Tænk, at en Laguna kunne transformeres til noget så skønt

Er det fransk storhedsvanvid eller et ærligt, reelt forsøg på at bryde med konformiteten, når Renault sender en dyr prestigecoupé ud på et marked, hvor der ud over Peugeot’s aldrende 407 Coupé kun findes biler som Audi A5 og BMW 3-serie coupé?
Efter en uge i den ene af de to varianter, vi har på det danske marked, nemlig 2,0 Turbo - den anden er en 2-liters diesel med 150 hk - vil jeg have lov at fastslå, at der er rigeligt plads til Laguna’en i min bog. Det er simpelthen den bedst kørende Renault på markedet, og selv om det ikke betyder, at den kan rokke den ultradynamiske BMW 3-serie fra tronen, så er det nok til, at jeg holder af den, for udseendet hiver uden besvær resten af kreditten i land.
I modsætning til den lille Mégane Coupé, som vi havde til test i seneste Bil Magasinet, er undervognen i Laguna trods en sportslig afstemning overhovedet ikke hård eller ukomfortabel. Styretøjet er også mere direkte, end vi er vante til fra den side. I Danmark er modelprogrammet sådan skruet sammen, at vælger du benzinversionen af Laguna Coupé, kommer den automatisk med GT-udstyrspakken inklusiv den specielle firehjulsstyring, hvor baghjulene drejer med op til tre graders udsving. Kører man over 60 km/t, drejer baghjulene med forhjulene. Under 60 km/t styrer baghjulene i modsat retning af forhjulene for at forbedre bilens manøvredygtighed. Det kræver lidt tilvænning, men fungerer imponerende godt, og faktisk mærker jeg systemet meget tydeligere end ventet bag rattet. Baghjulene styres i øvrigt af en 4Control-computer, der trækker input fra de samme sensorer, som aktiverer ABS og ESC-systemet, og derfor bør bilen aldrig styre mere med end tilsigtet.
Laguna-kabinen ligner sig selv - her i GT-udgaven piftet op med masser af læder og blankpoleret aluminium. Og det er, som om den med sine svunge linjer hører bedre hjemme her i den avantgardistiske coupé end i den lidt ordinære rugbrødsmodel. Finishen er de fleste steder helt i orden, og materialerne er bløde og virker tykke. Som en ægte coupé har Laguna’en naturligvis rammeløse ruder, hvilket ser blæret ud. Desværre medfører løsningen en generende susen lige ved venstre øre, når turen går ud ad motorvejen. En bet, især fordi motoren er virkelig støjsvag - man savner næsten lidt mere lyd fra turbomaskinen. Jeg ærgres også over, at gearskiftet er lige så slasket som i resten af Renault’s benzinprogram. Ligesom hos Peugeot synes gearkasserne til dieselbilerne altid at være mere vellykkede. Men alt i alt er Laguna Coupé bare en fed bil, og synes du, den er dyr, så prøv lige at pakke en Audi A5 med lige så meget udstyr og se, hvor langt du kommer.
RENAULT LAGUNA COUPE 2,0GT
Motor R4, 1.998 cm³, 16V, turbo
Ydelse 204 hk ved 5.000 o/min
300 Nm ved 3.000 o/min
Topfart 236 km/t 0-100 km/t 7,8 sek.
EU-miks12,2 km/lÅrlige afgifter 4.000kr.
Mål (L/B/H) 464/181/140 cm
Vægt/last/påhæng 1.503/420/1.500 kg
Bagagerum 423 liter
Dæk 225/45R18V
Reservedelsprisindeks 165
Værditab/3 år ca. 250.000 kr. (48 pct.)
Pris 523.900 kr.
VI SYNES…
Fransk finesse med få svagheder. Undervogn og styretøj fås ikke bedre hos Renault, og bilen er umådeligt smuk