Renault 4Ever Trophy Concept er første forsmag på den kommende Renault 4, der skal afløse Captur i klassen for mini-SUV'er.

© Bil Magasinet

Hov, hvad er nu det: Renault 4 vender tilbage!

Renault viser første smugkik på den genopståede Renault 4 på Paris Auto Show 2022, hvor de også har medbragt den kommende nye Renault 5

19. oktober 2022 af Steen Bachmann

Renault 4 vender tilbage efter 30 år

På Paris Motor Show viser Renault, hvordan den kommende elbil Renault 4 kommer til at se ud. Konceptbilen har overdrevne linjer, og man skal lede godt efter detaljer fra den originale 4'er. Renault foretrækker da også at kalde det en hyper-retro - en blanding mellem en fremtids- og en retrobil.

Den originale Renault 4 er solgt i mere end 8 mio. eksemplarer i mere end 100 lande. Den debuterede i 1962 og fylder dermed 60 år 

Renault 4Ever Trophy er navnet på den konceptbil, som går forud for den produktionsklare Renault 4, der lanceres om et par år – og som netop nu er en af stjernerne på Paris Motor Show.

Den oprindelige Renault 4 var en bil med betydelig frihøjde og rummeligt interiør, der både befandt sig godt på landevejen og på grusvejen. En bil der både var til bagage og passagerer.

Renaults CEO Luca de Meo præsenterede den nye 4'er foran et stort publikum på Paris Mondial Auto Show 2022.

Overdrevet men genkendelig

Renault 4EVER Trophy show car er den anden ikoniske Renault model, der får en elektrisk genstart. Den første var jo den supersprøde Renault 5 prototype, der forventes lanceret allerede næste år i produktionsversionen.

Hvis man vil have en god ide om, hvordan Renault 4 kommer til at se ud, så er alle de sorte dele på bilen, det vil sige blandt andet hjul og sideskørter svært overdrevet, mens det der er sølvgråt – altså selve karosseriet – meget tæt på produktionsudgaven.

Og man skal ikke være decideret nørd – blot kende Renault 4 en smule - for at genkende 2022 udgaven af bilens silhuette, den horisontale kølergrill med markante forlygter, frihøjden, bagklappen samt det lille vindue bagerst.

Ligesom Renault 5 vil den nye Renault 4 benytte den nye, dedikerede CMF-BEV-platform. Begge biler bliver fire meter lange. Konceptbilen 4EVER Trophy har en akselafstand på 2,57 meter er 4,16 meter lang, 1.95 meter bred og 1.9 meter høj

Mens 4EVER Trophy helt klart er en offroader, er den også designet til at kunne klare sig på almindelig landevej.

Lygterne for og bag er identiske med dem, der kommer til at sidde i gadeversionen. Det oplyste Renault-logo får også premiere i Renault 4.

Positioneringen mellem Renault 5 (bagerst) og Renault 4 (forrest) vil være meget lig det vi finder i dag mellem Renault Clio og Renault Captur. I midten er det konceptbilen Renault R5 Turbo.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...