Renault Megane EV e-tech sikkerhed

Renault Megane EV som den så ud inden Euro NCAP havde fat i den.

© PR

Den her er IKKE livsfarlig: Renault tager revanche over sikkerhedskritik

Renault fik fornylig tæsk af Euro NCAP for en minibil med tvivlsom sikkerhed – den nye Megane EV får derimod ros efter sin ulykkes-eksamen

3. marts 2022 af Frederik Hauschildt

Topkarakter i sammenstød

I disciplinen, man håber, at man aldrig kommer ud for, har Renault's nyeste elbil, Megane E-TECH Electric, netop scoret en topkarakter på fem ud af fem stjerner. Det kommer som en del af en test af flere nye biler, som generelt har holdt et højt niveau af sikkerhed.

Den franske familiebil udløste de fem stjerner på baggrund af de velfungerende, indbyggede sikkerhedssystemer, såvel som en sikker og solid konstruktion. 

Kigger man på rapporten fremgår det, at bilen får lavest score i sikkerhed for bløde trafikanter. Her bidrager udformningen af A-stolperne og kølerhjelmen til problemet.

Den nye Megane EV får ros efter sin ulykkes-eksamen.

© Euro NCAP

Ringe sikkerhed i Renault Zoe

De fem stjerner kommer som kaldet for Renault, der for kort tid siden sendte deres faceliftede Zoe til eksamen. Det franske mærke har lavet minimale ændringer til sikkerheden siden modellens debut i 2012, og det betød, at bilen dumpede prøven med nul sikkerheds-stjerner.

I rapporten fra 2021 fremgår det, at problemet trods en middelmådig konstruktionssikkerhed, lå i det digitale sikkerhedsnet, der er i bilen. Her er kun fartpilot, og alt fra automatisk nødbremse til linjevogter er utilgængeligt i elbilen. 

BMW med mangelfuld nødbremse

Til årets første test var det europæiske NCAP overordnet set tilfredse: Udover Renault Megane, var der topkarakterer til VW Polo og Taigo, såvel som Lexus NX i testen.

Den nye coupe-variant af BMW 2-serien blev også smadret for videnskabens skyld, men denne gang resulterede det kun i fire stjerner. 

Selv om det langt fra er en dårlig score, så pegede NCAP på ét problem, der trak et fint resultat ned: Nødbremsen kunne ikke kapere komplekse udfordringer, såsom cyklister i bevægelse.

Artiklen nedenfor er først udgivet d. 24. februar, efter vi var blandt de første journalister, der kom bag rattet af Renault Megane-E:

Mød den elektriske Megane

Det har længe været kendt, at Renault Megane skulle lanceres i en elektrisk variant. Planen er at sælge den såkaldte Megane E-Tech Electric ved siden af de fossil- og hybriddrevne Megane'r. I realiteten skal den nye bil dog ses som en helt ny generation af Megane, som bare kører uden benzin.

Den elektriske Renault, som er den første af sin slags siden Zoe, skal kæmpe mod den succesfulde VW ID.3, og skal agere startskuddet på en række eldrevne biler fra Renault-koncernen.

Renault Megane EV e-tech
© Greg Jongerlynck

Megane er skrumpet

Den femte generation af Megane adskiller sig dog også fra forgængerne på andre punkter end eldrift. Den er nemlig blevet højere, tyndere og kortere – men akselafstanden er forlænget, og pladsen i kabinen er forsøgt bevaret. Blandt andet er bagagerummet på 440 liter en del større end forgængerens (du ved, Megane i fjerde generation, der stadig findes som fossilbil) 384 liter.

På bagsædet føler man sig derimod snydt – her er samme benplads som i forgængeren, men selv om batteripakken er forsøgt gjort tynd, så falder Megane stadigvæk for et klassisk elbil-syndrom: Gulvet er højt i kabinen, og det giver en akavet vinkel for benene, hvis man er høj passager. Desuden er lofthøjden begrænset – her er ikke plads til høj frisure. Hvis du ikke har stor behov for meget bagsædeplads, men ofte fylder bagagerummet op, er Megane et fint valg.

Renault Megane e-tech interiør

Infotainment-systemet i Renault Megane er leveret af Google, og fungerer lidt på samme måde som i Polestar 2 – altså hurtigt og uden problemer.

© Greg Jongerlynck

Megane lader lynhurtigt

Rent teknisk fremstår Megane umiddelbart overlegen. Renault debuterer en helt ny, elektrisk platform, CMFB-EV, som ligger til grund for Megane og en række fremtidige elbiler. I Megane's tilfælde medfører den to batterimuligheder: 40 kWh og 60 kWh, samt to forskellige motorer, der leverer enten 130 hk eller 220 hk. 


Blandt forbedringerne over tidligere Renault-elbiler er en helt ny elmotor, der både vejer mindre og yder mere end den, der bruges i Zoe. Derudover er batterierne også mere energitætte: I Megane vejer det knap 400 kg, og blandt andet derfor, er den samlede vægt holdt i bund.

Dén nyhed, som for alvor skal give Renault en fordel på markedet er dog opladningen: Vælger du det store batteri, der i Megane har en en rækkevidde på op til 470 km, så udstyres bilen som standard med en 22 kW-vekselstrømslader. Det vil sige, at Megane i teorien kan lappe det, der svarer til ca. 165 km strøm i sig på én time - og det uden brug af hurtiglader.

Renault Megane EV e-tech opladning
© Greg Jongerlynck

Megane kører nærmest... sjovt?

Som man måske kan udlede fra design og størrelse, så har Renault forsøgt at hive det sportslige frem i den eldrevne Megane: Hjulene er rykket langt ud mod bilens hjørner, vægten er forsøgt gjort lav, og størrelsen er mindre end forventelig. Desuden har Renault udstyret bilen med en usædvanligt lav styreudvekslings på 12:1, hvilket bidrager til, at bilen umiddelbart føles let på tå.

I praksis er Megane dog ikke fri for de køredynamiske faldgruber, der typisk rammer en elbil. Selv om vægten er relativt lav, så er den stadigvæk omkring 300 kg tungere end en WV Golf – et eksempel på en tilsvarende fossilbil. Koblet med et forhjulstræk betyder det, at Megane til tider kan føles en smule overbelastet på greb. Affjedringen er hård i afsættet, men udviser også en forbløffende grad af dæmpning over større bump.

Renault Megane EV e-tech
© Frederik Hauschildt

Hvad koster Megane Electric?

Prisen på Renault Megane E-Tech Electric starter ved 266.990 kr. Her får du det mindste batteri på 40 kWh og cirka 300 km i rækkevidde. Ladning foregår med 85 kW i DC og 11 kW i AC. Hertil følger også Equilibre-udstyrsniveauet, der kommer med 18" alufælge, touchskærm & digital instrumentering samt en række funktioner i den adaptive fartpilot, såsom linjevogter.

For 303.990 kr. kommer Equilibre op i den "store" variant med 220 hk, hurtig DC-ladning foregår med 130 kW, og AC i hjemmeladeren med 22 kW.

Betaler du fra 288.990 kr. får du Techno-udstyr, og her medfølger 20" fælge, en større infotainment-skærm og Renault's samarbejdspartner Arkemis' lydsystem. Den dyreste version hedder Iconic, den starter på 310.990 kr., og inkluderer massagesæder, Harman Kardon-anlæg og parkeringsassistent.

Renault Megane E-TECH Electric

40 kWh

  • Equilibre 266.990 kr.
  • Techno 288.990 kr.
  • Iconic 310.990 kr.

60 kWh

  • Equilibre 303.990 kr.
  • Techno 325.990 kr.
  • Iconic 347.990 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...