Hvor er vi?
Et godt stykke oppe i Norge, på en frossen fjord med en isskorpe på 60 cm, er vi inviteret af BMW til et køreteknisk kursus med fokus på xDrive-firehjulstrækket i BMW’s modelportefølje. Det viser sig dog, at det Norske Golsfjellet har budt endnu en gæst velkommen.
Bil Magasinet var inviteret af BMW.

Hvad møder os i Norge?
Kolossal og majestætisk byder verdens dyreste SUV os velkommen. Vi er egentlig taget til Norge med en helt anden agenda for øje, men muligheden for at være ét af de første danske medier til at sidde bag rattet af den første SUV fra Rolls-Royce, siger vi ikke nej til.
Først bliver vi bedt om at tage plads på bagsæderne i de store loungestole, der skal fragte os ned til Tisleifjorden. Uanset hvilken model er det en oplevelse i sig selv at sætte sig til rette i en Rolls-Royce. Også i Cullinan hvor bagdørene lukkes elektrisk ved tryk på en knap og gør verden udenfor tavs. Imellem sæderne er der selvfølgelig et lille køleskab, der, under normale omstændigheder, skal holde champagnen kold.
Selvom vejen er dækket af sne og is sørger et lille kamera i forruden for at scanne underlaget og sende informationerne videre til luftundervognen, der sørger for at gøre overfarten silkeblød – lidt som jeg forestiller mig transporten på et flyvende tæppe vil være. Desværre er der slet ikke tid nok til at fordøje alle sanseindtrykkene men Cullinan er uden tvivl en af de absolut mest luksuriøse SUV’er, du kan købe for penge.

Hvordan kører Rolls-Royce Cullinan?
Lige inden fjorden får vi stukket nøglerne i hånden. Cullinan er i dagens anledning monteret med pigdæk for at håndtere isen på fjorden. De 12 cylindre starter tæt på lydløst og stiller 571 hk og 820 Nm til rådighed, men ikke som vi kender dem fra de fleste andre biler med den slags kræfter.
Accelerationen er som en kolossal hånd i ryggen, der skubber os med endeløs kraft mod horisonten. Selv på det meget glatte underlag er det ikke svært at forestille sig, hvordan accelerationen til 100 km/t føles på tør asfalt – den er under normale forhold overstået på 5,2 sekunder.
Ude på isen er sneen skrabet væk i form af en manøvrerbare, der skal være med til at demonstrere firehjulstrækket, der deler kræfterne 50/50 mellem for- og bagaksel, samt firehjulsstyringen, der ved lavere hastigheder drejer baghjulene op til 3 grader.
Igen er tiden al for knap til rigtig at komme under huden på Cullinan men overraskelsen over, hvor manøvrerbar og hvor let 2,6 tons føles i Cullinan, er ikke til at tage fejl af. Vi glæder os meget til at foretage en dybdegående test.

Hvornår lanceres Rolls-Royce Cullinan?
Cullinan tøffer allerede rundt på vejene og ordrebøgerne er åbne hos Rolls-Royce. Prisen starter ved 6.102.806 kr. for en Cullinan med danske nummerplader på.
Vi synes...
Vi forstår os ikke helt på designet men Cullinan er ingeniørkunst af første klasse pakket ind i al den luksus vi kan tænke os. Kabinen i Cullinan er en oplevelse i sig selv.