Renault Megane med strøm til 65 km og middelgod pris

Både Renault Clio, Captur og Megane er klar med ny hybridteknik, som introduceres i Danmark de kommende måneder

25. august 2020 af Mikkel Thomsager

Renault Megane med strøm til 65 km

Renault er klar med Megane i en let opfrisket version, som nu også fås med  hybridmotor med mulighed for opladning. Drivlinjen har 160 hk fra en 1,6 liters benzin-motor på 90 hk og to el-motorer, der får strøm fra et, 9,8 kWt batteri, som giver power nok til en el-rækkevidde på 65 km. 

Den teoretiske brændstoføkonomi er således på 77 km/l, hvilket burde giver Renault'en et stort fradrag i registreringsafgiften, og dermed gøre den billig.

Startprisen på 259.900 kr. er da også attraktiv, men Det er stadig 13.000 kr. mere end en Megane med 1,6 liters benzin-motor på 140 hk, automatgear og samme udstyr.

Hybrid-versionen har automatgear som standard. Megane starter fortsat ved 189.900 kr.

Smart men sløv

E-TECH kalder Renault den nye teknologi, som adskiller sig fra hybridløsningen hos flere konkurrenter.

Magane har således hele to el-motorer. Hovedmotoren sidder i forbindelse med gearkasse, og den sørger for kraften til hjulene. Men uden på motoren sidder en ekstra el-motor, som smidiggør samarbejdet mellem el-motoren og gearkassen, som også af en speciel type (planetgear). Den fungerer uden synkronisering og kobling, idet disse opgaver klares af den ekstra el-motor. 

Løsningen giver en lettere konstruktion, men det kraftige batteri gør alligevel PHEV-modellen 270 kg tungere end en standard Megane, og den første tur i den nye Megane afslørede en bil, der virker om sløv trods sine 160 hk.

Ny skærm og lygter

Det for klassen ret store batteri vejer, men det er snedigt placeret under bagsædet, så det ikke optager plads i bagagerummet, som stadig er stort og med plads til ladekabler under gulvet.

Med hybrid-versionen følger en mindre opfriskningen af hele Magane-programmet, der har fået ny forkofanger, nye baglygter, og nye udstyrsvarianter, herunder en ny R.S.-line, der afløser de gamle Sport line-udgaver.

Centerskærmen i kabinen er blevet større og med bedre opløsning og ventilationsanlægget har fået ny betjening. Det fungerer nu også med varmelegeme, så bilen kan varme, uden at man tænder benzin-motoren, når man kører på strøm, og man kan således også forvarme bilen under ladning.

Den nye Megane er klar til levering i Danmark fra november.

Captur også med E-TECH

Samtidig med, at Megane kommer som Hybrid, introducerer Renault Captur og Clio med hybrid-teknologi. 

Captur får præcis den samme tekniske løsning, som Megane, og dermed også de samme præstationer. I første omgang koster den også det samme, som en Megane E-TECH, 259.900 kr., men i Captur er det for en version med det mere omfattende "Intens"-udstyr. Basis-versionen  "Zen" følger senere.

Dermed er Captur hybrid faktisk 4.000 kr. billigere end samme udstyrsvariant med 130 hestes benzin-motor og automatgear. 

Captur E-TECH er klar til levering i Danmark fra oktober.

Clio hybrid men uden ledning

Også Clio kommer med Renaults E-TECH system, men det adskiller sig fra Megane og Captur ved at være ledningsløst. Clio er således en gammeldags hybrid, med et betydeligt mindre batteri, som grundlæggende ikke bruges til ren el-kørsel, men kun som tilskud til benzin-motoren med henblik på bedre brændstoføkonomi. Den opgives til 23,3 km/l efter WLTP-normen.

Batteriet i Clio er således kun på 1,3 kWt, og det er placeret i bagagerummet, hvor der derfor ikke er plads under gulvet. Men der er stadig et 300 liters bagagerum, og mervægten er kun 25 kg.

I alt er hybriddrivlinjen i Clio på 140 hk, og det til 209.900 kr. med laveste "Zen"-udstyr. En Clio med 100 hestes benzin-motor starter ved 153.900 kr. med samme udstyrsniveau og manuelt gear. Hybrid-versionen har altid automatgear.

Clio hybrid er klar til levering i Damnmark fra januar.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...