renault skagen trafic minibus varebil vip

3,5 meters akselafstand, to store skydedøre, en gigantisk manuel bagklap og tonede ruder er standard i Renault's minibus.

© S. Bachmann

Langturstest: Fransk minibus med fin dieselmotor slagtes af danske afgifter

Renault Trafic Combi er en minibus til lille kørekort med syv sæder, der er rigtig fin til en større familie. Høje afgifter gør prisen håbløs i Danmark

16. august 2023 af Steen Bachmann

Hvis du skal have en større forsamling af koner, ekskoner og børn af alverdens afstamninger med, har du sikkert overvejet en minibus som alternativ til en sønderbombet Ford S-Max eller VW Touran. 

Der findes minibusser på markedet med syv, otte eller ni sæder, der må køres som almindelig personbil på lille kørekort, og her byder Renault ind med en opdateret udgave af deres Trafic. 

Som almindelig minibus med 150 hk dieselmotor, manuelt gear og tre sæderækker med i alt ni sæder koster den 588.086 kr. (gisp!). 

Den fås også i en VIP-­udgave med ekstra lang akselafstand, syv læderbeklædte sæder og en 2-liters turbodiesel med 170 hk og 6-trins ­dobbeltkoblingsgear. Det er dén, vi har fat i her.

8”-skærmen fungerer godt, men på langturen har Trafic en fatal mangel på en adaptiv fartpilot. Husk at få den med til Trafic uanset om du køber ny eller brugt (og uanset om du køber på hvide eller gule plader). 

© S. Bachmann

Fire venner og jeg kører en weekend fra København og til et sommerhus i Skagen for at teste VIP-bussen på langtur, og det klarer den i fin stil. 

Bussen er udmærket støjdæmpet op til 100 km/t, hvorefter vindstøj gør det umuligt at tale med passagererne bagi. Det lever man med, og nyder den fint afstemte diesel­motor med et pænt moment (sejtræk) på 380 Nm til rådighed nede fra 1.500 o/min. 

Bussen er angivet til 15,7 km/l i snit i WLTP-normen, men kørte 12,9 km/l på vores tur, hvilket er okay med fem personer ombord og god fart på motorvej.

Syv sæder og mødebord i Trafic

Hvis vi tager kabinen bagfra, er her et bagsæde med tre pladser, der kan skydes i længden eller fjernes helt. 

I midten har vi et klapbord, der er omstændeligt at slå op, men brugbart, og to separate stole, der kan drejes 180 grader, så man kan se bagud eller fremad. 

Forrest er her yderligere to identiske stole med armlæn – ialt er her syv sæder. Læder til alle stole koster 35.000 kr., og VIP-pakken med bord og vendbare stole står i 40.000 kr.

Afmonterer og fjerner man de to bageste sæderækker, er her mere end seks kubikmeter bagageplads.

VIP-bussen fås med et mødebord i midten, der gør den til et ­rullende mødelokale.

© S. Bachmann

Minibussen har en ny 8” trykskærm med navigation, der fungerer fint, og her er automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse såvel som aktiv vognbanealarm og bak­kamera. 

Adaptiv fartpilot er besynderligt nok ekstraudstyr til 4.000 kr., og det har Renault desværre glemt at krydse af i testbilen med almindelig fartpilot. Den adaptive fartpilot fås også i en pakke med vognbaneassistent, blindvinkelalarm, hastighedsalarm, avanceret nødbremse og aut- op/ned-blænd til 32.784 kr.

Prisen er nærmest skør

Trafic ville være et fint bud til den danske storfamilie hvis ikke det var for de forbandede bilafgifter. Testbilen har en skør pris på næsten 900.000 kr., men selv 590.000 kr. for den almindelige 9-sæders Trafic er gak-gak.

VIP-bussen gør det glimrende på langturen, men prisen i Danmark er helt hen i vejret.

© S. Bachmann

Renault Trafic Spaceclass dCi 170 EDC

Opbygning
7-personers minibus, to fordøre, to skydedøre, stor bagklap, frontmotor, 6-trins dobbeltkoblingsgear, forhjulstræk

Motor
R4, 1997 cm3, 16V, turbodiesel
170 hk ved 3.500 o/min
380 Nm ved 1.500 o/min

Præstationer 
186 km/t Topfart
10,0 sek. 0-100 km/t
15,7 km/l Forbrug (test: 12,9 km/l)
201 g/km CO2-udslip

Mål og vægt 
548/196/197/350 cm  L/B/H/akselafstand
2.327/743/2.130 kg  Vægt/last/påhæng
850-6.000 liter  Bagagerum
235/55R17 Dæk

Pris
749.006 kr. (testbil 897.223 kr.)
7.680 kr. Årlig afgift

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...