Renault Zoe ZE50
© Renault

Første test: Mere strøm i Renault Zoe

Renault har fået næsten 100 ekstra kilometer ud af batteriet i lille Zoe, der nu har en rækkevidde på niveau med større og dyrere elbiler

16. september 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Den billedsmukke, italienske ø i Middelhavet skaber kulissen for vores første test af den nye Zoe. Den nye lyseblå farve, Celadon Blue, går næsten i et med det turkise hav.

Bil Magasinet var inviteret af Renault

Renault Zoe ZE50
© Renault

Hvad er nyt i Renault Zoe?

Største nyhed i den nye Zoe er det større og bedre batteri, der nu rummer 52 kWh. Langt over det dobbelte af de 22 kWh, som Zoe havde ved introduktionen i 2012. Det nye batteri driver elmotoren med 136 hk og klarer lige knap 400 km på en opladning. Tæt på det samme som den noget dyrere Jaguar I-Pace. Godt nok er Zoe en lille bybil men rækkevidden matcher langt større modeller.

Får du installeret en 7 kW ladeboks i garagen lader Zoe op på omkring 9 timer, så batteriet kan lades op, mens du sover. I virkeligheden er det nok de færreste, der kommer til at lade sin Zoe hver dag – en gang om ugen vil være nok til at dække de fleste kørselsbehov. Er du på farten kan du lade 150 km på batteriet i løbet af 30 min med en 50 kW hurtiglader.

Komforten er i øvrigt forbedret med bedre lydisolering, så vi er fri for at høre for meget på den irriterende, lovpligtige summe-lyd, der i øvrigt kan indstilles til tre forskellige lyde. Undervognen er samtidig sat op til komfort og takler vægten på 1.500 kg fint. Presser vi Zoe lidt på de sardinske bjergveje, skal der til gengæld ikke meget til, før vi føler, at dækkene er ved at blive krænget af.

Den nye skærm i midten er markant bedre og står med ret skarp grafik.
© Renault

Hvem er konkurrenterne?

Zoe har ikke helt samme charme som den kommende Honda E, men til gengæld næsten dobbelt så lang rækkevidde – og med stor sandsynlighed et noget mindre prisskilt. VW iD.3 er også på trapperne, hvor den mindste, der prismæssigt befinder sig på samme niveau som Honda E, kører 330 elektriske kilometer. Når vi taler rækkevidde for pengene er Zoe noget foran konkurrenterne.


Hvornår lanceres Renault Zoe?

Der er ikke meldt en endelig dato ud for, hvornår den nye Zoe kommer til Danmark. Priserne bliver ifølge Renault en anelse højere end den nuværende med 41 kWh batteri, som starter ved 234.900 kr.

Ladeporten på Renault Zoe ZE50
© Renault

Vi synes...

Læs flere køreindtryk, og om den nye Renault app, i næste nummer af Bil Magasinet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...