Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Mød “Singer Denmark”, som er en af de mest eksklusive sportsvogne, der findes i kongeriget Danmark.

Historien om den dag, vi kørte den danske Singer Porsche

Amerikanske Singer har på 10 år ombygget 100 eksemplarer af Porsche 911. Én af dem er landet i Danmark. Den hedder kort og godt Singer Denmark, og Anders Richter har fået en tur.

10. juli 2020 af Anders Richter

Mød "Singer Denmark"

Gyset går gennem min krop. Den der følelse du får, når hjernen pludselig finder ud af, at din krop er landet lige midt i den drøm, du har haft så mange gange. For mig er drømmen at komme bag rattet af en særlig Porsche 911 ombygget af amerikanske Singer på et helt særligt stykke asfalt et hemmeligt sted i Danmark. Og lige nu sidder jeg midt i den drøm på vej gennem det bakkede landskab, hvor sving efter sving ligger trygt på rygraden. 

Virkeligheden overgår nogle gange drømmene, og i dag er en af de dage. Virkemidlet er dog også noget helt særligt. Den har navnet Singer Denmark, og det er et kunstværk placeret på fire Michelin Pilot Sport-dæk.

Denne artikel stammer fra Bil Magasinet. Gå ikke glip af dit månedlige bilfix! Husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér!

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

En af de detaljer, der er svær at spotte, er, at karrosseriet på en Singer er lavet helt i kulfiber. Det holder vægten nede på omkring 1.200 kg.

Tak til Rob Dickinson!

Manden, vi skal takke for lige præcis denne bil, er født i England, bosat i Californien, og lystrer navnet Rob Dickinson. Egentlig var han en succesfuld musiker på helt rette vej, men i 2009 valgte han at tage et skarpt højresving og oprette et firma kaldet Singer Vehicle Design i en fabriksbygning i udkanten af Los Angeles. Bil Magasinet har tidligere besøgt Singer, men vi har aldrig selv været bag rattet – før nu.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Porsche's greatest hits

Singer tager de bedste dele fra de mest episke generationer af Porsche’s 911-model, og sætter dem sammen på en ny og unik måde. De kunne ligeså godt have kaldt den Porsche 911 ”Greatest Hits”, for det er i virkeligheden det, de skaber. De fleste dele, der bliver monteret, bliver forbedret på alle mulige og umulige måder. 

Panelerne, som er påført en blodrød lak, virker eksempelvis bekendte i formen, men prik på dem med neglen, og du vil bemærke, at lyden er anderledes. Grunden til det er, at de ikke længere er i metal. De ydre dele er i stedet udført i kulfiber. Hele bilen er stadig en Porsche 911 – men den er alligevel blevet meget mere end det.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Stort set alle dele i kabinen er enten nye, ombyggede eller renoveret til nystand. De lækre sportssæder er leveret af Recaro.

O-tæller som et armbåndsur

Mine hænder mærker det smukke Momo Prototipo-rat, mens øjnene har fornøjelsen af at stifte bekendtskab med de fine detaljer i kabinen. En stribe, der går på tværs af kabinen, er udført i det skønneste læderflet. 

I midten er der endda også integreret en nutidig Becker-radio. Det ligner noget, som har siddet i bilen altid, men det er altså en detalje, som Singer har tilført. Omdrejningstælleren er monteret direkte i synsfeltet, og den har mere tilfælles med et dyrt armbåndsur end et instrument monteret i en bil.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Omdrejningstælleren, der går til 11.000 o/min, er en af Singer’s særlige detaljer. Det røde felt ligger dog ved 7.000 o/min.

En tur over Atlanten

Det røde felt starter ved 7.000 o/min, og da først olien er varm, begynder jeg at udforske en ny side af den danske Singer. Lydniveauet stiger og endnu en bølge af lykke skyller ind over kabinen og ikke mindst mig som chauffør.

Testbilen startede sit liv som en Porsche 964 Carrera 2 i Schweiz i 1992, hvor der hverken bruges salt eller andre ting, som kan true metallet. Herefter levede den lidt over et årti i nabolandet Frankrig, hvor en bilsamler passede og plejede den. Det var her, den danske ejer fandt bilen og slog til. Med bilen placeret i garagen greb den danske ejer telefonen, for han havde en drøm. En drøm om at få sig sin helt egen Singer Porsche. 

Han ringede derfor til Rob Dickinson hos Singer Vehicle Design og fik booket en tid til inspektion. Herefter monterede han bilen i en container, som krydsede Atlanterhavet med skib. Han tog selv flyveren og var derfor til stede, da bilen kyssede amerikansk jord for første gang. Porsche’n blev godkendt, og operationen kunne gå i gang. Over et år senere kom der et opkald den anden vej: ”Din bil er klar!”.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Motoren findes i fire forskellige effekttrin. Her har vi at gøre med den mellemste med 380 hk.

Singer har masser af Muskler

Ombygningen, som Singer udfører, er omfattende. Chassis, motorblok og døre bliver genbrugt – resten enten udskiftes eller modificeres. Og fordi alt bliver speciallavet til lige netop den enkelte bil, kan du vælge frit på alle hylder, når det kommer til udstyr og specifikationer. Vil du have en speciel læderfarve, er det bare med at vælge, og når det kommer til boxermaskineriet bagi, har du tre muligheder, hvoraf den danske bil er udstyret med den mellemste rent effektmæssigt.

Bag rattet mærker du ikke en mangel på kræfter – tværtimod. Mekanikken er en af de store juveler i Singer-pakken. Opgaven med at bygge motoren blev i dette tilfælde outsourcet til motorbyggeren og -tuneren Ed Pink, som også har sit værksted i Los Angeles. Han tog den oprindelige motor fra donorbilen, skilte den fuldstændig ad og forbedrede stort set alle dele. Det betyder, at volumen er forøget fra 3,6 liter og 250 hk i den originale til 3,8 liter og 380 hk. Og de kan alle hidkaldes ved at vrikke lidt med højrefoden – så det gør jeg.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

En af de fine detaljer er, at denne Singer kører med keramiske bremser fra en nyere 911-model.

Afbalanceret og mekanisk

Styretøjet har en fantastisk tyngde, mens køreoplevelsen virker gammeldags og ny på én og samme tid. Du har fornemmelsen af at sidde i en ældre Porsche 911, men den kører som en langt nyere af slagsen. Bremserne er opgraderet til hundedyre keramiske skiver, og støddæmperne leveres af specialisterne hos svenske Öhlins.

Det er ikke en racerbil, og den er heller ikke sat sådan op. I stedet er den danske Singer justeret til at yde sit optimale under kvik landevejskørsel. Så det er præcis, hvad jeg serverer for den. Første gang, jeg sender nålen i omdrejningstælleren op mod det røde felt, virker det som om, solen lyser lidt kraftigere, og smilet bliver lige en tak bredere. Lyden er hård, mekanisk og afbalanceret på én og samme tid – meget a la en nyere 911 GT3 bare i en klassisk og tidløs indpakning.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Indtil nu har Singer ombygget 100 biler. Tallet er fortsat stigende.

Singer Porsche giver kuldegysninger

Hastigheden begynder at kravle derop, hvor det bliver kriminelt. Svinghastighederne stiger, og den røde Porsche bliver ved med at ville have mere. Vi er slet ikke i nærheden af bilens grænser endnu, men selv, når du kører den 80 pct., får du en oplevelse uden lige. Ja, du behøver faktisk slet ikke køre den for at få kuldegysninger.

Denne artikel stammer fra Bil Magasinet. Gå ikke glip af dit månedlige bilfix! Husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér!

Parkér bilen, stig ud, og åbn døre og klapper. Præcis som et barn, der iagttager en detaljeret modelbil, kan du blive ved med at finde løsninger, som får øjnene til at blive store og kæben til at trække mod syd. Det quiltede læder under frontklappen er syet så perfekt, at det kan få en syerske med 30 års jubilæum hos Georg Jensen Damask til at knibe en tåre, og det fortsætter i motorrummet bagest. Det er renset for unødige detaljer, og tilbage er kun det vigtigste. Indsugningsmanifolden, som er med til at skabe den snerrende lyd, hæver sig over motoren som en kongekrone, der skinner lige præcis nok til at være eksklusiv men ikke nok til at virke overdrevet.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Amerikanske Singer tager en Porsche 911 og koger den ned til essencen af, hvad sådan en bil er, og ikke mindst hvordan den skal se ud. 

Når et smil siger alt

Ejeren af bilen kigger på mig og smiler. Han ved, at jeg lige har fået samme oplevelse, som han fik, første gang han kunne få lov til at køre den bil, han ventede så længe på at få. Jeg er hooked, og han ved det. De sidste to timer har jeg haft en overnaturlig mængde af kroppens lykkestof til at ramme samtlige punkter i min krop. De rigtige ord er svære at finde, så vi griner i stedet.

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Vidste du? Amerikanske Singer har præsenteret sin seneste kreation, der kaldes for Singer DLS. Bilen vil blive ombygget i 75 eksemplarer, og den er udstyret med en ny motor med 500 hk. Prisen for ombygningen ligger i omegnen af 12 mio. kr.

Når tiden tæller...

En Porsche 911, der er ombygget af amerikanske Singer, er ikke verdens hurtigste sportsvogn eller den mest komplicerede. I stedet skal den ses som et langsomt indkog af de bedste ingredienser fra Zuffenhausen. En mikstur, der har stået på komfuret i timevis for at opnå den dybe og kraftfulde smag, som kun god tid kan levere. Ja, du kunne købe en splinterny 911 for omtrent de samme penge, som Singer-ombygningen koster, men ingen af dem rammer denne helt særlige stil og følelse, som så mange bilentusiaster verden over er faldet for – og nu altså også en dansker. 

Vil du nørde mere i, hvordan Singer ombygger bilerne, så læs vores reportage fra Singer's værksted i Californien ved at klikke hér!

Porsche 911 Carrera 2 by Singer Denmark

Porsche 911 Carrera 2 by Singer

Motor

  • B6, 3.800 cm3, 12V

Ydelse

  • 380 hk ved 6.800 o/min
  • 389 Nm ved 5.500 o/min

Topfart

  • 256 km/t  

0-100 km/t 

  • 4,0 sek.  

Vægt 

  • 1.200 kg

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...