Renault Arkana 2021 pris
© Renault

Første tur: Livstilsbil i Mercedes-stil fra Renault

Arkana er navnet på en helt ny Renault-model som er en SUV-coupé. Nærmeste konkurrent er en Toyota, men den ligner en Mercedes

11. august 2021 af Mikkel Thomsager & Frederik Hauschildt
© Renault

Arkana er en helt ny Renault-model, som ikke afløser andre modeller i programmet, men derimod klemmer sig ind mellem Captur og Kadjar. Det er en SUV, men den faldende taglinje bag bagsæderne, gør den til en SUV-coupé, hvis nærmeste konkurrent ifølge Renault selv er Toyota C-HR og Citroën C4.

Set i profil ligner Arkana dog en miniudgave af Mercedes GLC Coupé, og selv om der et stykket vej i forhold til både dynamik, luksusoplevelsen og naturligvis pris fra en Arkana til en Mercedes GLC Coupé, så er tanken om en sporty luksus-SUV den samme i de to biler.

Renault forventer da også at topmodellen bliver den mest solgte. Der er dog kun to motorer (begge benzin) og tre udstyrsvarianter at vælge imellem.

Renault Arkana orange bagfra første tur
© Renault

God knæplads - mindre bagagerum

Teknisk bygger Arkana på Captur, men Arkana er 34 cm længe og har seks cm mere mellem akslerne. Det har givet mere benplads på bagsædet. Knæpladsen er ikke overdådig, men her kan nu sidde voksne, også i forhold til lofthøjden, trods den faldende taglinje. 

Den koster til gengæld i bagagerummet, hvor der faktisk er lidt mindre plads, end i den kortere Captur. Alt efter om man vælger versionen med benzin eller benzin-hybridmotor, hvor batteriet på 1,2 kWh reducerer bagagerummet fra 513 til 480 liter.

Det er dog næppe heller pladsforholdene, der skal få kunder til at hoppe fra Captur, der starter ved 208.990 kr. til Arkana, der starter ved 278.990 kr. men snarere en forøget luksusoplevelse, både i bilens udtryk og udstyr.  

Renault Arkana interiør første tur
© Renault

Simpel bagaksel koster på komforten

Luksusoplevelse følger dog lige knap med i bilens køreegenskaber. 

Støjvniveauet i kabinen er lavt, måske en anelse lavere end i Captur, men første tur i den nye bil, der blev præsenteret i Nordsjælland, afslørede køreegenskaber, der ligger tæt op ad Captur.

Både den og Arkana nøjes med et simpelt baghjulsophæng, som giver unuanceret affjedringskomfort og neutrale styreegenskaber. Trods det sporty udtryk, er det ikke en sportsvogn at køre.

Navnet Arkana er angiveligt hentet fra det latinske ord arcanum, der betydelig hemmelig eller mystisk, ofte sat i forbindelse med den spirituelle verden.

Renault Arkana interiør første tur
© Renault

Masser af udstyr

Udstyret er forholdsvis omfattende selv fra billigste version, og automatgear er standard uanset motorvalg. 

Der to at vælge imellem en 140 hestes benzin-motor på 1,3 liter, og en 145 hestes benzin-hybriddrivline, der benytter en 1,6 liters benzin-motor. Den kan ikke lade op med kabel, og kører kun kortvarigt på ren el, men klarer 20,0 km/l. 

Den 1,3 liters uden hybrid klarer 16,9 km/l. Merprisen for hybrid-versionen, som Renault kalder E-TECH, er 12.000 kr. Topversionen ”R.S. Line” til 331.990 kr. fås kun med hybridmotor. Basis-versionen ”Zen” og mellem-versionen ”Intens” fås med begge motorer.

Det meste af sikkerhedsudstyret er standard fra billigste variant. Arkana introduceres hos danske forhandlere i september.

Renault Arkana interiør første tur
© Renault

Herunder følger artiklen fra de første fotos blev vist, og den Arkana blev prissat i april 2021.

Renault Arkana pris 2021
© Renault

Masser af standardudstyr

Renault Arkana er udkommer i tre forskellige udstyrsniveauer, og har en bundpris på 278.990 kr. Det tjener dig en turbobenziner på 1,3 liter og med 140 hk. Du kan også opgradere med et E-TECH-system, der starter på 290.990 kr., og tilføjer et regulært hybridsystem og Renaults kendetegnende EDC-gearkasse.

Der er tre udstyrsniveauer:

  • Zen kommer standard med 7" infotainmentsystem med både Android Auto og Apple CarPlay. Systemet bruges også til de P-sensorer, der også er standard, og i interiøret vil du også finde kontakten til de LED-lys, du får med i købet. Automatisk vognbaneassistent, adaptiv fartpilot og automatisk vinduesvisker er også standard. Hertil kommer også 17" alufælge.
  • Intense opgraderer med 9,3" infotainment, en digital instrumentering på 10,2" og bakkamera. Dertil kan du også smide en yderligere LED-pakke og 18" alufælge.
  • R.S. Line er som navnet antyder det sportsinspirerede udstyrsniveau, der tilføjer alcantaraindtræk, sportssæder og et sæt skørter, så eksteriøret stemmer overens med interiøret. Renault vil ikke lade dig montere skørtesæt og skålsæder uden at have hestekræfter til at bakke det op, så derfor kan R.S. Line kun købes med E-TECH-motoriseringen.

Priser på Renault Arkana

  • TCe 140 Zen                278.990 kr.
  • E-TECH 145 Zen         290.990 kr.
  • TCe 140 Intense          297.990 kr.
  • E-TECH 145 Intense   309.990 kr.
  • E-TECH 145 R.S. Line 331.990 kr.
Renault Arkana pris 2021
© Renault

Arkana har kabine fra Captur

Kabinen i Arkana kendes fra Renault Captur. Det gør den 7" skærm med Android Auto og Apple CarPlay, der kommer standard, også.

Også kendt fra Captur, er motoren, der i Captur har både 140 hk og 160 hk, samt en opladelig PHEV-variant.

Renault Arkana pris 2021
© Renault

Renault Arkana kommer til sommer

Karrosseriets design er dog langt mere udfordrende og sporty, end Captur, Clio og Megane, og Renault lægger ikke skjul på, at biltypen skal konkurrerer med dyrere bilmærker, som Renault normalt ikke sammenligner sig med.

Renault meddeler, at Arkana kommer til Danmark i sommeren 2021, men ikke præcis hvornår, ligesom et yderligere motorprogram endnu ikke er annonceret.

Renault Arkana pris 2021
© Renault

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...