Renault Megane RS RenaultSport gul front racerbane 2018

Ny Renault Megane R.S. bider fra sig i første test

Renault Megane R.S. har et ry for at være blandt de hårdeste hunde i Hot Hatch-klassen. Frederik T. Frey drager til Spanien for at undersøge, om den nye franskmand stadig er skarp.

20. januar 2018 af Frederik T. Frey

Hvor?

På solbeskinnede veje i Andalusien foregår præsentationen af den nye Renault Megane R.S.

Hvad er nyt?

R.S.'eren tager, ikke overraskende, udgangspunkt i den velkendte og mere jævne Megane hatchback. Nyt er bl.a. motoren på 1,8 liter, der spytter 280 hk og 390 Nm af sig. Den kan kobles til enten en manuel gearkasse eller en dobbeltkoblingsgearkasse – begge med seks trin. En anden nyhed er inklusionen af Renault's 4Control firehjulsstyringssystem, der kan dreje baghjulene.

Renault Megane RS bagfra gul bagende racerbane cup 2018 hot hatchback

Den nye Renault Megane R.S. har 280 hk fra en 1,8-liters 4-cylindret turbomotor.

Hvem er konkurrenterne?

Kort sagt alt der ligner en familie-hatchback...men som kan køre som død og helvede. F.eks. Hyundai i30 N, Seat Leon Cupra, Peugeot 308 GTI og Honda Civic Type R.

Hvordan kører den?

Den nye Renault Megane R.S. kører overrraskende forskelligt alt efter, hvilket køreprogram der vælges. Selv en almindelig R.S.'er uden Cup-undervogn har et hav af indstillinger, der kan forvandle den franske hatchback fra magelig familiebil til engagerende sving-æder. Undervognen er hård uanset køreprogram, men til gengæld er der valuta for pengene, når det kommer til dynamikken. 

Læs mere om køreegenskaberne i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Renault Megane RS Renaultsport kabine sportssæder sort interiør 2018

Kabinen i Renault Megane R.S. har bl.a. lækre sportssæder og et rat med alcantara.

Hvornår lanceres den?

Selv om vi allerde har været bag rattet af Megane R.S., så er den danske lancering først omkring maj måned. Her lover importøren, at der vil være en god pris på plads – vi gætter friskt på 450.000 kr. Vi må væbne os med tålmodighed. Importøren oplyser yderligere, at den mindre Renault Clio R.S. også tages til Danmark.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.