Test og priser: Cupra Formentor
Cupra Formentor har det aggressive sporty look med sig, og den findes med sporty motorer. Men opladningshybrid-versionen (PHEV) Cupra Formentor e-HYBRID, selv med fuld tank og batteri, leverer knapt varen.
Hvis man blot vil nyde dens fine former under økonomisk og klimavenlig færdsel, er det til gengæld den perfekte kombi.

Cupra: Fra version til mærke
Tidligere var Cupra en sporty udstyrsvariant af Seat-modeller, men i 2018 besluttede VW-koncernen, der ejer Seat, at etablere Cupra som selvstændigt mærke, og i 2020 kom den første selvstændige Cupra-model i form af Formentor.
Siden er elbilen Cupra Born kommet til.
Cupra Formentor fås ikke som elbil, men med flere benzin- og diesel-motorer og i to PHEV-versioner med 204 eller 245 hk. Opladningshybriderne har begge et batteri på 10,4 kWh, som gør det muligt at køre 54 km på el. Det er samme drivline, man blandt andet finder i VW Tiguan.
Men strømmen giver også ekstra skud i bilen, hvis man accelererer for fuld kraft.
Den kan kun lade på hjemmelader (AC) og da kun med 3,6 kW. Den kan lades ikke på hurtiglader (DC).

God plads på bagsædet
Teknisk set er Formentor bygget op over samme grundlæggende teknik som VW Golf (MQB-platformen), og PHEV-varianten svarer således teknisk set til VW Golf GTE-modellen.
Formentor er dog hele 17 cm længere med seks cm længere mellem akslerne. De seks cm kommer bagsædet til gode. Her kan voksne finde sig fint til rette trods ret voluminøse forsæder, og den ekstra totallængde viser sig i bagagerummet, som også er større end i en teknisk tilsvarende VW Golf.
Læs også: Test: Pensionsklar Audi holder sig skarp med godt leasingtilbud!

Nem at læsse
Rummet er dog hæmmet af batteripakken, der er placeret under bagagerummets hævede gulv. Det reducerer bagagepladsen med over 100 liter fra 450 til 345 liter.
Fordelen er, at gulvet er i plan med kofangeren og også ligger i ét plan, når bagsæderne lægges ned, så det er nemt at læsse og udnytte rummet.
Til gengæld er der ingen plads under gulvet, så kabler og lappesæt ligger løst i bagagerummet. Og kablerne fylder faktisk en del, for med bilen følger både et standard AC-ladekabel, og en såkaldt mormorlader, så man kan lade bilen fra et almindeligt 230 volt stik.
Cupra Formentor må trække 1.700 kg.

Sporty førerplads
Genbruget af den grundlæggende teknik fra VW Golf, og mange andre modeller fra koncernen, afspejler sig i betjeningen. Formentor-kabinen har helt sit eget udtryk, men kontakter og greb sidder, hvor man forventer at finde dem.
Som VW Golf har Formentor dog en lidt underlig samling af dedikerede kontakter i knæhøjde til venstre for rattet.
Al anden betjening foregår på den klare, 12” store centerskærm. Den sidder højt på frontpanelet, hvilket letter adgangen, og nogle områder af skærmen har dedikerede funktioner, men som i alle nye biler, med sekundær betjening i centerskærmen, kræver det opmærksomhed at trykke sig gennem menuer for at regulere luften i ventilationsanlægget betjene radioen og abdet.
Instrumenterne udgøres af en 10,25” skærm, der også kan ændres i udseende. Bag rattet har man en sporty oplevelse, takket være forholdsvis smalle siderude og velstøttende forsæder, med integrerede nakkestøtter, som altså ikke kan justeres i højden.

Priser på Cupra Formentor e-Hybrid
CUPRA Formentor e-HYBRID 204 hk: 415.690 kr
CUPRA Formentor e-HYBRID VZ 245 hk: 462.390 kr.
Vælg den billige
Sporty førerplads og karrosseriets muskuløse design antyder en sporty køreoplevelse, men den kniber det lidt med. Batteriets vægt øger den køreklar vægt til over 1.700 kg, som køreegenskaberne ikke helt kan undsige sig.
Trods sine 245 hk virker den ikke så voldsom, som man skulle tro, affjedringen er klart mere hverdags- end track day-orienteret, og samspillet mellem el- og benzin-motor er heller ikke altid optimalt. Kort sagt. Formentor kører mindre voldsomt, end den ser ud.
Hvis man vælger at se på Formentor, som en lidt større VW Golf i flot antræk, giver det dog fint mening. Især hvis man benytter sig af muligheden for at køre på strøm. Det klarer Formentor op til 54 km, og det fungerer godt.
Lader man ikke bilen op, fungerer den som en almindelig hybrid. Det vil sige at bilen selv sørger for, at der er strøm nok på batteriet til, at elmotor kan bidrage ved acceleration.
Som nævnt virker det knap så overbevisende, hvorfor en lidt billigere Cupra Formentor e-HYBRID med kun 204 hk for mange kan være tilstrækkelig.
Fordele og ulemper
Fordele
- Flot, sporty udtryk
- Lækker kabine
- God plads på bagsædet
Ulemper
- Ikke så sporty, som den ser ud
- Ikke rum til kabler
- PHEV-teknik stjæler plads
Cupra Formentor VZ e-Hybrid
Pris: 462.390 kr.
Årlig afgift: 720 kr.
Ydelse: 245 hk og 400 Nm
Topfart: 210 km/t
0-100 km/t: 7,0 sek.
Forbrug: 66,7 km/l
Rækkevidde (el): 54 km
L/B/H/akselafstand: 445/184/151/268 cm
Vægt/last/påhæng: 1.704/416/1.700 kg
Bagagerum: 345-1.415 liter
Dæk: 245/40R19 Bridgestone Turanza T005