Cupra el-Born elbil test

Cupra Born er født med sportsundervogn. 20" Blizzard 31/4 Aero fælge i Glossy Black og kobber koster 11.995 kr. og klæder bilen.

© Søren Juul

Cubra Born: En bandit af en elbil til 250.000 kr.?!

Cupra's første elbil gør et forrygende første indtryk på FDM Jyllandsringen, hvor den farer frem som om, den tror, den er en gammeldags GTI

27. juli 2022 af Steen Bachmann

Cupra Born er søsterbil til VW ID.3 og har samme teknik, men giver et mere arrigt og festligt første indtryk. Vi møder den første gang til den indledende runde af Årets Bil i Danmark 2022 på offentlige veje og på banen ved FDM Jyllandsringen ved Silkeborg, hvor det er muligt at presse en gadebil udover dens grænser uden at risikere andet end en snurretur i et sving. 

Cubra Born har elmotor med 150 eller 204 hk monteret på bagakslen, og der fås to batteripakker, der giver en rækkevidde på 349 eller 406 km. 

Designmæssigt er den langt mere udfordrende end ID.3, og i Cupra-stil er der detaljer i bronze på fronten, på fælgene og i kabinen. 

0-50 km/t på 2,9 sek. i Cupra Born

Det er særligt fra stilstand, at accelerationen i den ellers forholdsvis beskedent motoriserede Born overrasker. Ifølge Cupra går den fra 0-50 km/t på 2,9 sekunder.

Modellen Born kan betragtes som en slags GTI. Navnet tager inspiration fra området, El Born i Barcelona. Men hvor der i konventionelle GTI'er ligger hårdtpumpede benzinmotorer i motorrummet, er Cupra Born skabt til en anden skæbne.

Cupra el-Born elbil test

Cupra Born kører 0-100 km/t på 7,3 sek., hvilket er sløvt i forhold til en hvilken som helst Tesla. Som i en ægte GTI er det imidlertid ikke på papiret, man skal finde sjov og ballade, men i virkeligheden. Her leverer Born god underholdning.

© Søren Juul

Baseret på MEB-platformen

Cupra Born deler platform med biler som Volkswagen ID.3 og Audi Q4 e-tron. Batteriet kan lades med 11 kW i hjemmelader og med op til 100 kW i en lynlader. 

Det er ikke en ladehastighed, der slår rekorder, men det har heller ikke været målet med MEB-platformen. Den skal kunne tilbyde alsidig transport til almindelige forbrugere til en pris, der er til at betale.

Kabinen kender vi fra ID.3, men det er lykkedes Cupra at tilføre farver og detaljer, der gør, at den føles unik.

Ekstraudstyret er billigt i forhold til en almindelig GTI, da der ikke er registreringsafgift på elbiler i denne prisklasse men kun moms.

Fra udstyrslisten på testbilen finder vi: 

  • Tonede ruder bag 1.995 kr.

  • Tech M pakke med oplyste dørhåndtag og trådløs mobiloplader 4995 kr.
  • 12-vejs Granite Grey Dinamica bucket elsæder med massage 14.995 kr.
  • Panoramaglastag 9.995 kr.
  • Pilot L pakke med 360-graders kamera, vognbaneassistent og alarm for tværgående trafik bag 6.995 kr.
  • AR Head-up display 9.995 kr.
  • Alarm 3.995 kr.

Start dit abonnement på Bil Magasinet i dag. På den måde får du nyheder samt test af de nyeste biler som den første.

Danske priser på Cupra Born

Testbilen er en Cupra Born High med 204 hk til 274.990 kr. Med ekstraudstyr er den samlede pris 359.945 kr (på tidspunkt for test).

Priserne begynder ved 259.990 kr. for en Born med det lille batteri og 150 hk.

Cupra Born priser

Cupra Born

150 hk, 45 kWh/55 kWh, 349 km,150 Wh/km, 7,2 kW/50 kW - 259.990 kr.

Cupra Born High

150 hk, 45 kWh/55 kWh, 349 km, 150 Wh/km, 7,2 kW/50 kW, - 274.990 kr.

Cupra Born e-Boost

231 hk, 58 kWh/62 kWh, 416 km, 158 Wh/km, 11 kW/100 kW - 324.990 kr.

231 hk, 77 kWh/82 kWh, 544 km, 159 Wh/km, 11 kW/135 kW - 334.990 kr.

Cupra el-Born elbil test
Cupra Born

Kabinen er teknisk identisk med den i VW ID.3, men det er lykkedes Cupra at skabe sit eget udtryk.

© Søren Juul
Cupra el-Born elbil test

Bagtil er det tydeligt at se, at Cupra Born deler karrosseri med VW ID.3.

© Søren Juul

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...