Twingo skifter ikke design
For få uger siden annoncerede Renault, at de havde planer om at afsløre deres Twingo Z.E. i løbet af 2020. Det var de ikke længe om at følge op på.
Renault løfter nu sløret og giver den elektrificerede Twingo sin officielle premiere. Twingo’en beholder designet fra sin tvillingebror med forbrændingsmotor, der fik et facelift i januar sidste år.

Renault har ikke bygget en ny racerbil her
Franskmanden beholder også baghjulstrækket, men sluger strøm i stedet for benzin. Renault’s nye elbil yder 81 hk og 160 Nm. Twingo’en flytter røven fra 0-50 km/t på lige omkring 4 sekunder. Og holder man pedalen nede længe nok, når man en topfart på 135 km/t.
Du vinder næppe Formel E i den her Renault. Men i følge den franske bilfabrikant, har det heller aldrig været tanken.

Lad Twingo Z.E. stå, når du bevæger dig længere væk
Renault udviklede hatckback’en med det formål, at skabe en billig elbil til bykørsel. Elbilen henter sine kræfter fra det 22-kWh lithium-ion batteri, der ligger i den. Batteriet giver 250 km bykørsel efter WLTP-by-cyklus, før bilen skal have mere juice. Den prisvenlige elbil når dog kun 180 km i den fulde WLTP-cyklus.Renault pointerer, at opladning fra 0-80% vil tage 2 timer og 10 minutter, hvis man bruger en 11-kW ladestander. Og 63 minutter, hvis man er så heldig at få fingrene i en 22-kW ladestander.
Twingo Z.E. er fin nok til bykørsel, men du må nok kigge dig om efter et andet transportmiddel, når du skal på langfart - eller bare når du skal over på den anden side af broen.
Er du på jagt efter en billig elbil, så har Bil Magasinet netop testet Seat Mii Electric, som til 149.900 kr. pt. er DK's billigste af slagsen. Læs testen og se videoen lige hér!
