© Renault

Første test: Ny Renault Clio er en charmetrold med en flot kabine og teknisk snilde

Den ligner sin forgænger, men femte generation af Renaults bedst sælgende model er spritny. Her er vores førstehåndindtryk af minibilen, der nu er ekviperet med udstyr fra de større modeller og masser af charme.

26. juni 2019 af Søren Juul

Hvor er vi?

Portugal. Lissabon og omegn lægger asfalt til vores første test af Frankrigs mest solgte bilmodel. Testruten starter i lufthavnen og fortsætter ad motorvej ud på landet, hvor minibilen bliver motioneret på småveje, grusveje og brosten. 

© Søren Juul

Hvad er nyt?

Ved første øjekast ligner femte generation Clio den gamle model iført et lag kraftig sminke i form af smarte LED-lygter og kromrammer om vinduerne. Men sæt de to generationer side om side og det står klart, at der er tale en ny bil med et friskere og mere moderne design. Der er kommet "horn" i motorhjelmen og baglygterne breder sig nu længere indover bagklappen. Det sidste får bilen til at se bredere ud. 

Rent fysisk er den nye Clio krympet 1 cm i længden og 5 cm i højden, mens den har tabt sig op til 50 kg, men uden at det er gået udover rummeligheden.  Faktisk er bagagerummet vokset med 26 liter.

Stik hovedet ind i kabinen og den sidste tvivl om genbrugsmekanik fordufter, for her er virkelig sket ting og sager.  


© Renault

Hvordan er kabinen i den nye Renault Clio?

Bag rattet sidder nu digitale instrumenter i stedet for analoge og i midterkonsollen kan man få en enorm tablet-agtig skærm på 9,3". Det får den gamle Clio til at føles som noget fra teknisk museum. Samtidig har kvalitetsfornemmelsen fået et ordenligt løft opad med mageligere sæder med længere siddehynder og bløde materialer på den øverste del af instrumentpanelet.
  
Midterkonsollen ser helt tysk ud med vandret arrangerede "piano-knapper" og kromindrammede drejehjul til klimaanlægget. Tilsæt et tykt sportsrat i den testede variant med "R.S. Line" udstyr og resultatet er en meget appetitlig kabine. 

© Søren Juul

Fortæl lidt mere om teknikken...

Clio "V" er den første Renault, som bygger på den nye "CMF-B" platform fra Renault/Nissan/Mitsubishi-alliancen, som er foreberedt til elektrificering. Det betyder at du fra 2020 kan få modellen i en hybrid-variant kaldet Clio E-TECH, hvor en 1,6 liters benzinmotor arbejder sammen med to elmotorer og et lille 1,2 kWh batteri.

Vi kender ikke de nærmere specifikationerne endnu. Renault lover at drivlinjen er så effektiv, at man vil kunne køre op til 80% af tiden i byen på strøm. Det må vi se til den tid. 

Til start kommer modellen i Danmark med 75 til 130 hk leveret af en stribe nye benzinmotorer og et par opdaterede dieselmotorer.

Basisvarianten får en 3-cylindret 1,0 liters benzinmotor uden turbo med 75 hk, som der næppe kan være meget riv i. Vi har testet den næste motor i modelprogrammet, en ny 100 hk 3-cylindret 1,0 liters TCe med turbo, som akkurat kunne sætte nok skub i bilen til at den ikke føltes sløv. Denne motor afløser i øvrigt den gamle motor i samme størrelse med 90 hk.

Vi har kørt flest kilometre i topmodellen med benzinmotor, som har 130 hk fra en 1,3 liters TCe turbomotor med fire cylindre. Den gør også tjeneste i Mégane, Scenic, Kadjar m.fl. og kommer som standard med en velfungerende 7-trins EDC dobbeltkoblingtransmission. De mindre motorvarianter har som standard 5-trins manuelt gear, men den 100 hk benzinmotor kan bestilles med trinløst CVT-gear. 

Har du mere brug for en nøjsom dieselvariant, så kommer Clio med 85 eller 115 hk fra en 1,5 Blue dCi dieselmotor, der er blevet opdateret til leve op til de nyeste emissionskrav.  

© Søren Juul

Hvordan ser udstyrslisten ud i den nye Clio?

Godt spørgsmål! Importøren forhandler i skrivende stund de danske priser og udstyrslister på plads med fabrikken, men fra hovedkontoret i Albertslund forlyder det, at den nye Clio kommer til Danmark med fire udstyrsniveauer kaldet Life, Zen, Intens og det nye R.S. line, der skruer op for den sportslige attitude. 

Følgende ved vi dog:
 
Renault har hentet udstyr fra de større modeller og installeret i den lille Clio sammen med en radar og et kamera i forruden. Af højdepunkterne kan vi nævne en velfungerende adaptiv fartpilot, der i samspil med en vejbaneassistent selv kan holde bilen midt mellem linjerne på motorvejen. Det fungerer godt for en bil i denne prisklasse, men systemet kræver, at der er tydeligt opmalede vejstriber, hvilket gør den delvist selvkørende funktion ubrugelig på landevej.  

Bliver der kø, kan Clio også bremse selv ned til 0 km/t og automatisk sætte igang igen. Overvågning af blinde vinkler ved vognbaneskift og en evne til at aflæse trafikskilte er også noget nyt i Clio, men hvor meget af førnævnte udstyr, der bliver standard, ved vi ikke.  
© Renault

Hvem er konkurrenterne? 

Der er masser af alternativer til en Clio: Ford Fiesta, VW Polo, Seat Ibiza, Peugeot 208 og Kia Rio for at nævne nogle stykker. 

Udmærket! Fortæl hvordan den kører...

Det kan du læse meget mere om et i et kommende nummer af Bil Magasinet, hvor vi deler både plusser og minusser ud til den kække franskmand. Vi kan dog sige så meget nu, at Clio'en ikke byder ind med adrætte køreegenskaber som f.eks. en Ford Fiesta, men i stedet leverer en køreoplevelse fokuseret på komfort, masser af gadgets og flot design.

Den nye Renault Clio har dansk forhandler-premiere til august. 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...