Rolls-Royce Cullinan red front
Rolls-Royce Cullinan

Cullinan kravler gennem en halv meter mudder i smoking

Rolls-Royce´ første SUV er klar med V12-biturbomotor, automatisk dørlukning og en vadedybde på 54 cm. Få detaljerne her

22. maj 2018 af Steen Bachmann

Rolls-Royce Cullinan er opkaldt efter verdens største diamant, der sidder i de britiske kronjuveler. Så er vi ligesom i gang. 

Baggrunden for den nye SUV er, at køberne efterspørger høje biler. Enhver bilproducent med ambitioner er derfor nødt til at have én i programmet, og det har det britiske mærke nu.

Bilen er baseret på den nyudviklede aluminiumsplatform fra Phantom VII, og ambitionen er at nå samme niveau af luksus som i flagskibet, men med en højere siddeposition. 

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan

Her er luftaffjedring ud fra princippet om, at det skal være som at svæve på et magisk tæppe, ottetrins automatgear og en mægtig V12-motor med to turboladere. 

Den yder 571 hk, men Rolls-Royce´ publikum er ikke særlig interesseret i hestekræfter eller 0-100-tider – det handler mere om at have overskud uanset omstændighederne.

Derfor yder den 6,75-liters V12-biturbomotor et moment på 850 Nm fra 1.600 o/min. Det sikrer, at der altid er power til at flytte bilen, der stiller med en køreklar vægt på 2.660 kg.

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan

Cullinan har firehjulstræk som den første model fra mærket nogensinde, men føreren skal ikke ulejlige med at rode med knapper til dets indstilling. Bare tryk på knappen 'Offroad', så finder bilen selv ud af at indstille undervognen til klipper, sand, grus, mudder eller vådt græs. Bilen kan vade gennem 54 cm vand, hvilket er marginalt mere end den eneste konkurrent, Bentley Bentayga.

Her er to store stole forrest og to eller tre bagi, så Cullinan også kan bruges som familiebil. Der er naturligvis ISOFOX-beslag til autostole.

Udstyr som automatisk lukning af alle fire døre og den store bagklap ved en let berøring af en sensor, elektrisk op- og nedklapning af bagsædet (det første i en Rolls-Royce, som kan klappes ned) og seneste generation af digitale skærme og komfort- og sikkerhedssystemer er en selvfølge, men vi lægger også mærke til det voluminøse bagagerum på næsten 2.000 liter med bagsæderne nede.

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan

Her er gulvet helt fladt, så man kan transportere sit seneste indkøb hjem fra det lokale Art Gallery eller få plads til det uvurderlige fund, man har gjort på en arkæologisk udgravning, som de skriver. 

For at passagererne ikke skal ulejliges med at rejse i samme rum som deres bagage fås en glasvæg mellem bagsædet og bagagerummet. Dermed kan bilen holde den ønskede temperatur i kabinen i Dubai eller Sibirien selv om bagklappen står åben.

Pas på zebraerne

Bilens natteassistent filmer konstant ud af forruden med et infrarødt kamera og arbejder sammen med nødbremsesystemet for at registrere og eventuelt foretage en opbremsning for zebraer og lignende.

Assistenten opdager også fodgængere, cyklister og mindre dyr i både by og bush, og for at passagererne har strøm til deres kameraer, er her spredt USB-stik ud over kabinen. Smartphones oplades trådløst.

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan

kal du have plads til en Cullinan i garagen, bør du vide, at den er 534 cm lang og 217 cm bred med sidespejlene klappet ind. Det bliver et problem i London City, hvor den er for bred til de smalleste gyder, men kan bilen ikke komme igennem en smal passage, stopper nødbremsen den inden, det går galt.

Rolls-Royce åbner dansk forhandler i Vejle

Prisen fra fabrikken i West Sussex, England menes at begynde ved £240.000 (2,0 mio. kr.) uden afgifter, hvilket vil sige cirka 5,5 mio. kr. på danske plader eller en million kroner mere end den tilsvarende Bentley Bentayga W12. Tidspunkt for den danske lancering er ikke oplyst.

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan

Rolls-Royce Cullinan

Opbygning
Femdørs SUV med fire eller fem sæder, luftaffjedring, firehjulstræk, spær, ottetrins automatgear

Motor
V12, 6,75 liter, 48V, biturbo
571 hk ved 5.000 o/min
850 Nm ved 1.600 o/min

Præstationer
0-100 km/t ikke oplyst
Topfart 250 km/t
Forbrug 6,7 km/l
CO2-udslip 341 g/km

Dimensioner
L/B/H 534/217/184 cm
Akselafstand 330 cm
Venderadius 13,23 m
Bagagerum 560-1.930 liter
Køreklar vægt 2.660 kg

Prisgæt*
£240.000 ab fabrik (2,0 mio. kr.)
ca. 5,5 mio. kr. på danske plader

* anslået af AutoXpress

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...