Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan. Bil Magasinet var inviteret af Rolls-Royce. © Goodlife Photography

Første test: Rolls-Royce Cullinan er bilernes konge

Hvis du synes, en Range Rover er for ordinær, skal du have en Cullinan. Bil Magasinet kører eksklusivt den store firehjulstrækker ved Cote d'Azure

8. april 2019 af Steen Bachmann

HVOR

Cote d Azure i det sydlige Frankrig. Vi kører Rolls-Royce Cullinan på snoede bjergveje nord for Nice over to dage. Temperaturen er 15 grader, det er sol, og selv hernede har folk aldrig set noget lignende. Britiske pensionister med feriebolig ved Nice kommer og spørger, om de må tage billeder af den nye 'Roller, og de lokale holder tilbage i rundkørslerne for at give plads.

HVAD ER BAGGRUNDEN

Cullinan er Rolls-Royce´ første firehjulstrækker. Fabrikken har nok at lave med de fire eksisterende modeller Ghost, Wraith, Dawn og Phantom, men mærkets kunder kører ofte biler som Range Rover eller Mercedes-Benz GLS, når de skal hente børn eller køre på skiferie. Derfor annoncerede man en ny firehjulstrækker i bilernes overklasse for tre år siden, og den er på markedet nu.

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan © Goodlife Photography

HVAD MED TEKNIKKEN

Cullinan er baseret på samme platform og deler teknik med den nye Phantom. Den er kortere, højere og lige så bred som Phantom, og med en markant højere førerposition.

Chassis og drivline er udviklet og bygges på fabrikken i Goodwood, England, hvor bilen produceres, samles og klargøres. Her er som udgangspunkt baghjulstræk, men trækket fordeles automatisk til det eller de hjul, der har bedst fat efter behov.

Et nyt 48 volt strømsystem gør aktive krængningsstabilisatorer muligt, og her er også firehjulsstyring for højere stabilitet ved hurtig kurvekørsel og mindre venderadius i byen.  

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan © Goodlife Photography
Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan © Goodlife Photography

HVAD HAR DEN AF MOTOR

Der er rigeligt med motorkraft som altid i en Rolls-Royce. Den 6,75-liters V12 har to turboladere og yder knap 600 hk, men du bruger sjældent mere end fem eller ti procent af kræfterne.

Med en 0-100-tid på 5,2 sek. er her altid overskud, men man har egentlig ikke behov for at demonstrere eller udnytte det. Det er bare rart at vide, at bilen kan alt. Motoren overfører kræfterne til 22"-hjulene via en 8-trins automatgearkasse, der kører som var den smurt i fløde.

HVAD ER POINTEN

Målet er at kunne transportere personerne ombord på et magisk flyvende tæppe uanset om man kører på hullede byveje, på et stykke af Autobahn med fri hastighed eller på en klippe i Marokko. Mottoer er *Effortless Everywhere* (overskud overalt).

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan © Goodlife Photography
Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan © Goodlife Photography

HVORDAN KØRER DEN

Det får du en udførlig rapport om i et kommende nummer af Bil Magasinet, hvor Steen Bachmann tager den store bil gennem myldretidstrafik i Nice og op på de (snævre) bjergveje ved foden af Alperne. Glæd dig til den eksklusive reportage i det originale danske bilblad!

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.