Renault Captur 2013 2018 bil Magasinet blå front forende crossover


Renault Captur kom på markedet i 2013 – duer den i 2018?

Renault Captur var med til at skabe og forme crossover-klassen. Den kom på markedet i 2013, men hvordan føles den i 2018?

28. maj 2018 af Frederik T. Frey

Renault Captur var med sin lancering tilbage i 2013 med til at tegne og forme klassen for crossovers sammen med blandt andre Nissan Juke og Peugeot 2008. Siden da er der sket meget, og klassen er nu en af de mest populære og hurtigst voksende, hvilket er med til at drive udviklingen.

Renault melder dog, at modellen stadig lever i bedste velgående, men hvordan føles den høje Renault familiebil fem år efter lanceringen?

Frederik T. Frey har lånt en Captur, der har modtaget det obligatoriske facelift fra sidste år, for at finde svarene.

Renault Captur 2013 2018 bil Magasinet blå bagfra bagende crossover

Renault Captur koster fra 174.880 kr. med 90 benzin-hestekræfter.

Fire cylindre frem for tre

Renault holder fast i en 4-cylindret motor i TCe 120-varianten af Captur, der har en 1,2-liters turbobenzinmotor med 120 hk og 205 Nm. Sammenligner man den med tilsvarende konkurrenter med mellem 110 hk  og 125 hk, bruger alle fra Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Opel Crossland X til Seat Arona og Ford EcoSport 3-cylindrede motorer.


Det giver Renault'en en udfordring på det opgivne brændstofforbrug, der med 18,2 km/l er klart dårligst. Samtlige af de nævnte konkurrenter præsterer over 20 km/l, pånær Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 125 der dog stadig formår at gå én liter længere på literen end Renault'en.

Captur kan dog bryste sig af at have en roligere gangkultur i motoren med fire cylindre, selv om mange af de 3-cylindrede efterhånden er ved at bevæge sig væk fra "hakkebræt-følelsen".

Renault Captur 2013 2018 bil Magasinet blå kabine interiør navigation touchskærm crossover

Renault Captur viser for alvor sin alder i kabinen.

Dateret kabine og mangel på sikkerhedsudstyr

Køreegenskaberne er da også tilforladelige...selv om Captur er bedre til komfort end dynamik.


Men der hvor Captur for alvor er udfordret, og viser sin alder, er i kabinen og på oversigten over udstyr, der afslører, at meget sikkerhedsudstyr ikke er en mulighed.

Touchskærmen på instrumentbordet fungerer nogenlunde, men langsomt, og desværre ser monteringen af den ikke elegant ud. Værre er dog fartpilot-vippeknappen mellem sæderne og volumen-knapperne over skærmen, som leder tankerne hen på Dacia.


Ja, jeg ved godt, at der også kan skrues op og ned for radioen bagpå rattet, men det fjerne ikke det grimme layout foran mine øjne omkring midterkonsollen.

Manglen på sikkerhedsudstyr som bl.a. adaptiv fartpilot er ærgerligt – men egentligt forståeligt med bilens alder taget i betragtning.

Renault Captur 2013 2018 bil Magasinet blå front forende crossover

Renault Captur fås også med 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse – her starter priserne ved 229.880 kr.

Duer den fem år efter?

Det efterlader en bil, der er et stykke fra sine velmagtsdage, og Captur må se sig overhalet på mange punkter af de fleste konkurrenter.

Captur falder ikke helt igennem, men den duer ikke til fulde.

Men er du tiltrukket af bilens ydre design, kan du også glæde dig over en fin og rolig motorgang med fire cylindre samt en fin langturskomfort.

Priserne for Renault Captur begynder ved 174.880 kr. for en variant med 90 benzin-hestekræfter.

Hver måned kan du læse holdningsorienterede artikler og anmeldelser i Bil Magasinet. Få de første 3 numre af Bil Magasinet for kun 99 kr. KLIK hér

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.