50 års jubilæum af R5
Det er 50 år siden, at Renault 5 blev lanceret, og det fortsætter Renault med at fejre med stil. Først præsenterede de i juli en Renault 5 Diamant, hvor det hele handlede om udseende og et underligt marmorrat, der ligner en kringle. Nu kommer en sportslig fejring af Renault 5 Turbo 2, hvor det hele handler om racerbanen.
Som det er blevet standard med fabrikkernes "restomods", så er det selvfølgelig elektriske kræfter, den gemmer på. Bagerst findes to elmotorer, en til hver af baghjulene. De leverer samlet 380 hk til en bil, der vejer 1.500 kg med batteri og det hele. Renault har prioriteret baghjulene så man kan lave nogle flotte donuts. Batteriet er på 42 kWh, så det er et åbent spørgsmål om det er bagdæk, eller batteriet der giver op først.

R5 Turbo er en lommeraket
Det fylde navn på denne sjove hatchback er Renault R5 Turbo 3E, hvor 3E står for næste generation fra Turbo 2 og E for elektrisk. Renault'en producerer 380 hk og et drejningsmomentet på 700 Nm. Topfarten er på 200 km/t og den når 0-100 km/t på 3,5 sekunder.
Den vejer 980 kg. uden batterierne, og det er opnået ved at hele bilen er formet i kulfiber inklusiv hjulkapslerne. Den ligner selvfølgelig stadig R5 Turbo med en perlerække af firkantede luftindtag på fronten og ved baghjulene.

Videospilsdesign
Udover den klassiske R5 Turbo 2 ligner den også noget der kommer ud af et videospil med de sjove farver og gigantiske hækspoiler. Det er måske ikke helt forkert, når der på startknappen står “Free play”. De klassiske 10 ure fra den originale Renault 5 Turbo er blevet til 10 skærme der pakker rattet ind i instrumentbrættet.
Renault 5 er produceret i mere end 5,5 millioner eksemplarer, og vi håber fejringen fortsætter. Dog er dette ligesom den pastelfarverede R5 diamant kun en showcar, så vi kan ikke købe den.
Alligevel kan vi ikke lade være med at håbe der kommer en som vi alle kan købe. De teasede jo allerede med en, der kunne købes, for halvandet år siden.