Bil Magasinet Cupra Formentor PHEV opladningshybrid front forende
Cupra Formentor VZ e-Hybrid

Formentor udbydes med flere forskellige 19”-fælge. Priserne starter ved 3.560 kr. for VZ e-Hybrid.

© Frederik T. Frey

Test: DET her er Formentor e-Hybrid's største problem

Cupra Formentor med 245 hk og kabel fungerer som en gylden mellemvej, der hverken er for voldsom eller for slap - den har bare ét problem

14. august 2021 af Frederik T. Frey

Formentor: Den aggressive familiebil

Spanske og vovede Cupra er for alvor ved at løsrive sig fra moderselskabet, Seat. Det sker med modeller, der udelukkende er friske og sporty – husk venligst, at alt er relativt. Ud over et unikt logo og detaljer i en blanding mellem bronze og messing er Formentor en model, der indtil videre udelukkende findes hos Cupra-mærket.

Under karrossen deler den halvhøje SUV/crossover en del teknik, mekanik og arkitektur med Seat Leon, som ikke overraskende også findes som en Cupra-model.

Formentor kombinerer et ­aggressivt udseende med familievenlige dyder som høj indstigning og rummelig kabine med valget om at skræddersy, om den spanske modebil skal være kraftfuld eller om den skal være et får i ulveklæder.

Den gyldne mellemvej for Formentor

Testbilen er den gyldne mellemvej rent mekanisk, der hverken er for voldsom eller for slap. Formentor VZ e-Hybrid er en opladningshybrid med en system­ydelse på 245 hk, 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, forhjulstræk og mulighed for ­kørsel på el i op til 54 km. Batteriet er på 12,8 kWh og prisen begynder ved 364.990 kr.

Det er sagt før, men lad os lige repetere for Arveprins Knud. Opladningshybrider giver mest mening, når du er flink til at lade på batteriet ved kontakt eller stander. 

Formentor's store akilleshæl

Den positive effekt på brændstofforbruget er ikke til at tage fejl af, men hvad mange måske ikke medregner, er kørekomforten. Er batteriet fladt, bliver oplevelsen af bilens mekanik ofte anstrengende, hakkende og alt andet end harmonisk.

Den anstrengende lyd og beskedne accelerationsevne fra en “lille” benzinmotor, der trækker en 1.704 kg tung crossover er en spøjs situation i en bil, der ligner, at den æder GTI’er til morgenmad.

Dommen over Formentor e-Hybrid

Formentor ser rap ud, og præstationerne matcher. Bare sørg for, at der er strøm på batteriet.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Cupra Formentor VZ e-Hybrid

Pris: 359.990 kr.

Testbil: 384.180 kr.

Årlig afgift: 660 kr.

Ydelse: 245 hk og 400 Nm

Topfart: 210 km/t

0-100 km/t: 7,0 sek.

Forbrug: 66,7 km/l

Rækkevidde (el): 54 km

L/B/H/akselafstand: 445/184/151/268 cm

Vægt/last/påhæng: 1.704/416/1.700 kg

Bagagerum: 345-1.415 liter

Dæk: 245/40R19 Bridgestone Turanza T005

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...