Renault Grand Scenic: Nyt og fint kraftværk i fransk familiecontainer

Hvis du har brug for en bil, der handler mere om praktik end køreglæde, er Renault Grand Scenic svaret, og den har netop fået en ny benzinmotor.

19. september 2018 af Anders Richter

Plads til syv personer i Renault Grand Scenic

Vi har tidligere stiftet bekendtskab med Renault’s familieflytter Grand Scenic, men det har aldrig været oplevelser, der mejslede sig fast i hukommelsen. 

Nu er der så kommet en ny motor i mærkets modelprogram, hvilket giver os mulighed for igen at prøve kræfter med den 7-personers familiebil. Og det bliver et mere positivt gensyn end forventet. 

Den nye motor er på 1,3 liter og erstatter den gamle 1,2-liters. Boringen er den samme, men slaglængden er forøget. Maskinen er blevet til i samarbejde med Nissan, som Renault danner alliance med. I Grand Scenic fås motoren i to effekttrin: 115 hk og 140 hk.  

140 hk er minimum i Grand Scenic

Testbilen er den kraftigste af de to, og det nye maskineri fungerer fint i den forstand, at man ikke hører eller mærker meget til det. Nul til 100 km/t tager 10,5 sekunder, så det er ikke nogen raket, men langt de fleste vil fint kunne leve med det. Personligt ville jeg undgå at få den med færre hk, da jeg her vil frygte, at den vil føles decideret sløv. 

Testbilen er udstyret med et 7-trins dobbeltkoblingsgear, som måske lige skulle have en tur med den elektroniske tættekam. Flere gange hænger den i gearerne, og når motoren går ud ved lyskryds på grund af start/stop-systemet, kan det være svært at sætte roligt i gang. 

Den nye motor giver et bedre brændstofforbrug. Den gamle 130-hestes 1,2’er gik 16,4 km/l i snit, mens den nye hæver det tal til 18,2 km/l. Kun hvis du har et meget stort kørselsbehov, vil det i fremtiden kunne betale sig at købe dieselvarianterne i Grand Scenic-familien. 

Som familiebil fungerer den 7-personers Grand Scenic overraskende godt. Komforten er god på trods af de enormt store (men smalle) 20” hjul.  

Rimelig pris for Renault'en

På anden sæderække er der små flyborde, og generelt er pladsen heromme god. En tredje sæderække kan slås op ved behov. Du har dog ikke lyst til at lade en voksen sidde deromme i længere tid. Det er der ikke plads til. 

Bag rattet finder vi dog et par af de mere kiksede detajler. Skal du bruge handskerummet, må du på forhånd undskylde overfor din passagér. Handskerummet er lavet som en skuffe, der kører direkte ud i knæene. 

Skærmen i midten er også et andet kritikpunkt. Softwaren kører i flere tilfælde for langsomt, og menuerne kan være komplicerede at finde rundt i. Skærmen i sig selv er fin, men Renault burde finde noget ny software at stoppe ind i den.

Prisen er Renault’ens trumfkort. Testbilen koster 319.880 kr., stort set som den står, og det er ikke tosset. Masser af plads, udstyr, automatgear og 140 hk. Den store familie har ikke brug for mere, og der er ingen tvivl om, at du vil blive glad for en Grand Scenic.

Renault Grand Scenic

  • Variant TCe 140 EDC ZEn
  • Pris 319.880 kr. 
  • Motor R4, 1.330 cm3, 16V, turbo
  • Ydelse 140 hk ved 4.000 o/min, 240 Nm ved 1.600 o/min
  • Topfart 192 km/t
  • 0-100 km/t 10,5 sek.
  • EU-miks 18,2 km/l

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...