så sjov at køre som Cordoba’en.

Seat Cordoba Vario 1,4 16V Soul Pris: 151.990 kr.

Tekniske data: Motor: R4, 1.390 cm3, 16v. Ydelse: 75 hk v. 5.000 o/min. 128 Nm v. 3.300 o/min. 0-100 km/t: 13,2 sek. Topfart: 167 km/t. EU-mix: 15,4 km/l. Årlig ejerafgift: 1.940 kr.

Totaløkonomi: En stationcar til 150.000 er altid nem at afsætte som brugt, og køberne ved efterhånden, at en Seat nu tildags er spækket med VW-mekanik. Derfor taber Vario 16V kun ca. 31 pct. (ca. 47.000 kr.) i løbet af tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 118
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 256 kr.
30.000 km: 1.027 kr.
45.000 km: 256 kr.

Vi synes...
Meget og frisk bil for få penge - men alderen mærkes efterhånden

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...