2019 Rolls-Royce Phantom VIII rear black
2019 Rolls-Royce Phantom VIII © A. Hansen

Rolls-Royce Phantom er så majestætisk, at folk tror, du er kongelig

Der er brugt 130 kg alene på støjisolering af den nye Phantom, der er nemmere at køre end forgængeren, fordi man nu har en slags fornemmelse af, hvad hjulene foretager sig. Vi kører den enorme firepersoners luksusbil

22. februar 2019 af Steen Bachmann

Hvad

Rolls-Royce Phantom er fabrikkens flagskib. Modellen kom første gang på gaden i 1925 og er kommet til ottende generation. 

Den kan bestilles nu hos mærkets autoriserede danske servicepartner, MyGarage i Vejle, i en normal og i en lang version.

Selv om forgængeren blev produceret i 13 år, står den ikke ligefrem på hvert gadehjørne, men nyere konkurrenter som Mercedes-Maybach er overlegne i teknologi, så der skulle ske noget. 

Hvad er nyt

Teknisk set er bilen bygget på en ny og lettere platform – den sparede vægt har gjort det muligt at bruge 130 kg ekstra støjisolering, så støjen ved 100 km/t er 10 pct. lavere end i forgængeren. 

Det føles uvirkeligt i almindelig trafik, hvor en fæl dieselbus, der starter, kun anes som en fjern rumlen. 

Det er muligt at vende den store elektroniske skærm i instrumentpanelet 180 grader med et tryk på en knap. Den har træindlæg på bagsiden, så der er ét ubrudt træindlæg i hele kabinens bredde. 

Med de digitale instrumenter indstillet som klassiske ure fra 1950'erne er illusionen af en 50 år gammel Rolls-Royce komplet. Idéen er at gøre kabinen mere tidløs.

2019 Rolls-Royce Phantom VIII
2019 Rolls-Royce Phantom VIII © A. Hansen

Hvilken motor?

Motoren er en ny generation af en 6,75-liters V12 med to turboladere. Med et moment på 900 Nm fra forhøjet tomgang kunne den trække et godstog, hvis den fik lov, men i en Rolls er det nok at at vide, at der er power på lager – man behøver ikke demonstrere det. 

At kæmpebilen kan flytte sig viser en respektabel 0-100-tid på 5,3 sek. 

I almindelig trafik er V12'eren næsten lydløs i kabinen, og du skal virkelig anstrenge dig for at kunne høre, og den har 6, 8 eller 12 cylindre. 

Man mærker knapt nok, at bilen sætter sig i bevægelse, og når den skal bringes til standsning, gør en bremsepedal med en længere vandring sit til, at det er muligt at standse blidt som en fjer på et silkeklæde. 

2019 Rolls-Royce Phantom VIII
2019 Rolls-Royce Phantom VIII © A. Hansen

Hvordan kører den?

Det får du at vide i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Hvad koster den?

Prisen er ikke væsentlig for kunder i denne klasse af biler, men vil du vide det, begynder den ved 375.000 euro (2,8 mio kr.) på gaden i Tyskland. 

Det vil sige fra 7,3 mio kr. på danske plader før vi begynder at tale udstyr som broderinger med din hunds navn eller silkegardiner i et bestemt mønster. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.