Bravo SEAT! Bravo!

"Hvis du køber en Seat Leon ST Cupra, vil jeg godt love dig, at du bliver den gladeste familiefar af alle dem, du kender. Og det er med garanti." Læs hele testen her

18. juni 2019 af Anders Richter

Mange bilentusiaster står eller vil en dag stå i det dilemma, der hedder: Jeg har brug for en bil med plads til børnene, men den må godt være sjov at køre i. Og så behøver den ikke koste en bondegård. Sådanne problematikker lytter de heldigvis til i Seat’s hovedkvarter i Spanien, hvor de har udviklet denne knaldperle: Seat Leon ST Cupra.

Går du ned til din lokale Seat-forhandler og bestiller sådan en bandit, skal du smide 458.640  kr. på bordet, og det er faktisk lidt af et slagtilbud. For de penge får du nemlig en 300-hestes familiebil, som elsker at få serveret en snoet landevej en søndag morgen eller spise en Porsche Boxster i en lyskrydsduel fredag aften.

Testbilen er udstyret med dobbeltkoblingsgearkasse og firehjulstræk, hvilket får prisen til at stige til 500.880 kr. Det er dog stadig rimeligt, når du tager i betragtning, at en VW Golf R Variant koster 639.195 kr. Grundlæggende set er begge biler fuldstændig ens på nær, at Golf’ens motor er justeret til at yde 10 hk mere. Det er en besparelse på knap 140.000 kr. i forhold til dens tyske broder, og det fortjener Seat’en altså en applaus for.

De tror jeg er en kedelig familiefar

I løbet af testugen finder jeg dog hurtigt ud af, at der ikke rigtig er andre, der kan se, at der gemmer sig 300 hk under hjelmen af den hvide Seat. De fleste kigger på mig og tror, at jeg er en familiefar på vej over i børnehaven. I virkeligheden kunne jeg ligeså have udskiftet barnevognen i bagagerummet med fire semislicks og være på vej til trackday. Seat’en elsker nemlig at blive kørt hårdt.

Firehjulstrækket er formidabelt til at overføre kræfterne, men fjerner måske også lige en snert at den ­aggressivitet, som den forhjulstrukne variant har. Spørger du mig, kan du sagtens spare pengene og vælge firehjulstrækket fra. DSG-gearet er straks værre.

Når du kører friskt til, er det fedt med en klassisk manuel gearkasse. Spørgsmålet er bare, hvor meget af tiden, du kører rundt med speederen i bund? De fleste af disse biler vil nok bruge en hel del tid på afslappende kørsel i byen, og her er DSG-gearet perfekt. 

Der er ikke meget ekstra­udstyr at vælge til en Leon Cupra. Alt er nærmest inkluderet i Cupra-pakken. Du får blandt andet LED-lygter for og bag, sportssæder med Alcantara, 2-zone klima, sædevarme og en 8” farveskærm i midten. Du har sådan set ikke brug for mere.

Hvis du køber en Seat Leon ST Cupra, vil jeg godt love dig, at du bliver den gladeste familiefar af alle dem, du kender. Og det er med garanti. 

Artiklen er bragt i Bil Magasinet nr. 316 - alle priser er opdateret

Seat Leon ST Cupra 4x4 DSG: Specifikationer

Pris 500.880 kr.  

Motor R4, 1.984 cm3, 16V, turbo

Ydelse 300 hk ved 5.500 o/min, 380 Nm ved 1.800 o/min

Topfart 250 km/t  

O-100 km/t 4,9 sek.

EU-miks 13,9 km/l (NEDC)

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...