© bilmagasinet.dk

Team Essex sejrer på Le Mans

Det danske team får ros af Porsche Motorsport efter stor præstation

14. juni 2009 af Steen Bachmann

Det eneste danske team i 24-timers løbet på Le Mans vandt efter suveræn kørsel natten igennem.

"Dette her er en drøm, der går i opfyldelse. Det har været sådan et løb, hvor man aldrig med sikkerhed ved, om man vinder, før end til allersidst,” slog teamejer Peter Halvorsen fast efter løbet.

Team Essex måtte kæmpe hårdt for sin første Le Mans-sejr. Stort set gennem hele løbet blev holdet presset af Navi Team Goh i en tilsvarende Porsche RS Spyder. Ja, kampen mellem dem var faktisk så tæt, at en af Navi Team Gohs kørere ramte Team Essex-bilen hårdt på et tidspunkt, hvor Emmanuel Collard sad bag rattet. Franskmanden kunne fortsætte, efter at Team Essex-mekanikerne havde fået repareret de ødelagte dele.

Elgaard: Et hårdt løb

På intet tidspunkt var forspringet i konkurrencen større end fire omgange, men oftest var det mindre. I den afsluttende fase af løbet var der således kun lidt mere end to omgange mellem de førende. Men kort før løbets sidste time gik i gang, forsvandt de to nærmeste udfordrere til Team Essex. Men føringen var allerede en realitet, og holdet kørte sig til sejren.

”Dette løb har været meget hårdt. Løbet startede ekstremt tæt, og så har Collard og jeg kørt 21 af de 24 timer, og det har været utroligt hårdt. Men heldigvis har vi ikke haft nogen problemer med bilen ud over de to episoder, hvor vi blev påkørt i nat,” fortalte Casper Elgaard, lige inden han skulle i bilen for at køre den i mål. ”Jeg er spændt, og en sejr er virkelig en forløsning. Både for teamet, men også for mig efter min tredjeplads i 2007 og min andenplads sidste år.”


Fantastisk debutant-sejr

For Kristian Poulsen var det ikke bare første gang, at han kom på podiet ved 24-timers løbet på Le Mans. Det var også første gang overhovedet, at han var til start i løbet.

 ”Dette her er helt fantastisk. Det kan simpelthen ikke være bedre. Hele teamet kom for at vinde. Casper og Emmanuel har gjort en fantastisk indsats, og jeg kan bare være stolt over at være med på holdet,” siger Poulsen.

 ”Det var helt fantastisk i morges, da jeg kom i bilen, og solen stod op bag ved Dunlop-broen. Det var stort. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.”


Ros fra Porsche

© bilmagasinet.dk

Udover klassesejr i LMP2 vandt Team Essex også en pris fra Michelin for bedste brændstoføkonomi under løbet. Michelin Green X Challenge uddeles til den bil, der har det bedste forhold mellem omgangstider og brændstofforbrug.

"Vi er stolte af, at en privatejet RS Spyder på samme tid kører meget hurtige tider og også vinder en pris for bedste miljøbevidsthed," siger Porsche Head of Motorsport, Hartmut Kristen.


Chok tidligt om morgenen

Ved femtiden søndag morgen fik Team Essex en ubehagelig overraskelse. Emmanuel Collard havde erstattet Casper Elgaard bag rattet, da franskmanden over radioen pludselig meldte tilbage til pitmandskabet, at han var blevet påkørt.

Emmanuel Collard fik kørt den skadede bil ind til pitten, og her var det tydeligt at se, at bilen var blevet ramt hårdt bagfra. Bagvingen manglede således helt, mens den bageste del af karrosseriet også hang i laser.

Efter at den obligatoriske optankning og dækskiftet var blevet udført, blev bilen rullet ind i garagen, hvorefter mekanikerne fra Team Essex gik i gang med en koncentreret indsats for at få gjort bilen klar igen. En ny motorhjelm blev monteret. Det samme gjaldt bagvingen og hele den konstruktion, som ikke bare bærer bagvingen, men også udgør en deformationszone og rummer den indbyggede trykluftsdonkraft.

 Selv om det var første gang, at mandskabet fra Team Essex skulle foretage en så omfattende udskiftning af dele, blev opgaven løst hurtigere, end man kunne have turdet tro på, da den skadede bil kom ind i pitten.

5 minutter og 23 sekunder blev pitstoppet officielt registreret til, og da den værste rival - Navi Team Gohs bil - måtte bruge 3 minutter og 55 sekunder på sit pitstop, satte Team Essex reelt kun halvandet minut til og forsvarede sin førsteplads. Konkurrentens pitstop gav en forklaring på, hvad der var sket.

”Det er helt klart Team Goh-bilen, der er braget op bag i vores bil,” konkluderede Kristian Poulsen, efter at han havde fulgt mekanikernes hurtige arbejde i garagen. ”Til alt held kostede det os ikke føringen.”

Teamejer Peter Halvorsen havde egentlig sagt nej tak til at deltage i løbet, men ombestemte sig efter at Porsche tilbød at spytte i kassen og levere dele og teknisk bistand. Teamets grønne og hvide Porsche RS Spyder kørte stærkt og uden problemer.

© bilmagasinet.dk

Under store klapsalver og hujen fra de mange danske publikummer fik Elgaard, Poulsen og Collard overrakt trofæet for at have vundet LMP2-klassen på Le Mans 2009.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.