Så fedt er det at køre 10.000 km i sin Porsche 996 Turbo

Anders Richter leasede sin drømmebil i form af en Porsche 996 Turbo sidste sommer. Det blev til 10.000 km, og her fortæller han, hvad der gik godt – og skidt.

28. april 2019 af Anders Richter

Bag rattet af min drømmebil

Sommeren 2018 var speciel. Mest fordi jeg gik rundt med nøglerne til en af mine helt store drømmebiler i lommen. Bilen stod klar. Den var min, og jeg kunne bruge den, alt det jeg ville, uden at skulle aflevere den retur igen. Faste læsere vil vide, at jeg for nogle år siden købte en Porsche 996 Turbo. 

Indtil sidste sæson, havde den stået og ventet i garagen, men sommeren 2018 blev altså tidspunktet, hvor jeg flexleasede bilen, så der kunne komme nummerplader på. Jeg vil i denne artikel beskrive, hvordan det var, at trille 10.000 km i en af mine helt store drømmebiler. 

Køretur til Alperne...

Sæsonen startede hos Porsche Leasing, der stod for leasingdelen. Bilen havde dog knap nok fået nummerplader på, før jeg kørte den til Hamborg og smed den på et autotog mod syd. En gruppe biltosser og jeg kørte derned med det ene formål at finde fede veje, og det gjorde vi. 

Men der var skår i Porsche-glæden. Lige inden afgang røg koblingsslavecylinderen på Porsche'n. En kendt fejl på modellen, og jeg fik den hurtigt fikset. På turen sydpå kunne jeg dog mærke, at der stadig var et problem. Koblingshovedcylinderen havde også taget skade, så jeg skånede bilen, det jeg kunne, hvilket var lidt ærgerligt. 

En kobling, der driller

Turen var dog stadig vanvittigt fed på trods af, at koblingen drillede med jævne mellemrum. Så snart jeg kom hjem blev rejsestøvet vasket af og herefter blev hovedcylinderen skiftet. Siden var der ikke det mindste problem med bilen. 

Porsche'n skal bruges!

Så snart bilen var fikset, brugte jeg den så meget, jeg overhovedet kunne. Jeg lejede en plads i en lukket p-kælder tæt ved min bopæl, for jeg vidste, at hvis den ikke var tæt ved, ville jeg ikke få den brugt nok. I starten var jeg lidt i tvivl, om det ville påvirke bilens gensalgsværdi, at der blev kørt mange km på den. Herefter kiggede jeg mig selv i spejlet og tænkte: "Nu må du da holde op! Du har nøglerne til din drømmebil i lommen. Nu sætter du dig ud og kører så meget, du overhovedet kan nå!". 

Så det gjorde jeg, og jeg har ikke fortrudt det siden. Og gensalgsværdien er fuldstændig ligegyldig, for jeg kunne godt tænke mig at beholde denne bil til den dag, jeg stiller træskoene. 

Billedet ovenfor er fra en af Bil Magasinet's Supercar Sundays på tanken, hvor den fik æren af at stå ved siden af en splinterny 991 GT3 Touring, som ejeren netop havde afhentet på fabrikken i Zuffenhausen. 

Singer Denmark

GT3 Touring'en var ikke den eneste fornemme 911, jeg kom i selskab med. Denne røde Singer Porsche er den første danske Singer, der er lavet, og den hedder kort og godt: Singer Denmark. Artiklen om Singer'en var med i BM1901.  

Kør, før du dør

I løbet af sæsonen fik jeg kørt en masse hyggeture – altså bare ture uden andet formål end bare at køre. Og det var simpelthen fedt. Miljøtosser vil nok korsfæste mig, hvis de vidste, hvor meget brændstof, jeg spildte på bare at give mig selv et smil på læben, men jeg sover nu godt om natten alligevel. 

Tidligere sæsoner i min Porsche 944 Turbo har lært mig, at de længere køreture er klart de fedeste. Så jeg fik planlagt et roadtrip med min kæreste.

Afsted til Nürburgring

Turen startede med at vi kørte til Nürburgring for at se Oldtimer Grand Prix. Her boede vi ved de danske EVN Ring Rentals, som også havde en lejebils-911 i stalden. Jeg modstod fristelsen af at køre ud på "Ringen" i bilen. Mest fordi jeg hellere ville køre på banen i en lille lejebil end at lave en dyr fejl i min egen private bil. Det var superhyggeligt. Herefter gik turen længere ned sydpå til Frankrig – nærmere bestemt Alsace-området. 

En tur til Alsace

I Frankrig stod den på fede køreture langs vinranker, og vi fandt da også nogle mindre bjergveje, hvor det var nemt at udnytte de 420 hk. Det var fedt, og der var op til flere gange, hvor gåsehuden kom frem på armene, og det er her, man ved, at det hele går op i en højere enhed. 

Fri fart på Autobahn

På vejen hjem fra Frankrig lavede vi et stop i Zuffenhausen, som er bilens fødested. Den var tydeligvis glad for at komme hjem, men den var også glad for at komme derfra igen, da vi ramte et stykke Autobahn uden begrænsning. De 420 hk kan i høj grad stadig imponere. Vi stoppede naturligvis også ved Bordershoppen, for 911'eren er overraskende rummelig. 

Hvad går den på literen?

En af de ting, folk spørger meget ind til er brændstoføkonomien. Ærligt, gik den i snit omkring 8,5 km/l. Du kan få den til at køre lidt længere, hvis du slapper meget af i højrefoden. Omvendt kan du også tømme tanken på meget kort tid, når den står på fri fart på Autobahn. 

Jeg har kun tanket den med V-Power, mest fordi at turbobiler er mere følsomme overfor oktantallet, og jeg vil gerne have, at alle 420 hk står klar, når jeg trykker klampen i bund. 

10.000 km i Porsche 996 Turbo

Min kærestes og mit roadtrip blev årets sidste langtur, og km-tælleren viste, at der var kommet 10.000 ekstra km på tælleren i løbet af de tre måneder, bilen var på plader. Så da bilen kom hjem i garagen blev pladerne skruet af, og der blev booket en tid til polering hos Oxholm Car Care (som du kan læse mere om hér). Det var en træls følelse at skulle pille pladerne af igen og knække dem midt over. Omvendt var det også i den grad et eksempel på at stoppe, mens legen var god. 

I løbet af sæsonen lærte jeg, at hvis man har sin drømmebil stående i garagen, så SKAL man ud at køre i den. Det giver ikke meget at kigge på en bil i forhold til at køre i den. 2019 står dog i babyens og lejlighedens tegn, så her går pengene istedet til at betale bleer og håndrværkere, så pt. er der ikke lige luft i budgettet til at lukke 996'eren ud på græs. Snøft, det kunne ellers have været fedt, men det får også en til at sætte pris på nogle af de fede stunder fra 2018, jeg kan tænke tilbage på. 

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT fra år 2000 til det hårde arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.