
Renault Megane med strøm til 65 km
Renault er klar med Megane i en let opfrisket version, som nu også fås som plugin-hybrid med opladeligt batteri. Drivlinen har 160 hk fra en 1,6 liters benzin-motor på 90 hk og to el-motorer, der får strøm fra et, 9,8 kWh batter. Den elektriske rækkevidde er 65 km.
Den teoretiske brændstoføkonomi er således på 77 km/l, hvilket burde giver Renault'en et stort fradrag i registreringsafgiften, og dermed gøre den billig.
Startprisen på 259.900 kr. er da også attraktiv, men det er stadig 13.000 kr. mere end en Megane med 1,6 liters benzin-motor på 140 hk, automatgear og samme udstyr.
Hybrid-varianten har automatgear som standard og Megane starter fortsat ved 189.900 kr.

Smart, men sløv Megane
E-TECH kalder Renault den nye teknologi, som adskiller sig fra hybridløsningen hos flere konkurrenter.
Megane har således hele to elmotorer. Hovedmotoren sidder i forbindelse med gearkassen og sørger for kraften til hjulene. Uden på motoren sidder en ekstra elmotor, som smidiggør samarbejdet mellem elmotoren og gearkassen, som også af en speciel type (planetgear). Den fungerer uden synkronisering og kobling, idet disse opgaver klares af den ekstra elmotor.
Løsningen giver en lettere konstruktion, men det kraftige batteri gør alligevel PHEV-modellen 270 kg tungere end en standard Megane. Den første tur i den nye Megane afslører en bil, der virker sløv trods sine 160 hk.

Ny skærm og lygter i Megane
Det for klassen ret store batteri vejer, men det er snedigt placeret under bagsædet, så det ikke optager plads i bagagerummet, som stadig er stort og med plads til ladekabler under gulvet.
Med hybriden følger en mindre opfriskningen af Megane-programmet, der har fået ny forkofanger, nye baglygter, og nye udstyrsvarianter, herunder en ny R.S.-line, der afløser de gamle Sport line-udgaver.
Centerskærmen i kabinen er blevet større og med bedre opløsning og ventilationsanlægget har fået ny betjening. Det fungerer nu også med varmelegeme, så bilen kan varme, uden at man starter benzinmotoren, når man kører på el. Man kan således forvarme bilen under ladning.
Den nye Megane er klar til levering i Danmark fra november.

Captur også med E-TECH
Samtidig med, at Megane kommer som Hybrid, introducerer Renault Captur og Clio med hybridteknologi.
Captur er finalist i Årets Bil I Danmark 2021 blandt andet på grund af plugin-hybriden, der er den eneste i klassen af små, høje biler.
Captur har samme tekniske løsning som Megane, og samme præstationer. I første omgang koster den også det samme som Megane E-TECH, 259.900 kr., men i Captur er det for en version med det mere omfattende Intens-udstyr. Basisversionen Zen følger senere.
Dermed er Captur hybrid faktisk 4.000 kr. billigere end samme udstyrsvariant med 130 hestes benzinmotor og automatgear.
Captur E-TECH er klar til levering i Danmark fra oktober.

Clio hybrid men uden ledning
Også Clio kommer med Renaults E-TECH system, men det adskiller sig fra Megane og Captur ved at være ledningsløst. Clio er således en gammeldags hybrid, med et betydeligt mindre batteri, som grundlæggende ikke bruges til ren el-kørsel, men kun som tilskud til benzin-motoren med henblik på bedre brændstoføkonomi. Den opgives til 23,3 km/l efter WLTP-normen.
Batteriet i Clio er således kun på 1,3 kWt, og det er placeret i bagagerummet, hvor der derfor ikke er plads under gulvet. Men der er stadig et 300 liters bagagerum, og mervægten er kun 25 kg.
I alt er hybriddrivlinjen i Clio på 140 hk, og det til 209.900 kr. med laveste "Zen"-udstyr. En Clio med 100 hestes benzinmotor starter ved 153.900 kr. med samme udstyrsniveau og manuelt gear. Hybriden har altid automatgear.
Clio hybrid er klar til levering i Danmark fra januar.