Rolls-Royce ruller elektrisk
Rolls-Royce kan endelig præsentere deres elbil. Bilen, hvor briternes 12 cylindre erstattes af en elektrisk drivline, får navnet 'Spectre'.
Den elektriske coupé markerer starten på en ny æra for Rolls Royce, og ifølge direktør Torsten Müller-Ötvös er den lige så vigtig for mærket som den klassiske Silver Ghost, der for alvor søsatte det britiske luksusmærke i starten af 1900-tallet.
"I dag er den mest betydningsfulde dag i Rolls-Royce Motor Cars’ historie siden 4. maj 1904. På denne dato mødtes vores grundlæggere, Charles Rolls og Sir Henry Royce, og blev enige om, at de sammen skulle skabe ’den bedste bil i verden’. I dag, 117 år senere, er jeg stolt over at kunne meddele, at Rolls-Royce skal begynde testprogrammet på vejen for et ekstraordinært nyt produkt, der vil løfte den globale revolution af elektriske biler og skabe den første, og fineste, super-luksusprodukt af sin type," lyder det fra bossen.

I bedste RR-stil ligner fronten fortsat søjlerne fra et græsk tempel udsmykket med "The Spirit of Ecstacy" foroven.
Rolls-Royce har før bygget elmotorer
Brugen af elektriske motorer er dog ikke et nyt koncept for Rolls-Royce. Sir Henry Royce var fascineret af alt elektrificeret, og hans første venture, ved navn F. H. Royce and Company, skabte dynamoer, elektriske kranmotorer og patenterede pærer i bajonett-stil.
Første test: Rolls-Royce Cullinan er bilernes nye konge
Det var imidlertid Charles Rolls, der virkelig spåede en elektrificeret fremtid for biler. I april 1900 oplevede han en tidlig elektrisk motor ved navn Columbia, og erklærede dens elektriske drev for at være ideel.
Rolls sagde: 'Elbilen er helt lydløs og ren. Der er ingen lugt eller vibrationer, og de bør blive meget nyttige, når der kan arrangeres faste ladestationer. Men i øjeblikket forudser jeg ikke, at de vil være meget brugbare - i hvert fald i mange år fremover."
El er perfekt til Rolls-Royce
Charles Rolls’ profeti har været genstand for konstant overvejelse hos fabrikken, der hidtil ikke været tilfredse med den tilgængelige teknologi.
”Nu er det tid til at ændre udviklingen for fremtidens luksus. Vi går i gang med denne dristige, nye fremtid med en kæmpe fordel: Elektriske drivlinjer er unikt og perfekt egnet til Rolls-Royce. Det er lydløst, forfinet og skaber et drejningsmoment næsten øjeblikkeligt, samt genererer enorm kraft. Det er det, vi i Rolls-Royce kalder 'waftability'," skriver Rolls-Royce Motor Cars administrerende direktør, Torsten Müller-Ötvös i en pressemeddelelse.

For første gang nogensinde kan verden se et ladeindtag på en Rolls-Royce.
Rolls-Royce først, elektricitet dernæst
Men hvis elektriske biler er synonymt med alt hvad Rolls-Royce aspirerer til at være, hvorfor skulle vi så skrive 2022 på kalenderen, før de gjorde det til en realitet? Det er der faktisk flere årsager til.
Torsten Müller-Ötvös forklarer til Top Gear, at det altid har været Rolls Royce først, elektricitet dernæst. I adskillige år vurderede Rolls-Royce's ledelse nemlig, at teknologien indenfor elbiler var på et utilstrækkeligt stadie, som de ikke ville byde deres kundebase.
En kundebase, der trofast vender tilbage til Rolls Royce, fordi de kan regne med en luksus og eksklusivitet ulig nogen andre mærker: Netop dét er Rolls-Royce's DNA. Det har dog også betydet, at ledelsen hos Rolls-Royce indtil nu har afstået fra at producere elbiler, da briterne har en evig ambition om at være deres DNA tro og levere ufejlbarlige, luksuriøse køretøjer til deres kunder.
Dét DNA er samtidigt årsagen til, at Rolls-Royce kommer til at kunne begå sig nærmest uanstrengt i elbilsegmentet. For medens andre bilmærker desperat kæmper med at skabe en så virkelighedstro kunstig motorlyd som muligt, har Rolls-Royce's vision altid været det stik modsatte: Komfortabel og støjsvag luksus.
Økonomisk unødvendigt
Ydermere har der simpelthen ikke været et hidtidigt behov for at producere elbiler hos Rolls-Royce. Deres fanbase er vokset stødt og salgstallene for deres forbrændingsbiler ligeså de sidste mange år.
Blandt andet led Rolls-Royce modsat mange andre bilmærker nærmest ikke under coronakrisen.
Derfor har man også fra økonomisk hånd vurderet, at det indtil nu ikke ville have været en profitabel forretning at producere elbiler. Men det er det nu. Spectre er nemlig blot første led i Rolls-Royce's plan om at være fuldt elektriske i 2030.

Lad dig ikke nare af elektrificeringen, der er dømt Rolls-Royce i bedste stil alligevel.
© Rolls-Royce Motor CarsSpectre er testet i sol og hård frost
Fabrikkens testteam og udviklere har det sidste års tid arbejdet på at langtids- og stressteste prototyper, som skal tilbagelægge 2,5 millioner kilometer - en simulering af 400 års brug. Det er foregået i samtlige verdenshjørner for at garantere pålidelighed: Fra 50 grader i solen i Dubai til -40 graders frost i Sibirien.
At en kunde nogensinde skulle tilbagelægge bare i nærheden af dét kilomtertal Rolls-Royce Spectre, er dog yderst urealistisk. Faktisk forventer Müller-Ötvös ikke engang, at briternes kunder kommer til at tage turen fra London til Edinburgh i en Spectre. Forventingen er, at Spectre bliver én blandt flere biler hos private kunder, der vil bruge bilen ved særlige lejligheder, eller når de skal "cruise en tur". Det er altså ikke en pendlerbil, og rækkevidden er mest af symbolsk betydning.
Hvad skal den koste, og hvor langt kan den køre?
Der er ingen oplysninger om batteriets størrelse, men Rolls Royce har offentliggjort, at Spectre får en estimeret rækkevidde på 520 km (WLTP), og at motoren yder 585 hk (400k W). Både motoren og batteriet stammer fra BMW, men batteriet er specialdesignet, så det udelukkende passer i Spectre's gulv/chassis.
Prisen vil være af marginal betydning, for der vil være så stor efterspørgsel i starten, at fabrikken kan sætte den, som de vil. Vi ved dog, at prisen vil ligge et sted mellem prisen på Cullinan og Phantom. Det vil sige, at Rolls Royce Spectre tilsyneladende kommer til at koste i omegnen af 6,5-7 millioner kr. på danske plader - den pris kan dog blive påvirket af fordelagtige afgifter for elbiler.
Læs også: Rolls-Royce har lavet verdens dyreste bil - her er hele Top-10.

Støjsvag, komfortabel luksus er definitionen på Rolls-Royce.
© Rolls-Royce Motor CarsRolls-Royce i Danmark
Mærket i Danmark af MyGarage i Vejle, der er connecting partner til Rolls-Royce Berlin.
"Vi utroligt stolte af at kunne formidle annonceringen af Rolls-Royce Spectre; den første fuldelektriske bil fra mærket," siger Brand Manager Alexander Wisler fra My Garage.
"Spectre markerer en fundamental ændring i den årelange historie om Rolls-Royce. En ny æra er født, og de anerkendte 12 cylindre møder deres fremtid. Men hvor andre mærker må kæmpe med udfordringen om motorlyd og køreoplevelse, er Rolls-Royce hjulpet af deres vision om et altid lydsvagt og komfortabelt køretøj," siger han.