Renault Captur TCe 130 GPF
© Renault

Første test: Populær mini-SUV opruster

Renault Captur er blandt de absolut mest populære mini-SUV’er. Konkurrencen er intens, men Captur stiller med markante forbedringer

12. november 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

For at slippe for mørke, vinterdeprimerende bil-billeder er vi strøget til Athen i Grækenland for at teste den nye Renault Captur. Til gengæld må vi kæmpe med underlaget på de græske veje, der bestemt ikke gør opgaven nemmere for Captur.

Bil Magasinet var inviteret af Renault

Renault Captur TCe 130 GPF
© Renault

Hvad er nyt i Renault Captur?

Renault Captur havde en enkelt konkurrent, da den blev præsenteret første gang tilbage i 2013. I dag er markedet for mini-SUV’er eksploderet og tæller nu mere end 20 konkurrenter. Lige i tide til at tage kampen op er Captur nu på vej til Danmark i ny og markant forbedret udgave.

På samme platform som den nye Nissan Juke er Captur svulmet op og blevet en mere voksen herre. De 11 cm, som Captur er blevet længere, er blandt andet brugt på plads til knæene for bagsædepassagererne. Her er ikke oceaner af plads men nævneværdigt mere luft end forgængeren.

Det er faktisk indenfor, i kabinen, at den mest markante forbedring har fundet sted. Materialekaliteten er hævet og den overordnede byggekvalitet synes også at have fået et nøk opad. Især sammenlignet med for eksempel Volkswagen T-Cross, der halter efter på kabinekvaliteten.

Den svampede køreoplevelse i forgængeren er skiftet ud med en mere voksen tilgang. Stadig med komfortabelt afstemt undervogn men uden helt så meget krængning. Til gengæld kæmper undervognen med de ujævne veje i Grækenland. De hårde stød forplanter sig direkte i rattet og i sæderne. Testbilerne i Grækenland er dog begge udstyret med store 18 tommer fælge, der umiddelbart føles som for stor en mundfuld. 

Læs meget mere om den nye Captur i det kommende nummer af Bil Magasinet.

Renault Captur TCe 130 GPF
© Renault

Hvilke motorer kommer der?

Motorprogrammet er bredt og rummer tre benzinvarianter med enten 100, 120 eller 155 hk. Senere kommer også en 1,5-liters dieselmotor og en plug-in hybrid. Hybridvarianten forener en 1,6-liters benzinmotor med en elmotor, der til sammen yder 160 hk. De endelige tal er ikke på plads endnu men Renault forventer en elektrisk rækkevidde på omkring 45 km.


Hvem er konkurrenterne?

De mange konkurrenter bliver kun flere det kommende år, hvor det ser ud til, at trenden med de højbenede fortsætter. Blandt de mest populære er Peugeot 2008, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq og Seat Arona.

Renault Captur TCe 130 GPF
© Renault

Hvornår lanceres Renault Captur?

Renault i Danmark har ikke priserne klar endnu men vi forventer at priserne starter ved 195.000 kr. for benzinvarianten med 100 hk og Zen-udstyr. Renault forventer at den mest populære bliver benzinvarianten med 130 hk, som vi gætter på starter ved 205.000 kr.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...