Hvor?
Vi så den første gang på Frankfurt biludstillingen i september. Nu er vi bag rattet af den helt nye Renault Megane i Lissabon, Portugal.
Hvad er nyt?
Fjerde generation Megane fortsætter stilen, som Espace, Kadjar og fornylig Talisman slog an. Bilen har mærkets nye signatur-front med det store logo i snuden og C-formede LED-forlygter. Rent teknisk er den baseret på den samme CMF-platform som de tre førnævnte biler. I forhold til forgængeren, er Megane vokset 6,4 cm i længden og 2,8 cm mellem akslerne, mens den er sænket 2,5 cm. Den er blevet breddere og fremstår som en større, men også mere sportsligt udseende bil.
Kabinen har fået mere plads, særligt i bredden foran, og så er den blevet mere lækker. De flade sæder, den grimme plastik og primitive displays er afløst af dybere og mere støttende sæder, blødt kunststof på instrumentpanelet og skarpe farveskærme. I midterkonsollen kan du finde Renaults nye R-Link 2 multimediaanlæg, der kan udstyres med skærme i forskellige størrelser. Talisman leverer også meget af det udstyr, som nu kan fås til Megane: Automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, skiltegenkendelse, advarsel for biler i blinde vinkler, automatisk op og nedjustering af fjernlys, parkerings-assistent med videre.
Den kommer til Danmark med tre benzinmotorer på 100, 130 og 205 hk, såvel som to dieselmotorer med 110 og 130 hk. Udstyrniveauer er der tre af og visse modeller kan fås med dobbeltkoblinggearkasse.