“Nå, hvad er det så for en bil?” En mand peger på det kobberfarvede Transformers-agtige logo på bagsmækken af testbilen, der holder først i vaskekøen på den lokale Shell-station.
“Øøøøh, jo, ser du, det er Seat Ateca Cupra. Du ved, den 300-hestes topvariant af Ateca, men den hedder Cupra til fornavn og koster det dobbelte af en Seat Ateca FR, som den ligner til forveksling”. Manden nikker langsomt, mens han ser fortabt ud, som havde jeg fortalt ham en gåde på Swahili.
Cupra vil være et selvstændigt mærke
I mange år har Cupra-varianterne været Seat’s svar på VW’s GTI’er. Eneste forskel var typisk, at de havde flere kræfter til en lavere pris.
Nu har nogen i Seat’s marketingsafdeling fundet på at lave Cupra-betegnelsen om til et selvstændigt bilmærke. Det virker ligeså indlysende, som når en ven på Facebook har været til numerolog og skifter navn fra Peter til Piphans. Hvorfor ikke lade Cupra’erne fungere som en imagemæssig løftestang til resten af Seat’s modelprogram?

Testbilen er opgraderet med større Brembo-bremser, som der er plads til, hvis du vælger bilen med de flotte 19” fælge, som fås i to farver. Her ses de i kobber-finish.
© Søren JuulNå, tilbage til testbilen, der rent mekanisk ikke fejler noget. Den er udstyret med den velkendte 2,0 TSI-motor, som også findes i f.eks. VW Golf R. I Cupra spiller den sammen med en 7-trins DSG-gearkasse og firehjulstræk.
Løber lige op i 766.564 kr.
Drivlinen garanterer et spark i ryggen, når du træder speederen ned – også i fedtet vintervejr, hvor baghjulene giver en hånd med. Topfarten er opgivet til 247 km/t, og den sprinter til 100 km/t på 5,2 sekunder, mens den gurgler højlydt fra de fire udstødningsrør mellem gearskift. Alligevel emmer Cupra Ateca mere af effektivitet end lidenskab.
Kabinen i testbilen er polstret til med udstyr, så bilen ender i en samlet pris på 766.564 kr. For pengene får du bl.a. en flot digital instrumentering med en 10,2” skærm, adaptive støddæmpere og panoramasoltag.

Digital instrumentering, stort navigationsanlæg med bakkamera og kørestilsvælger med seks programmer. Den testede Ateca Cupra mangler intet fra Seat’s udstyrshylder.
© Søren JuulPå trods af de mange åbenlyse kvaliteter på papiret har jeg stadig kvaler ved denne bil, som hverken køreegenskaberne eller dens eksklusivitet kan indløse.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at kræfterne vil være bedre brugt i en lavere Leon. For når du kører gennem et sving, er det som at navigere en fiskekutter frem for en speedbåd, når den højbenede fætter skal dreje. Den har masser af greb og kløgtig elektronik, så du kommer effektivt rundt i kurver, men du føler dig distanceret fra køreoplevelsen.
Overvej en Seat Ateca FR
Det største problem er dog dens lillebror, Seat Ateca FR med 150 hk og DSG-gearkasse, der fås for 377.850 kr. I prisen får du endda store fælge, Alcantara og navigation. Lillebror er tilmed tilpas motoriseret.
Dén variant anbefaler jeg til naboen, da han senere på dagen også lige skal høre, hvad det dog er for en bil, jeg er kørende i.

Cupra Ateca 2,0 TSI 4Drive DSG7
Motor
R4, 1.984 cm3, 16V, turbo
Ydelse
300 hk ved 5.300 o/min, 400 Nm ved 2.000 o/min
Topfart
247 km/t
0-100 km/t
5,2 sek.
EU-miks (WLTP)
11,9 km/l
Pris
644.990 kr.