Biltest af Renault Megane RXT Climate 1,6 16V Classic
Biltest af Renault Megane RXT Climate 1,6 16V Classic© bilmagasinet.dk

Renault Megane RXT Climate 1,6 16V Classic

Gammelfar som fartfræser

17. november 1999

Af: John Sørensen

Megane Classic RXT kan forveksles med en familiebil

Classic er en modelbetegnelse, der typisk bliver klistret på sedan-udgaver af kompaktbiler, og det er også tilfældet i Renault Megane-storfamilien.
Mens Scenic har smidt Megane-navnet væk, er Classic stadig en Megane. Den er let at kende med den todelte kølergrill, der minder en del om en Nissan-front. Det skyldes muligvis, at Renault har skudt 37 mia. kroner i Nissan...
Et stort, udvendigt bagagerum er stadig sagen for masser af bilkøbere, og vi har personligt intet imod de 510 liters plads (hatchbacken har 348 liter) og splitbagsæde. Vi har heller ikke noget imod den massive udstyrsliste, som topmo-dellen Megane Classic RXT Climate disker op med. Her er elruder og -spejle hele vejen rundt, el-opvarmet forrude, manu-el aircondition, rat-betjent radio-/cd-spiller, fjernbetjent centrallås samt gardin i bagruden og infocenter med multifunktion - for bare at nævne noget. Sikkerhedspakken omfatter fire airbags (med kontrolleret luftudsivning), tre trepunktsseler på bagsædet og seleforstrammere/seletryksbegrænsere. Her er også både tågelygter for og bag samt ISOFIX-beslag - og du kan selv fortsætte listen. På trods af alt det fine udstyr, er der dog punkter, hvor modellen røber, at den oprindeligt er en kompaktbil, der har fået den helt store udstyrstur.
Du sidder godt i det bløde førersæde, men højre knæ støder mod den brede midterkonsol, der i øvrigt ikke har den bedste opbygning. En del af knapperne sidder underligt, og vi forventer ikke i en topmodel at skulle kigge på nøgne torxx-skruer i dørhåndtagene.
I betragtning af, at Classic er henvendt til et voksent publikum, er RXT-udgaven forbavsende kvik og køreglad. Den 16-ventilede 1,6 er udvikler 107 hk og spinner som en mis. Under hård acceleration er der en del motormusik i lydbilledet, men ikke så meget, at det generer, når bilen til gengæld trækker godt igennem.
Her er god affjedringskomfort og mo-derat krængning. En jævn karakter til styretøjet og et problemfrit gearskifte. På bundlinjen gør Megane RXT Classic en god figur. Ikke mindst fordi bilen giver meget for pengene. De 184.993 kroner for sedan-modellen er en fin pris i betragtning af udstyr og motorkraft.

Renault Megane RXT Climate 184.993 kr.

Tekniske data
Motor: R4 16V DOR-H, 1598 cm3. Ydelse: 107 hk ved 5.750 o/min. 148 Nm ved 3.750 o/min. Topfart: 198 km/t. 0-100 km/t: 9,8 sek. EU-mix: 14,3 km/l. Årlig ejerafgift: 2.200 kr.

Totaløkonomi:
Classic er ikke den mest populære Mégane. Brugtkøberne vil have en femdørs hatchback. Efter tre år og 50.000 km er bilen faldet med 62.000 kr. (34 procent)
Reservedelsindeks: 119
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 810 kr.
40.000 km: 1.035 kr.
60.000 km: 1.485 kr.

Vi synes:
Få detaljer fra at være en fem-stjernet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...