Renault Clio 2021
© Renault

Første test: Ny Renault Clio er en charmetrold med en flot kabine og teknisk snilde

Den ligner sin forgænger, men femte generation af Renaults bedst sælgende model er spritny. Her er vores førstehåndindtryk af minibilen, der nu er ekviperet med udstyr fra de større modeller og masser af charme.

26. juni 2019 af Søren Juul

Hvor er vi?

Portugal. Lissabon og omegn lægger asfalt til vores første test af Frankrigs mest solgte bilmodel. Testruten starter i lufthavnen og fortsætter ad motorvej ud på landet, hvor minibilen bliver motioneret på småveje, grusveje og brosten. 

Renault Clio 2021
© Søren Juul

Hvad er nyt Renault Clio?

Ved første øjekast ligner femte generation Clio den gamle model iført et lag kraftig sminke i form af smarte LED-lygter og kromrammer om vinduerne. Men sæt de to generationer side om side og det står klart, at der er tale en ny bil med et friskere og mere moderne design. Der er kommet "horn" i motorhjelmen og baglygterne breder sig nu længere indover bagklappen. Det sidste får bilen til at se bredere ud. 

Rent fysisk er den nye Clio krympet 1 cm i længden og 5 cm i højden, mens den har tabt sig op til 50 kg, men uden at det er gået udover rummeligheden.  Faktisk er bagagerummet vokset med 26 liter.

Stik hovedet ind i kabinen og den sidste tvivl om genbrugsmekanik fordufter, for her er virkelig sket ting og sager.  


Renault Clio 2021
© Renault

Hvordan er kabinen i den nye Renault Clio?

Bag rattet sidder nu digitale instrumenter i stedet for analoge og i midterkonsollen kan man få en enorm tablet-agtig skærm på 9,3". Det får den gamle Clio til at føles som noget fra teknisk museum. Samtidig har kvalitetsfornemmelsen fået et ordenligt løft opad med mageligere sæder med længere siddehynder og bløde materialer på den øverste del af instrumentpanelet.
  
Midterkonsollen ser helt tysk ud med vandret arrangerede "piano-knapper" og kromindrammede drejehjul til klimaanlægget. Tilsæt et tykt sportsrat i den testede variant med "R.S. Line" udstyr og resultatet er en meget appetitlig kabine. 

Renault Clio 2021
© Søren Juul

Teknikken i den nye Renault Clio

Clio "V" er den første Renault, som bygger på den nye "CMF-B" platform fra Renault/Nissan/Mitsubishi-alliancen, som er foreberedt til elektrificering. Det betyder at du fra 2020 kan få modellen i en hybrid-variant kaldet Clio E-TECH, hvor en 1,6 liters benzinmotor arbejder sammen med to elmotorer, ydelsen er 140 hk og lille 1,2 kWh batteri.

Renault lover at drivlinjen er så effektiv, at man vil kunne køre op til 80% af tiden i byen på strøm. Det må vi se til den tid. 

Modellen i Danmark med 85 til 130 hk leveret af en stribe nye benzinmotorer og et par opdaterede dieselmotorer.

Vi har testet den næste motor i modelprogrammet, en ny 100 hk 3-cylindret 1,0 liters TCe med turbo, som akkurat kunne sætte nok skub i bilen til at den ikke føltes sløv. Denne motor afløser i øvrigt den gamle motor i samme størrelse med 90 hk.

Vi har kørt flest kilometre i topmodellen med benzinmotor, som har 130 hk fra en 1,3 liters TCe turbomotor med fire cylindre. Den gør også tjeneste i Mégane, Scenic, Kadjar m.fl. og kommer som standard med en velfungerende 7-trins EDC dobbeltkoblingtransmission. De mindre motorvarianter har som standard 5-trins manuelt gear, men den 100 hk benzinmotor kan bestilles med trinløst CVT-gear. 

Har du mere brug for en nøjsom dieselvariant, så kommer Clio med 85 eller 115 hk fra en 1,5 Blue dCi dieselmotor, der er blevet opdateret til leve op til de nyeste emissionskrav.  

Renault Clio 2021
© Søren Juul

Priser og udstyr for Clio opdateret 2021

Den nye Clio kommer til Danmark med tre udstyrsniveauer kaldet Zen, Intens og det nye R.S. line, der skruer op for den sportslige attitude. Zen fås kun til de små motorer og e-tech hybrid. Prisforskellen for at opgradere er 12.000 kr. fra Zen til Intens og for R. S. line skal man lægge 10.000 kr. ekstra. Her følger det vigtigste standard udstyr:

ZEN: 16" flexfælge, ABS- ESC-systemer, fartpilot og lane assist, LED forlygter, varme i forsæder, manuel aircon, el ruder for, nødbremsesystem 0-80 km/t

INTENS: inklusiv alt fra Zen, alufælge, 7" digital førerskærm, Klimaanlæg, navigation, C-formet LED forlygter, el bagruder, LED belysning i kabinen, Renault Multisense (ændrer speederrespons, farver i kabinen og motorlyd),  regnsensor, opvarmet rat, Parkeringssensor bag, kromdetaljer både inde- og udvendig.

R. S. Line: inklusiv alt fra Intens, 17" alufælge, LED tågelygter, sports rat og -sæder, speederpedal i aluminium, gearvælger og håndbremse med røde syninger, R. S. Mærkater over det hele.

Priserne for motorkraften:

Vi starter med nyheden, Renault Clio e-tech hybrid koster fra 230.900 kr. med den mest skrabede udstyrsvariant kaldet Zen. 

Mindste TCE benzinmotor med 100 hk koster 159.353 kr. Den kraftigere 130 hk variant starter fra 191.004 kr., men så får man også "Intens" udstyrsvariant. 

Mindste Diesel med 85 hk der kører 23,8 km/l koster fra 177.102 kr., mens den større diesel der yder 115 hk koster 199.603 kr., men igen så får man stadig udstyret fra Intens.

Renault Clio 2021
© Renault

Hvem er konkurrenterne? 

Der er masser af alternativer til en Clio: Ford Fiesta, VW Polo, Seat Ibiza, Peugeot 208 og Kia Rio for at nævne nogle stykker. 

Udmærket! Fortæl hvordan den kører...

Det kan du læse meget mere om et i et kommende nummer af Bil Magasinet, hvor vi deler både plusser og minusser ud til den kække franskmand. Vi kan dog sige så meget nu, at Clio'en ikke byder ind med adrætte køreegenskaber som f.eks. en Ford Fiesta, men i stedet leverer en køreoplevelse fokuseret på komfort, masser af gadgets og flot design.

Den nye Renault Clio har dansk forhandler-premiere til august. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...