renault megane e tech test priser

Renault Megane E-tech Electric er iøjenfaldende i gadebilledet., især med de store 20" fælge. Dækkene støjer dog noget.

© A. Hansen

Renault Megane E-tech - den elektriske folkevogn?

Vi har ventet længe på en elbil fra Renault, som vi rent faktisk gerne ville eje – den er her nu i form af den nye Megane E-tech. Men er prisen for høj? Dét - og meget andet - svarer vi på i denne test og gennemgang.

7. september 2022 af Steen Bachmann og Frederik Hauschildt

Renault Megane E-tech Electric

Renault Megane E-tech Electric er Renault's første elbil siden den banebrydende, men også lidt triste, Renault Zoe. Den er klar til at tage kampen op med konkurrenter som Volkswagen ID.3, MG ZS EV og Cupra Born.

Renault Megane E-tech Electric bygger på en ny platform, der er udviklet i samarbejde med Nissan, og som bliver den grundlæggende teknik i en række elbiler fra de to mærker, blandt andet også den noget større Nissan Ariya.

renault megane e tech test priser
© A. Hansen

Test af Megane E-tech electric

Steen Bachmann

Folkelig elbil har potentiale

Den nye Renault Megane kommer kun som elbil og er bygget på en ny ­platform udviklet i samarbejde med Nissan. Den 5-dørs hatchback er 420 cm lang, 151 cm høj og 177 cm bred, og har en køreklar vægt på 1.743 kg, hvilket er ret lavt for biltypen. Det interessante er, at den om tre år vil være den eneste variant af Megane, og at den derfor er udviklet til at blive produceret i et betydeligt antal. Det er fremtidens folkelige Renault, så hvad har den at byde på? Faktisk en hel del. 

Der fås to størrelser batteri, hvor det mindste på 40 kW er ligegyldigt herhjemme. Det store på 60 kW (netto) er det, du skal købe, og med det kan du få 220 hk, en 0-100-tid på respektable 7,5 sek. og en rækkevidde i blandet kørsel i WLTP-normen på 450 km. Batteriet kan lades med op til 22 kW hjemme og 130 kW ude, og det svarer til dagens standard i klassen.  

Den nye Megane rammer et godt kompromis mellem at kunne bevæge sig kvikt i byen med en lille vendediameter, og forudsigeligt på motor­vejen, hvor den går rigtig godt ved 130 km/t udover lidt rumlen fra de store dæk. Med 130 km/t bliver rækkevidden udfordret, for de angive 450 km forvandles til mindre end 350 km i praksis. Det går dog bedre med 110 km/t.

Kabinen er nykonstrueret og vellavet med mere lækre materialer, end vi er vant til i en Megane, en stor og fint fungerende skærm i midten og god plads på både de forreste og bageste sæder. Man sidder dybt i kabinen, hvilket giver et sportsligt indtryk og kan blive et problem for knap så høje personer.

renault megane e tech test priser
© Renault

Priserne for Megane E-Tech begynder ved tilsyneladende rimelige 309.990 kr., men bemærk, at det er for det lille batteri med en maksimal reel rækkevidde på 250 km. Her er heller ingen adaptiv fartpilot. 

Med det store batteri og pakke med adaptiv fartpilot begynder priserne ved 369.990 kr., og for testbilen med store alufælge, adskillige synlige og vellavede detaljer som lister, øko-tekstiler lavet af genbrugsmaterialer og kunstlæder løber prisen op i næsten 390.000 kr. – eller hvad der svarer til den billigste Polestar 2 med cirka samme ydelse. Renault har dog mere attraktive priser på ­privatleasing.

Læs også: Vi tester elbiler til under 350.000 kr.

Vi synes

Brugbar familieelbil med gode løsninger og skarpt design. Prisen kan være et problem.

renault megane e tech test priser
© Frederik Hauschildt

Hvad skal du vide om den elektriske Megane?

Den er skrumpet: Den er nemlig blevet højere, tyndere og kortere – men akselafstanden er forlænget, og pladsen i kabinen er forsøgt bevaret. Blandt andet er bagagerummet på 440 liter en del større end forgængerens (du ved, Megane i fjerde generation, der stadig findes som fossilbil) 384 liter.

På bagsædet føler man sig derimod snydt – her er samme benplads som i forgængeren, men selv om batteripakken er forsøgt gjort tynd, så falder Megane stadigvæk for et klassisk elbil-syndrom: Gulvet er højt i kabinen, og det giver en akavet vinkel for benene, hvis man er høj passager. Desuden er lofthøjden begrænset – her er ikke plads til høj frisure. Hvis du ikke har stor behov for meget bagsædeplads, men ofte fylder bagagerummet op, er Megane et fint valg.

Læs også: Her er alt om den spændende MG4.

Den kører (næsten) sjovt: Hjulene er rykket langt ud mod bilens hjørner, vægten er forsøgt gjort lav, og størrelsen er mindre end forventelig. Desuden har Renault udstyret bilen med en usædvanligt lav styreudvekslings på 12:1, hvilket bidrager til, at bilen umiddelbart føles let på tå.

I praksis er Megane dog ikke fri for de køredynamiske faldgruber, der typisk rammer en elbil. Selv om vægten er relativt lav, så er den stadigvæk omkring 300 kg tungere end en WV Golf – et eksempel på en tilsvarende fossilbil.

renault megane e tech test priser


© A. Hansen

Hvad koster Megane Electric?

Prisen på Renault Megane E-Tech Electric starter ved 309.990 kr. Her får du det mindste batteri på 40 kWh og cirka 300 km i rækkevidde. Ladning foregår med 85 kW i DC og 11 kW i AC. 

Equilibre-udstyrsniveauet kommer med 18" alufælge, touchskærm & digital instrumentering samt en række funktioner i den adaptive fartpilot, såsom linjevogter.

Den "store" variant med 220 hk starter ved 349.990 kr. Her får du hurtig DC-ladning med op til 130 kW, og i AC-hjemmeladeren med 22 kW.

Med Techno-udstyr medfølger 20" fælge, en større infotainment-skærm og Renault's samarbejdspartner Arkemis' lydsystem.

Den dyreste version hedder Iconic inkluderer massagesæder, Harman Kardon-anlæg og parkeringsassistent.

Renault Megane E-TECH Electric - priser pr. 7. september 2022

40 kWh/130 hk

  • Equilibre 309.990 kr.
  • Techno 329.990 kr.
  • Iconic 310.990 kr.

60 kWh/130 hk

  • Evolution ER 354.990 kr.

60 kWh/220 hk

  • Equilibre 349.990 kr.
  • Techno 369.990 kr.
  • Iconic 389.990 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...