Renault MeGANE RS TROPHY gul hatchback hot hatch forfra forende front

Renault Megane R.S. får Trophy-behandling

Importøren melder, at den kommer til Danmark – her er den nye og vilde Renault Megane R.S. Trophy.

23. juli 2018 af Frederik T. Frey

Vanen tro er det ikke nok for hverken Renault eller bilentusiaster, at Megane R.S. står øverst på model-podiet hos det franske bilmærke. Derfor har Renault Sport netop lanceret Megane R.S. Trophy...som vi i øvrigt med tiden forventer også kommer i "R"-variant og andre ekstremistiske behandlinger.

Sammenlignet med en almindelig Renault Megane R.S. har Trophy flere ting som standard, der var tilkøbsmuligheder på grundmodellen – andre forhold som f.eks. motorens effekthop fra 280 hk til 300 hk har aldrig været en tilkøbsmulighed.

Renault MeGANE RS TROPHY bagfra bagende gul racerbane hatchback hot hatch

Renault Megane R.S. Trophy er udviklet af Renault Sport.

Renault Megane R.S. Trophy med 300 hk

Kræfterne sendes fortsat til forhjulene enten gennem en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse eller en manuel gearkasse med samme antal gear. Der mangler endnu data på præstationerne for Trophy med dobbeltkoblingsgearkasse, men med manuel gearkasse klares spurten fra nul til 100 km/t på 5,7 sekunder, hvilket er en tiendedel hurtigere end en Megane R.S. uden Trophy-justeringer.

Under karrossen gemmer sig en Megane R.S.-Cup undervogn, der har 25 pct. hårdere dæmpere, 30 pct. fastere fjedre og 10 pct. stivere krængningsstabilisatorer. Dertil kommer også et mekanisk spærredifferentiale på forakslen fra Torsen. Firehjulsstyringen, 4Control, fra den almindelige Megane R.S. følger med over på Trophy.

Renault MeGANE RS TROPHY kabine sæder recaro interiør hatchback hot hatch

Der kan tilkøbes Recaro-sæder i alcantara til Renault Megane R.S. Trophy.

Renault Megane R.S. Trophy sparer på vægten

Men kræfter og mekanik er ikke nok alene – Megane R.S. Trophy har også andre kort på hånden. Bl.a. har den særlige bremser i et blandingsmateriale, Renault kalder det "bi-materiale", som har nedbragt den uaffjedrede vægt med 1,8 kg per bremseskive...som bilen naturligvis har fire af.

På ekstraudstyrslisten findes også et sæt Recaro-skålsæder betrukket i alcantara. Der vil også være mulighed for at sætte kryds ud for nogle særlige fælge på 19", der vejer to kg mindre end standardfælgene, der måler samme størrelse.

Den danske importør af Renault Megane R.S. oplyser via Facebook, at Trophy kommer til Danmark.

Renault MeGANE RS TROPHY alufælge fælge hatchback hot hatch

Fælge i 19" er standard på Renault Megane R.S. Trophy.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.