Første test: Seat Ateca får diskret facelift

Seat Ateca fylder 4 år og får en mindre revision. Modellen holder sig dog godt, og ændringer er få og små

14. december 2020 af Mikkel Thomsager

Hvad er nyt?

Seat Ateca er reelt SUV-udgaven af Seat Leon. De to adskiller sig dog en del fra hinanden, og Ateca er ikke bare højere, men også mere rummelig. 

Den blev præsenteret i 2016, så med fire år på kofangerne er den klar til en mindre revision. 

Modellen har klaret sig rigtig godt, så ændringerne er få og små. De fleste af dem skyldes de almindelige opdateringer, som VW-koncernen har gennemført på mange modeller.

Den reviderede Ateca er faktisk blevet 2 cm længere, men det skyldes udelukkende en ny, let revideret forkofanger, hvor som giver fronten et nyt udtryk. Derudover er den mest synlige ændring at navnet "Ateca" nu står på midt på bagklappen i en ny typografi med svung. 

Den ligner en kvik håndskrift, men typografien går igen fra den nye Seat Leon.

Fint nok, men hvad er det vigtigste?

Væsentligst er, at modellen har fået nye sikkerhedssystemer. Den adaptive fartpilot med tilhørende delvist selvkørende funktioner fungerer nu op til 210 km/t, og bilen holder øje med andre trafikanter og forhindringer hele vejen rundt. Bilen griber selv ind, hvis det ser ud til, at det vil gå galt.

Kabinen har fået nyt rat og fås med større centerskærm. Infotainmentsystemet er generelt opgraderet med flere nye funktioner.

Er den lige så fed som den nye Leon?

Nej, det er den ikke. Ateca holder fast i den gamle kabine og det gamle udtryk, og det ser bedaget ud, hvis man kommer direkte fra den nye Leon.  

Man kan sige, at de separate kontakter og greb til den sekundære betjening på midterkonsollen er lettere at bruge end skærmbetjeningen på den nye Leon. Men det ser ikke nær så lækkert ud. Designet virker mere ordinært. 

Ateca har heller ikke fået de nye hybriddrivliner fra Leon. Motorprogrammet består af traditionelle benzin- og dieselmaskiner.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...