Vildt! Danske Lars kører fra Peking til Paris i sin Porsche 911

Lars Rolner og hans kone Annette sætter i morgen afsted på et vaskeægte eventyr, når de skal køre 14.000 km fra Kina til Frankrig i en specialbygget Porsche 911.

1. juni 2019 af Anders Richter

Fra Kina til Frankrig

Et af de hårdeste og længste billøb, der findes hedder Peking-to-Paris, og det er kun blevet afholdt seks gange i verdens historien. Første gang var i 1907, og i morgen går starten så for syvende gang fra den kinesiske hovedstad Beijing. En af de deltagende biler er dansk, og den skal køres af Lars Rolner bag rattet og hans kone Annette i passagersædet. Han står for at give den gas, og hun står for at finde vej. 

De skal klare turen i en Porsche 911

Utroligt nok har Lars og Annette faktisk deltaget en gang før i løbet. Dengang var det i en Bentley fra 1928, men i år har de valgt at opgradere køretøjet til noget nyere og mere sikkert:

"Bilen er en Porsche 911 S fra 1974. Den er ombygget af en tysker, der hedder Erik Brandenburg. Han har lavet omkring 25 biler i alt på denne måde. Hvis du ser på forstærkningerne, er de helt vilde. Det her er dog den første af dem, som skal ud og køre Peking Paris-rallyet, men hans biler har deltaget i mange andre af de længere og hårde rally-løb rundt om i verden," fortæller Lars Rolner til Bil Magasinet

Du kan læse Lars Rolner's personlige blog her

Der skal ikke spares på dette projekt

Efter Lars Rolner modtog bilen, var der dog stadig lang vej til målet. Der skulle nemlig monteres en masse specialudstyr, så de kan klare deres lange rejse. Manden, de har fået til at hjælpe, er Brian Løkke, som bor i Oksbøl. Han arbejder til daglig med at reparere og renovere Porsche-modeller:

"Vi har aldrig lavet en rallybil før, men Lars har bare sagt, at han ville have det sådan der, og heldigvis har Lars også en ældre original Porsche 911, som har deltaget i Dakar-rally, hvor vi kunne hente lidt inspiration fra," siger Brian Løkke, hvorefter Lars Rolner igen tager ordet og pointerer, at der ikke er sprunget over, hvor gærdet er lavest noget sted på denne bil:

"Jeg er meget realistisk omkring dette projekt, og det skal altså bare være lavet færdigt. Jeg vil ikke stå et eller andet sted i Mongoliet med en bil, der ikke kan køre videre, bare fordi jeg ville spare 100 euro," slutter Lars Rolner, som estimerer, at det nok har taget et par tusinde timer, når alt arbejde med karrosse, motor og diverse ombygninger tælles sammen. 

14.000 km i en Porsche 911

Lars og Annette Rolner sætter afsted fra Beijing i morgen d. 2. juni, og meningen er, at de skal være fremme i Paris d. 7. juli. Ruten strækker sig over 14.000 km, og vi krydser fingre for, at de kommer helskindet frem. 

Hvis du gerne vil vide mere om bilen og ikke mindst Lars og Annette's forventninger til eventyret, kan du læse meget mere i det næste nummer af Bil Magasinet (BM1907), som udkommer d. 13. juni. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.